
Kommentar til udmelding fra Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden har i dag udsendt en pressemeddelelse med kritik af Andel Energis kommunikation af det såkaldte omkostningstillæg.
KOMMENTAR:
- Kritikken drejer sig om en unøjagtighed om, hvorvidt det er tydeligt nok, at omkostnings-tillægget er variabelt. Økonomisk drejer det sig om maksimalt 0,04 øre pr. kWh.
- I teorien kan en elkunde med et gennemsnitsforbrug derfor have betalt op til 116 øre mindre end forventet over en periode på et helt år.
- Det er ikke muligt, at der er kunder, der har betalt en højere pris end, hvad der har været kommunikeret på Andel Energis hjemmeside.
- Omkostningstillægget er et variabelt tillæg, der dækker kredit- og handelsomkostninger ved at tilbyde bagudbetaling, så kunderne ikke skal lægge penge ud, før de har haft et elforbrug (aconto)
- Andel Energi viderefakturerer kredit- og handelsomkostninger uden profit.
- Det har hele tiden fremgået af Andel Energis prisside, at tillægget er variabelt. Forbrugerombudsmanden kritiserer, at det ikke har været tydeligt nok.
”Heldigvis kan der ikke være nogle kunder, der er blevet opkrævet et højere omkostningstillæg end forventet. Det skyldes, at i de fem måneder, vi har kommunikeret omkostningstillægget åbent som en del af vores prisoplysning, har det ligget uændret på 0,52 øre i hele perioden,” siger Josefine Walter, der er kommerciel direktør i Andel Energi
BAGGRUND:
Fuld fokus på åbenhed og transparens
Omkostnings-tillægget er et tillæg, der dækker alle de handels- og kreditomkostninger, der er forbundet med at købe og levere el til forbrugerne. Det mest normale er, at elselskaber enten lægger udgifterne ind i det såkaldte spot-tillæg eller som en del af kundens abonnement. I begge tilfælde holdes den reelle udgift skjult for kunden.
Andel Energi har valgt at gå en anden vej og give kunderne fuld åbenhed og transparens. Siden december 2024 har Andel Energi som formentlig det eneste elselskab i Danmark lagt samtlige udgifter for en elkunde åbent frem på sin prisside. Herunder også omkostningstillægget, som indtil da blev kommunikeret som en del af spot-tillægget.
Selvom omkostningstillægget er variabelt, har det ligget uændret på 0,52 øre per kilowatt-time siden oktober 2024. Derfor kan der heller ikke være kunder, der har skullet betale et højere omkostningstillæg end forventet på baggrund af den kommunikation, Forbrugerombudsmanden i dag kritiserer.
Tværtimod kan der i teorien være kunder, der har betalt mindre i elregning end forventet. I løbet af de seneste 12 måneder er omkostnings-tillægget blevet justeret én gang. Fra 0,56 øre til de nuværende 0,52 øre. Altså til en pris, der er 0,04 øre lavere pr. kilowatt-time. Hvis en kunde betaler 0,04 øre mindre end forventet per kilowatt-time, vil det for almindelig gennemsnits-kunde svare til en forskel på ca. 116 øre om året.
”Andel Energi er åbne og ærlige om vores priser, og har selvfølgelig fulgt myndighedernes anvisninger og opdateret vores hjemmeside. Men det er paradoksalt at få offentlig kritik for en sag, der handler om så små beløb, og som ikke er gået ud over nogen,” siger Josefine Walter.
Kontakter
Rasmus AvnskjoldPresseansvarlig
Tlf:60 77 90 00rba@andel.dkLinks
Følg pressemeddelelser fra Andel Energi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Andel Energi
Andel Energi skrotter aconto-regninger13.6.2023 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fremover vil en million elkunder i Andel Energi blive afregnet månedsvis ud fra faktisk forbrug. Andel Energi har nemlig valgt at skrotte de gammeldags aconto-regninger, hvor elkunder betaler op til tre måneder forud på baggrund af forventet forbrug.
Andel Energi indgår aftale om norsk naturgas til Danmark8.12.2022 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danmarks største energiselskab Andel Energi har netop indgået aftale med norske Equinor om leverance af naturgas fra Norge til Danmark via den nyåbnede gasrørledning Baltic Pipe. Aftalen er et vigtigt element i forsyningssikkerheden til det danske energimarked.
Nu kan 1,2 mio. energi-kunder få hjælp til regningen30.10.2022 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danmarks største energiselskab, Andel Energi, er klar til at hjælpe sine godt 1,2 millioner energikunder med at få indefrosset en del af deres energiregning. Tilmeldingen til indefrysnings-ordningen er klar og åbner digitalt, samtidig med at ordningen træder i kraft tirsdag d. 1. november.
Aftale om inflationshjælp er godt nyt for energikunder23.9.2022 12:16:13 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største energiselskab, Andel Energi, er positive overfor, at et meget bredt flertal i Folketinget i dag har indgået en aftale om inflationshjælp til danskere, der er ramt af den internationale energikrise.
Aftale om inflationshjælp er godt nyt for energikunder23.9.2022 10:23:41 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største energiselskab, Andel Energi, er positive overfor, at et meget bredt flertal i Folketinget i dag har indgået en aftale om inflationshjælp til danskere, der er ramt af den internationale energikrise.