Fra TikTok til undervisning: Markedsføringsøkonomer sætter strøm til Green Innovation Week
Markedsføringsøkonomer fra Erhvervsakademi MidtVest i Herning har udviklet kampagneoplæg til Green Innovation Week 2025 – med inspirerende bud på, hvordan den grønne omstilling kan formidles til unge i øjenhøjde. Nu tager arrangørerne flere idéer med videre i planlægningen.

Når teori møder virkelighed
Hvordan gør man grøn omstilling nærværende for unge – og hvordan engagerer man undervisere i at bringe den ind i undervisningen? Det spørgsmål har 2. semester på markedsføringsøkonomuddannelsen ved Erhvervsakademi Midtvest arbejdet med i forårssemestret 2025.
I slutningen af april kulminerede samarbejdet, da grupper af studerende præsenterede deres idéer for erhvervs- og uddannelseseventet Green Innovation Week, som har været case gennem forløbet.
”Vi er virkelig imponerede over den indsigt og kreativitet, de studerende har lagt for dagen. De har ramt plet på mange af de kommunikationsudfordringer, vi sidder med: Hvordan udvikler vi sociale medie-indsatser, der engagerer unge? Hvordan aktiverer man undervisere, som har forskellige læringsmål, men som gerne vil implementere grøn omstilling i undervisningen?” forklarer Linda Routh Kærgaard, kommunikations- og projektkoordinator i Green Innovation Week.
Prototyper, TikTok og undervisningsmateriale
De studerende leverede både teoretiske analyser og praktiske prototyper. Blandt idéerne var bl.a. konkurrencer med grønne benspænd til undervisningsbrug, kampagneformater på Instagram og TikTok, merchandise og øget fællesskab via hashtags på sociale medier. Flere grupper foreslog partnerskaber med influencere og grønne rollemodeller for at skabe identifikation og troværdighed, som arrangørerne af Green Innovation Week nu dykker ned i.
For de studerende har det gjort en stor forskel at arbejde med en organisation, hvor deres input kan blive brugt i virkeligheden:
”Det var fedt at mærke, at det vi laver, faktisk kan blive brugt. Det har ikke bare været teoretisk, men et projekt vi har kunnet fordybe os i, og hvor vi har fået lov til at tænke kreativt – også fordi emnet er så aktuelt”, fortæller markedsføringsøkonomstuderende, Liv Otilia Sørensen.
Medstuderende, Karoline Ulriksen Krog, supplerer: ”Det har været virkelig spændende at få lov at udvikle løsninger, som organisationen bag rent faktisk kan bruge. Det var fedt at mærke, at GIW tog vores ideer til sig. Muligheden for at arbejde kreativt og få lov til at tænke ud af boksen, samtidig med at vi havde fokus på bæredygtighed, har været både lærerigt og sjovt”, slutter hun.
Underviserne, Malene Ringgaard Thomsen og Jens Kristian Rask, understreger, at netop kombinationen af faglighed og formål er vigtig:
"Gennem samarbejdet med Green Innovation Week får de ikke kun en dybere forståelse for, hvordan markedsføringsplaner udvikles og implementeres. De får også værdifuld erfaring med at arbejde tæt sammen med erhvervslivet. Denne interaktion med professionelle fra branchen giver dem indsigt i virkelige udfordringer og løsninger, hvilket styrker deres praktiske færdigheder og forbereder dem bedre til deres fremtidige karriere”, forklarer de.
Idéerne videreudvikles i Green Innovation Week 2025
Green Innovation Week er i gang med at planlægge årets store event den 25. september i Skive. Her forventes over 4.000 deltagere – elever, studerende, undervisere, virksomheder og videnscentre – at samles om grøn omstilling og fremtidens arbejdsmarked.
Flere af de idéer, som studerende fra Erhvervsakademi MidtVest har præsenteret, bliver nu indarbejdet i kampagnen frem mod og under Green Innovation Week 2025.
Green Innovation Week 2025 er støttet af Tietgenfonden, Norlys Vækstpulje, Spar Vest Fonden og Skive Kommune.
Nøgleord
Kontakter
Linda Routh KærgaardKommunikations- og projektkoordinatorGreen Innovation Week
Tlf:+45 28 51 63 91lik@bskive.dkBilleder




Links
Samlingspunkt for grøn omstilling
Green Innovation Week er et projekt målrettet elever, studerende, undervisere, uddannelsesledere og virksomheder på tværs af fagligheder og brancher med formålet om at styrke den nødvendige bæredygtige omstilling og innovation i fødekæden fra uddannelse til erhverv.
Vi arbejder året rundt med at fremme grønne initiativer, der kulminerer i et stort årligt bæredygtighedsevent i forbindelse med Green Innovation Week.
Vi ses i Skive torsdag d. 25. september 2025.
Følg pressemeddelelser fra Green Innovation Makers - Business Skive
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Green Innovation Makers - Business Skive
Genbesøg fremtidens grønne arbejdsmarked – digitalt23.10.2025 09:56:22 CEST | Pressemeddelelse
Klok Visuals og Green Innovation Week lancerer digital tvilling af GIW 2025
Når naturen inspirerer byggeriet24.9.2025 14:29:52 CEST | Pressemeddelelse
Dan-Element præsenterer i samarbejde med NCC og Rambøll prototypen på et optimeret præfabrikeret stribefundament på Green Innovation Week 2025
Presseinvitation: Bælgfrugter med bas - Tænketanken Frej vender op og ned på klimakommunikation23.9.2025 09:01:05 CEST | Presseinvitation
Rap og grønne visioner samler unge om fremtidens fødevarer, når Tænketanken Frej indtager scenen i Skive den 25. september.
Presseinvitation: Verdens første dør i mycelium præsenteres på GIW 202522.9.2025 13:00:12 CEST | Presseinvitation
Hvordan føles det at åbne døren til fremtidens byggeri, helt bogstaveligt talt? Det spørgsmål besvares på Green Innovation Week i Skive, når Naturpladen og arkitektfirmaet Det Levende Hus for første gang offentliggør prototypen på en fuldskala dør i mycelium. Døren markerer en milepæl i bæredygtigt design og materialeforskning og journalister og medier inviteres med til lanceringen.
Presseinvitation: Kan man bygge af det, der gror?21.9.2025 13:48:45 CEST | Presseinvitation
Fremtidens byggeri spirer frem under Green Innovation Week i Skive Hvordan forvandler man halm, hamp og elefantgræs til smukke og holdbare bygninger? På Temascene 4 til Green Innovation Week mødes landbrugselever, håndværkere, lærlinge, designere, virksomheder, videnscentre og undervisere for at vise, hvordan landbruget kan levere morgendagens byggematerialer, og hvorfor unge vil være med. Presse og medier inviteres til en række oplæg og debatter med stærke cases, visuelle materialer og adgang til frontløbere, der allerede bygger biogent i praksis.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum