Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.

Fredag den 2. maj var der travlt på en anderledes måde end normalt hos mælkeproducent Knud Erling Birch fra Vinderup. Han var nemlig vært, da et nyt samarbejde og projekt mellem Arla Foods og Lidl Danmark blev skudt i gang.
Knud Erling Birch er én af ti andelshavere i Arla, der deltager i projektet, og han ser frem til at få individuel ekspertrådgivning om, hvordan man mest effektivt kan udtage lavbundsjord og dermed skabe de bedste forudsætninger for øget biodiversitet på sine arealer.
"Jeg ønsker at fortsætte som mælkeproducent i mange år fremover, og det kræver, at vi her på gården kan reducere vores CO2-udledning. Derfor synes jeg, at det er spændende at få lov til at være med, og jeg ser frem til at blive klogere på, hvad vi kan lære," siger Knud Erling Birch.
Projektet skal være med til at accelerere målsætningen fra Den Grønne Trepart om at udtage 140.000 ha lavbundsjorde frem mod 2030. Lavbundsjorde er nemlig kulstofholdige, og bidrager derfor mere til landbrugets klimaaftryk. De udgør eksempelvis otte procent af udledningen fra danske Arla-gårde. Udtagning af lavbundsjorde er en kæmpe opgave, og derfor glæder det nye samarbejde og projekt minister for Grøn Trepart, Jeppe Bruus (S).
"Jeg er rigtig glad for, at de to parter går ind i det her. Vi har i forvejen et godt og tæt samarbejde. Vi står overfor en gigantisk arealomlægning, hvor vi skal omlægge ti procent af vores samlede areal, og vi skal tage 15 procent af landbrugsarealet ud af drift og omlægge til natur. Det er så stor en opgave, at det også er Danmarks største samarbejdsøvelse, og derfor er det jo klogt, at vi hjælpes ad. Derfor hilser jeg alle initiativer meget velkommen."
Ny viden skal udbredes
Partnerskabet mellem Arla og Lidl Danmark er en del af Arla Foods-programmet, FarmAhead™ Customer Partnership.
Her inviterer Arla sine kunder til at samarbejde om konkrete projekter, der bidrager til at reducere CO2-udledningen fra mælkeproduktion. Samtidig får kunderne adgang til data til ESG-rapportering.
"I Arla har vi nogle meget ambitiøse klimamål, og dem tror vi på, at vi når bedst i samarbejde med vores kunder. Derfor glæder jeg mig til at se resultatet af projektet og bruge den viden til at reducere CO2-udledningen på alle gårde. I første omgang i Danmark, men på længere sigt også hos Arla-landmænd i andre lande," siger Head of Sustainability for Arla Danmark, Mette Ulsø Kristensen.
Et kommercielt samarbejde med ambitioner på Den Grønne Treparts vegne
I Lidl er man meget bevidst om sit ansvar for omtanke i detail og arbejder derfor i sin internationale bæredygtighedsstrategi blandt andet med fokusområderne; Biodiversitet og Klima.
Dagligvarekæden har et mål om at nå Net Zero inden 2050, og det er især et intensiveret samarbejde med leverandører om at reducere den negative klimapåvirkning, der har stor betydning for at nå målet.
Derfor giver projektet med Arla særligt god mening, fortæller, Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl Danmark.
"Vi er alle en del af udfordringen, og derfor ønsker vi også at være en del af løsningen. Vi vil handle fremfor blot at have en holdning, og derfor er jeg utrolig spændt på, hvad det her projekt kan føre til. For det er et klokkeklart billede på et kommercielt samarbejde, der har ambitioner om at finde løsninger på og anbefalinger til nogle af de problemstillinger, der er i Den Grønne Trepart og hjælpe den grønne omstilling i en positiv retning."
"Læring kan bidrage med værdifuld, praktisk og faglig viden"
Som en del af projektet modtager de ti deltagende landmænd rådgivning fra specialrådgivere, der vil kortlægge muligheder og barrierer.
Ved projektets afslutning bliver der udarbejdet anbefalinger til planlægning og implementering af målrettede indsatser med henblik på at accelerere udtagning af lavbundsjorde.
Chefkonsulent for Natur, Miljø og Arealanvendelse i SEGES, Simon Rosendahl Bjorholm, er en af de konsulenter, som skal ud at besøge de deltagende landmænd og hjælpe dem videre i projektet.
"Udtagning af lavbundsjord spiller en afgørende rolle, når det handler om at indfri målet om at nedbringe Danmarks CO2-udledning. I projektet mellem Arla og Lidl får vi mulighed for at sikre hensyn til både landbrug, natur og miljø og samtidig gøre en vigtig indsats for at skabe de bedste betingelser for større biodiversitet i landskabet. Læringer fra projektets ti gårde kan bidrage med værdifuld, praktisk og faglig viden, som kan bredes ud til landmænd, rådgivere og myndigheder om, hvordan vi kan komme i mål med de forskellige dagsordener på samme tid," fortæller Simon Rosendahl Bjorholm.
Projektet er gået i gang, og de første landmænd har haft besøg af specialkonsulenter. Man forventer, at projektet har sin slutning i december 2026.
Kontakter
Thomas SejersenPressechef - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkOm Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.
Vigtig kundeinformation: Opdateret d. 28.03.2524.3.2025 15:11:07 CET | Pressemeddelelse
Flæskesvær med BBQ-smag af mærket Snack Day, 100g tilbagekaldes grundet risiko for salmonella.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum