Nogle lærere giver bestemte elevgrupper lavere karakterer
Når man sammenligner årskarakterer for drenge og piger, der får samme karakter ved eksamen, så ligger drengenes årskarakterer i gennemsnit lavere, viser en ny analyse af mere end 400.000 danske elevers afgangsresultater. Også ikke-vestlige elever og elever med kortuddannede forældre ser ud til at blive bedømt for lavt, når lærerne giver årskarakterer. Det kan tyde på, at lærerne tager mere end elevens faglige niveau med, når de giver karakterer – fx elevens adfærd i klassen.

Drenge halter karaktermæssigt efter pigerne ved folkeskolens afgangseksamen, og elever fra ikke-vestlige familier klarer sig dårligere end etnisk danske elever. Elever med kortuddannede forældre ligger også markant lavere end elever, hvis forældre har mellemlange eller lange uddannelser.
Men de tre elevgruppers karaktermæssige efterslæb skyldes ikke kun rent faglige forskelle.
Forskere fra ROCKWOOL Fonden, Roskilde Universitet og Københavns Universitet har analyseret mere end 400.000 9. klasse elevers årskarakterer i dansk læsning i årene 2008-2014 og har sammenlignet med de eksamenskarakterer, som eleverne får ved den afsluttende prøve, hvor en ekstern censor er med til at bedømme elevens præstation.
”Ideelt set afspejler elevens årskarakterer det samme faglige niveau, som eleven også kan præstere ved eksamen, men vores analyse viser, at årskaraktererne for nogle grupper elever i gennemsnit er markant lavere, end de ”bør” være. Det er bemærkelsesværdigt, fordi vi jo taler om elever, som får samme karakter, når de på eksamens-dagen bliver bedømt af en censor, som ikke kender dem,” siger forsker Anders Hjorth-Trolle fra ROCKWOOL Fonden.
Zoomer man fx ind på årskarakteren i dansk læsning, (som er en del af den samlede karakter i skriftlig dansk), er der tre elevgrupper, der i gennemsnit får lavere årskarakterer, end de får ved eksamen.
- Blandt drenge og piger, som får samme karakter ved eksamen i dansk læsning, får drengene i gennemsnit ca. 0,4 karakterpoint lavere årskarakter i dansk læsning end pigerne.
- Blandt elever fra ikke-vestlige familier, der får samme karakter ved eksamen i dansk læsning som etnisk danske elever, ligger de ikke-vestlige elever 0,4 karakterpoint lavere i dansk læsning årskarakter end etnisk-danske elever.
- Og blandt elever, hvis forældre har korte uddannelser (højst en af forældrene har fuldført en ungdomsuddannelse), som får samme eksamenskarakter i dansk læsning som elever med mere veluddannede forældre (mindst en af forældrene har en videregående uddannelse), får eleverne med kortuddannede forældre årskarakterer, som ligger hele 0,6 karakterpoint lavere i dansk læsning.
- Og effekterne ”akkumuleres”: Det betyder, at indvandrerdrenge med kortuddannede forældre i gennemsnit vil få en årskarakter i dansk læsning, som ligger cirka 1,4 karakterpoint lavere (0,4 + 0,4 + 0,6=1,4) end en dansk pige, hvis forældre har lange uddannelser- igen selvom begge elever får samme karakter ved eksamen i dansk læsning.
Fordomme og faglige forskelle
Karakteren i læsning er en del af elevens samlede karakter i skriftlig dansk, som består af skriftlig fremstilling (dansk stil), dansk retskrivning og dansk læsning.
Og selvom der er reelle forskelle i de faglige færdigheder på tværs af elevgrupper, hvor piger fx generelt får højere karakterer end drenge – også til eksamen - så viser forskningsstudiets resultater, at en del af forskellen i karakterer altså skyldes, at lærerne bedømmer elevernes præstationer i årets undervisning lavere end elevens faglige niveau egentlig tilskriver.
”Hvis lærernes bedømmelse af eleverne var helt neutral, ville der ikke - gennemsnitligt set - være forskel på årskarakteren for elever, som klarer sig lige godt ved eksamen,” forklarer Anders Hjorth-Trolle.
Forskerne har også undersøgt, om forskellene i årskarakterer skyldes statistisk diskrimination - altså at lærere bedømmer en elev baseret på, hvor god hans eller hendes ”gruppe” plejer at klare sig (fx drenge, ikke-vestlige elever.) Det finder forskerne dog ikke tydelige tegn på.
Bedømmer også adfærd?
Forskernes data kan dermed ikke forklare, hvorfor lærerne i gennemsnit vurderer nogle elevgruppers præstationer dårligere, når de deler årskarakterer ud. Men det kan skyldes, at lærere medtager mere end elevens rent faglige standpunkt i deres bedømmelse (fx adfærd i klassen og motivation i arbejdet. Men folkeskolens retningslinjer for standpunktskarakterer skriver eksplicit, at læreren kun skal bedømme elevens faglige niveau.
”Hvis forskelle i årskarakterer skyldes, at lærerne bruger karakterer til at vurdere eleven udover det faglige indhold – fx ved at trække elevens karakter ned for larm i klassen – kan man give lærere et andet værktøj til at vurdere elevens engagement. Det kunne for eksempel være ordenskarakterer eller en særskilt type karakter til adfærd, motivation, deltagelse osv.,” siger Anders Hjorth-Trolle.
Årskarakterer vigtige
Med den nye politiske aftale, der hæver adgangskravet til nogle ungdomsuddannelser, bliver karakterer endnu vigtigere: Fra skoleåret 2030/2031 skal elever have et karaktergennemsnit på mindst 6,0 for at have retskrav på optagelse på fx alment gymnasium.
” Folkeskoleelever i 9. klasse søger om at blive optaget på en ungdomsuddannelse, inden de får deres eksamenskarakterer, så eleven kan – bevidst eller ubevidst - basere sit valg af ungdomsuddannelse på de signaler han eller hun får fra karaktererne. Derfor er det vigtigt, at årskarakterer afspejler elevens reelle faglige niveau og kun det,” siger Anders Hjorth-Trolle.
FAKTA om forskningsstudiet Social gradients in teacher quality and teacher effects
Forskerne bag analysen:
Anders Hjorth-Trolle, forsker, Phd. i sociologi, ROCKWOOL Fonden
Asta Breinholt, adjunkt i sociologi, Roskilde Universitet
Mikkel Büchler Henriksen, Ph.d.-studerende i økonomi, Københavns Universitet
- Forskerne har analyseret 9.-klasse elevers årskarakterer i dansk læsning i årene 2008-2014 og sammenlignet med de eksamenskarakterer, som eleverne får ved den afsluttende prøve.
- Karakteren i læsning er en del af elevens samlede karakter i skriftlig dansk, som består af skriftlig fremstilling (dansk stil), dansk retskrivning og dansk læsning.
- Specifikt har forskerne undersøgt karaktererne for drenge i forhold til piger, ikke vestlige indvandrere og flygtninge i forhold til etnisk danske elever og elever, hvis forældre har korte uddannelser i forhold til elever med langt-uddannede forældre.
- Når elever afslutter folkeskolen, står der på eksamensbeviset et karaktergennemsnit, som delvist bygger på de eksamenskarakterer, eleven opnår ved de obligatoriske prøver, der udgør folkeskolens afgangsprøve, og delvist på udvalgte årskarakterer fra 9. klasse.
- Karakter-data fra i alt 438.162 elever indgår i analysen.

Kontakter
Janni Brixenjournalist og pressekonsulent ROCKWOOL Fonden
Tlf:26235501jbr@rockwoolfonden.dkLinks
Om ROCKWOOL Fonden
ROCKWOOL Fonden er en upartisk og selvfinansieret fond. Vi leverer uafhængig forskning og viden om mulige løsninger på samfundets udfordringer.
ROCKWOOL Fonden blev etableret i december 1981, hvor seks medlemmer af Kähler-familien overdrog hvad der svarer til 25 % af aktierne i ROCKWOOL International. Fra starten var det et erklæret mål at bidrage med uafhængig, troværdig forskning til gavn for brede dele af befolkningen, og dette er siden blevet komplementeret med tilvejebringelse af viden om mulige løsninger på de udfordringer, samfundet står overfor.
For både forskning og interventioner er det overordnede mål at bidrage til en styrkelse af velfærdsstatens sociale og økonomiske bæredygtighed ved at skabe ny og uafhængig viden om og mulige løsninger på samfundsmæssige udfordringer.
Følg pressemeddelelser fra ROCKWOOL Fonden
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ROCKWOOL Fonden
Danmark blandt de lande i EU med størst stigning i indvandreres uddannelsesniveau23.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Indvandrere til Den Europæiske Union er mere veluddannede end nogensinde før. En ny analyse fra ROCKWOOL Fonden Berlin viser, at andelen af indvandrere med en videregående uddannelse i 2024 har nået et rekordhøjt niveau og fortsætter den markante opadgående tendens, som har præget det seneste årti.
Kriminalitet blandt flygtninge på starthjælp smittede til deres naboer17.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ikke-danske borgere, som delte opgang med flygtninge, der modtog starthjælp, er mere kriminelle end naboer til flygtninge, der modtog den noget højere kontanthjælp. Den øgede kriminalitet blandt flygtninge, der modtog starthjælp, ser altså ud til at have spredt sig til deres naboer, viser et nyt forskningsstudie støttet af ROCKWOOL Fonden.
Ældre bliver i deres store boliger - børnefamilier klemmer sig sammen11.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Boligmarkedet er i høj grad ”låst” af ældre – mange af dem enlige - der holder fast i store boliger. Selv blandt de 75+- årige, bor langt over halvdelen i boliger med mindst fire værelser. Det binder de ældre til store boligudgifter, og gør det samtidig sværere for børnefamilierne at finde boliger med plads til alle. Og en lang række boligrelaterede tilskud er med til at forstærke den uhensigtsmæssige tendens.
Familieforsker: Fertilitetskrisen er overdrevet16.5.2025 09:05:33 CEST | Pressemeddelelse
Vi får færre børn og nye fremskrivninger af befolkningstallet i Danmark tegner et dystert billede af fremtiden. Men en ny analyse ser mere optimistisk på sagen, for børnene lader bare vente på sig, mens flere og flere kommende mødre tager en længere uddannelse.
Pigers karakterforspring skyldes i høj grad nye eksamensformer14.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forskellen mellem drenge og pigers karakterer ved folkeskolens afgangseksamen stiger, men pigernes forspring skyldes ikke alene flid og øget faglighed. Ny analyse viser, at størstedelen af forskellen i karakterer skyldes, at piger præsterer bedre ved en bestemt type afgangsprøver – nemlig de prøver, hvor eleverne forbereder et oplæg forud for eksamensdagen. Og den slags prøver er der kommet flere af de seneste ti år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum