Danmarks Idrætsforbund og DGI

Panten fra Royal Run i København går til særligt løbehold for børn og unge

Del

Når 45.000 deltagere samles til Royal Run i København og på Frederiksberg 2. pinsedag, bliver det ikke kun fødderne, der sætter aftryk. Det gør pantflaskerne fra Kildevæld også.

Kildevæld leverede også vand til alle deltagere ved Royal Run '24
Kildevæld leverede også vand til alle deltagere ved Royal Run '24 Frank Cilius /Royal Run

Når deltagerne ved årets Royal Run krydser målstregen, bliver de mødt af en velfortjent forfriskning, når der udleveres vand fra Kildevæld. Men vandflasken har i år en ekstra værdi. 

Pantværdien bliver nemlig omsat til støtte for et løbehold for børn og unge med særlige behov og fysiske funktionsnedsættelser i alle aldre hos Sparta Atletik og Løb. Med midlerne fra pantindsamlingen bliver motionstilbuddet gratis for alle, og hos Østerbroklubben glæder de sig til at starte det nye løbefællesskab.  

“Royal Run har fra begyndelsen haft en ambition om at invitere hele Danmark til bevægelse på en måde, hvor alle kan være med. Med pantinitiativet i København og på Frederiksberg bliver den ambition forlænget til også at give børn med særlige behov mulighed for at være en del af et aktivt fritidsliv og fællesskab,” siger Bodil Kjærgaard, kommunikationschef i Sparta Atletik og Løb. 

Initiativet er sat i gang af Kildevæld, der som officiel leverandør til Royal Run ikke blot donerer selve panten fra vandflaskerne, men i samarbejde med Sparta Atletik og Løb også har stillet udstyr og logistik til rådighed for indsamlingen i København og på Frederiksberg, så flest mulige flasker indsamles på dagen. 

”Kildevæld, et produkt i Coca-Cola-porteføljen, arbejder med Parasport Danmark og Special Olympics for at inkludere flere med udviklingshandicap i sport. Pantinitiativet ved Royal Run omsætter vores mission til handling, når vi støtter Spartas særlige løbehold. Ved at donere pantpengene giver vi mennesker med særlige behov adgang til et gratis motionstilbud, hvor også de kan opleve glæden ved bevægelse og fællesskab. Dette er en overset målgruppe, der har alt for få tilbud," siger Annette Spanggaard, public affairs, kommunikations- og CSR-direktør, Coca-Cola.

Pantinitiativet i København og Frederiksberg er det første af sin slags i Royal Run-regi. Der arbejdes på, hvordan erfaringerne herfra kan bruges til at etablere lignende initiativer i de øvrige værtsbyer.

Royal Run 2025 afvikles 2. pinsedag, mandag den 9. juni, og samler 97.500 deltagere i fem værtsbyer: Ribe, Viborg, Horsens, Korsør og København/Frederiksberg.

Nøgleord

Kontakter

Bodil Kjærgaard, kommunikationschef i Sparta Atletik og Løb: 22 25 24 29
Annette Spanggaard, public affairs, kommunikations- og CSR-direktør, Coca-Cola: 29 26 20 24

Billeder

Kildevæld leverede også vand til alle deltagere ved Royal Run '24
Kildevæld leverede også vand til alle deltagere ved Royal Run '24
Frank Cilius /Royal Run
Download

Idræt og motion bidrager positivt til vores sundhed og trivsel, og derfor skal Danmark være verdens mest aktive nation. Det er visionen i den største partnerskabsaftale i dansk idræts historie, som er indgået mellem Danmarks Idrætsforbund og DGI med støtte fra Nordea-fonden og TrygFonden. Foreløbigt er der indgået aftaler med 25 såkaldte visionskommuner, og mange konkrete initiativer er sat i søen inden for en lang række idrætsgrene.

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund og DGI

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund og DGI

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye