Andel Energi

Kommentar til udmelding fra Forbrugerombudsmanden

Del

Forbrugerombudsmanden har i dag udsendt en pressemeddelelse med kritik af Andel Energis kommunikation af det såkaldte omkostningstillæg

KOMMENTAR:

  • Kritikken drejer sig om en unøjagtighed om, hvorvidt det er tydeligt nok, at omkostnings-tillægget er variabelt. Økonomisk drejer det sig om maksimalt 0,04 øre pr. kWh.
    • I teorien kan en elkunde med et gennemsnitsforbrug derfor have betalt op til 116 øre mindre end forventet over en periode på et helt år.
  • Det er ikke muligt, at der er kunder, der har betalt en højere pris end, hvad der har været kommunikeret på Andel Energis hjemmeside.
  • Omkostningstillægget er et variabelt tillæg, der dækker kredit- og handelsomkostninger ved at tilbyde bagudbetaling, så kunderne ikke skal lægge penge ud, før de har haft et elforbrug (aconto)
    • Andel Energi viderefakturerer kredit- og handelsomkostninger uden profit.
    • Det har hele tiden fremgået af Andel Energis prisside, at tillægget er variabelt. Forbrugerombudsmanden kritiserer, at det ikke har været tydeligt nok.

”Heldigvis kan der ikke være nogle kunder, der er blevet opkrævet et højere omkostningstillæg end forventet. Det skyldes, at i de fem måneder, vi har kommunikeret omkostningstillægget åbent som en del af vores prisoplysning, har det ligget uændret på 0,52 øre i hele perioden,” siger Josefine Walter, der er kommerciel direktør i Andel Energi

BAGGRUND:

Fuld fokus på åbenhed og transparens

Omkostnings-tillægget er et tillæg, der dækker alle de handels- og kreditomkostninger, der er forbundet med at købe og levere el til forbrugerne. Det mest normale er, at elselskaber enten lægger udgifterne ind i det såkaldte spot-tillæg eller som en del af kundens abonnement. I begge tilfælde holdes den reelle udgift skjult for kunden.

Andel Energi har valgt at gå en anden vej og give kunderne fuld åbenhed og transparens. Siden december 2024 har Andel Energi som formentlig det eneste elselskab i Danmark lagt samtlige udgifter for en elkunde åbent frem på sin prisside. Herunder også omkostningstillægget, som indtil da blev kommunikeret som en del af spot-tillægget.

Selvom omkostningstillægget er variabelt, har det ligget uændret på 0,52 øre per kilowatt-time siden oktober 2024. Derfor kan der heller ikke være kunder, der har skullet betale et højere omkostningstillæg end forventet på baggrund af den kommunikation, Forbrugerombudsmanden i dag kritiserer.

Tværtimod kan der i teorien være kunder, der har betalt mindre i elregning end forventet. I løbet af de seneste 12 måneder er omkostnings-tillægget blevet justeret én gang. Fra 0,56 øre til de nuværende 0,52 øre. Altså til en pris, der er 0,04 øre lavere pr. kilowatt-time. Hvis en kunde betaler 0,04 øre mindre end forventet per kilowatt-time, vil det for almindelig gennemsnits-kunde svare til en forskel på ca. 116 øre om året.

”Andel Energi er åbne og ærlige om vores priser, og har selvfølgelig fulgt myndighedernes anvisninger og opdateret vores hjemmeside. Men det er paradoksalt at få offentlig kritik for en sag, der handler om så små beløb, og som ikke er gået ud over nogen,” siger Josefine Walter.

Kontakter

Links

Følg pressemeddelelser fra Andel Energi

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Andel Energi

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye