Dansk startup vil transportere CO2 i skibscontainere
Den danske virksomhed DecarbonICE vil bruge den globale transport af skibscontainere til transport af CO2 i fast form som tøris. Målet er lettere og billigere fragt af CO2.

Enkelt, sikker og skalerbar transport af CO2 frem til lagring- og anvendelsessteder er målet for den danske startup DecarbonICE.
Fremfor at transportere CO2 i flydende form eller som gas i rørledninger eller i cryogenske ISO-tanke, som det sker i dag, vil DecarbonICE laste CO2 i fast form som tøris i virksomhedens superisolerende CO2-skibscontainere. Dermed vil det være muligt at transportere CO2 til lagrings- eller anvendelsessteder med eksisterende containertransportløsninger med skibe, lastvogne eller tog.
Container-løsningen vil, ifølge stifterne af DecarbonICE, gøre transporten af den fangede CO2 langt mere effektiv og i de fleste situationer væsentligt billigere. Det skyldes ikke mindst, at løsningen ikke kræver udbygning af ny infrastruktur som rørledninger, CO2-terminaler eller specialbyggede CO2-skibe.
Behov for nye metoder
I spidsen for DecarbonICE står CEO Henrik O. Madsen, der gennem en årrække var global CEO for norske DNV og i en periode medlem af i hovedbestyrelsen i UN Global Compact. Ifølge Henrik O. Madsen er den globale industri nødt til at finde på nye og mere effektive måder at transportere CO2 på, hvis klimamålene skal realiseres hurtigt nok.
“Hvis vi vil gøre os håb om at nå Parisaftalens mål, skal vi for alvor til at finde og skalere løsninger på, hvordan vi mest effektivt transporterer CO2. I dag transporteres CO2 i flydende form under tryk til langringssteder via fx tankvogne, men det kan med DecarbonICEs metode gøres langt mere effektivt, sikkert og billigere med investeringsomkostninger ned til en tyvendedel af nuværende løsninger og driftsomkostninger op til 30 procent lavere,” siger Henrik O. Madsen og fortsætter:
”De nuværende løsninger for transport af CO2 matcher ikke udrulningen af CO2-fangst, og konsekvenserne af en ulykke med transport med flydende CO2 kan i værste fald være meget store. Derfor skal vi se på nye metoder at transportere CO2 på, og DecarbonICE kan være en del af løsningen. Vi leverer tilmed en global, skalerbar løsning, da den ganske nemt kan bruges alle steder i alle lande,” siger Henrik O. Madsen, der sammen med COO i DecarbonICE, Mikkel Navarro Hansen, står bag DecarbonICE-løsningen.
Rygraden i global transport
DecarbonICE vil i den kommende tid vise, hvor effektiv virksomhedens løsning er. Ved en forsøgsdemonstration vil virksomheden transportere CO2 i fastform i en 20-fods container, der er specielt isoleret og indrettet til opgaven.
Containeren vil først besøge flere havne og CO2-fangstanlæg i Danmark. Herefter går turen videre til Tyskland med tog, som Deutsche Bahn vil sørge for, og slutdestination er i Reykjavik, hvor det islandske rederi, Eimskip, sejler containeren til fra Aarhus.
Ifølge Mikkel Navarro Hansen, der har en baggrund i Mærsk Line, kan specialisolerede- og specialindrettede skibscontainere gøre en markant forskel for optimeringen af CO2-transport.
”Der findes over 43 millioner skibscontainere globalt, og selv en lille procentdel af disse kan transportere al den CO2, vi fanger i fremtiden. Containertransport er rygraden i al global transport i dag. Derfor kan hele den eksisterende infrastruktur benyttes til DecarbonICE’s løsning. Det kræver ingen ændringer i forsyningskæderne – men det kræver, at virksomheder eller myndigheder er villige til at støtte op om indsatsen. DecarbonICE kan ikke løfte opgaven alene, men med den rette opbakning kan vi hurtigt og effektivt skalere konceptet,” siger Mikkel Navarro Hansen, der tilføjer, at en enkelt isoleret 20-fods container kan rumme op til 21 tons tøris.
Kendt infrastruktur, ny teknologi
DecarbonICE er støttet af stærke kommercielle partnere. Mærsk Container Industries har stillet containeren til rådighed, og Cold Jet fra Bramming leverer tøris til turen.
Danmarks samlede energiklynge, Energy Cluster Denmark, har faciliteret et innovationsprojekt, der skal hjælpe teknologien fra DecarbonICE hurtigere mod markedet. Forløbet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Europa-Kommissionen.
“Det er yderst positivt at se, at DecarbonICEs CO2-teknologi på kort tid er gået fra en innovativ idé til et egentligt forsøg, der nu skal demonstreres rundt om i Danmark. Vi er stolte af understøtte projektet, hvor DecarbonICE har samarbejdet med Maskinmesterskolen i København, siger Glenda Napier, CEO i Energy Cluster Denmark.
Containeren med den nye transportteknologi til CO2 er netop blevet vist frem i Esbjerg og Kalundborg. I den kommende tid vil den også blive vist frem i Fredericia, Odense og København.
Kontakter
Jonas Nørholm LarsenEnergy Cluster Denmark
Tlf:+4521224304jnl@energycluster.dkBilleder

Links
Om Energy Cluster Denmark:
Energy Cluster Denmark er Danmarks klyngeorganisation og innovationsplatform for den samlede energisektor. Vi hjælper med at facilitere og fundraise
innovationsprojekter, der altid involverer partnerskaber mellem små og mellemstore virksomheder, markedsledende virksomheder og førende forsknings- og videninstitutioner.
Energy Cluster Denmark har ca. 500 medlemmer blandt virksomheder og videninstitutioner. Sammen har vi en samlet portefølje af spændende innovationsprojekter på over 3 mia. kr.
Følg pressemeddelelser fra Energy Cluster Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Energy Cluster Denmark
Ny bestyrelse i Energy Cluster Denmark12.5.2025 15:26:25 CEST | Pressemeddelelse
Nordic Hydrogen og NorSea Denmark er blandt de nye navne i bestyrelsen i den danske energiklynge. Aktuelt består Energy Cluster Denmarks bestyrelse af 23 medlemmer blandt selskaber og organisationer i energisektoren.
DecomBlades vinder prisen som Årets Innovationsprojekt for banebrydende genanvendelse af vindmøllevinger8.5.2025 13:12:43 CEST | Pressemeddelelse
Med cirka 70% procent af stemmerne fra de knap 300 deltagere på Energy Cluster Denmarks årsmøde i Musikhuset Esbjerg er DecomBlades kåret som Årets Innovationsprojekt 2025.
Ny fælles guideline lanceret i vindindustrien: "Uden standardisering når vi ikke til næste niveau"6.5.2025 17:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Siemens Gamesa og Vestas har lanceret en fælles guideline for seafastening med bred opbakning fra vindindustrien.
New Industry Guideline Launched: “Without Standardization, We Don’t Get to the Next Level”6.5.2025 17:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Siemens Gamesa and Vestas launch joint guideline for wind turbine seafastening with broad industry support.
Industriens Fond afsætter tocifret millionbeløb til Digital Energy Hub 2.0 og den grønne omstilling6.5.2025 08:45:00 CEST | Pressemeddelelse
19,7 millioner kroner fra Industriens Fond skal gå til fortsættelsen af Digital Energy Hub – en innovationshub, der samler virksomheder og videnspartnere om digital innovation i energi- og forsyningssektoren. Hubben introducerer en række nye initiativer såsom nyt sprintdesign, netværksaktiviteter og forbedret datainfrastruktur, der skal styrke det danske energisystem og understøtte den grønne omstilling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum