Præcise målinger baner vej for renere skibsfart
Cleanship-projektet har installeret nyudviklet sensorteknologi på handelsskib, der for første gang muliggør præcis måling af sodpartikel-udledninger under rigtige sejladsforhold.

Et nyt dansk miljøprojekt har nået en vigtig milepæl i bestræbelserne på at reducere skibsfartens klimapåvirkning. På skibet Falstria Swan fra rederiet Uni-Tankers er der nu installeret avancerede sensorer, der kan måle udledningen af blandt andet sodpartikler (black carbon) i realtid - en teknologi, der er afgørende for at mindske skibsfartens miljøbelastning.
- Dette er et betydningsfuldt skridt for Cleanship-projektet. Med denne teknologi kan vi levere konkret viden, der både hjælper operatører med at reducere udledninger og sikrer overholdelse af fremtidige reguleringer, siger Julie Tølbøl Rasmussen, seniorprojektleder ved Teknologisk Institut og projektleder for Cleanship-projektet.
Skibsfarten står i dag for omkring tre procent af de globale CO2-udledninger. Selv om sodpartikler i sig selv ikke indeholder CO2, bidrager sodpartikler fra skibsmotorer til global opvarmning ved at absorbere sollys og fremskynde is- og snesmeltning. Det er samtidig sundhedsskadeligt og kan forårsage kræft, luftvejssygdomme og hjerte-kar-problemer. Den nye teknologi kommer på et afgørende tidspunkt, hvor branchen skal omstille sig for at møde internationale klimamål.
Præcise målinger under reelle forhold
To emissionssystemer fra virksomheden Green Instruments er installeret på skibet. Den ene måler specifikt black carbon, mens den anden overvåger andre centrale udledninger som CO2 og NOx. NOX er kvælstofoxider, der dannes ved forbrænding og bidrager til luftforurening og dannelsen af smog og syreregn.
- De realtidsdata, vi nu indsamler, er afgørende for at forstå, hvordan vi kan reducere sodpartikel-udledninger - ikke bare på dette skib, men i hele industrien, forklarer Sonny Bækdahl Trudslev, udviklingschef hos Green Instruments.
Systemet er fuldt integreret med skibets driftssystemer og tracker nøglefaktorer som brændstofforbrug, motorbelastning og vejrforhold. Dette giver et komplet billede af, hvordan forskellige tiltag på skibet påvirker udledningerne under reelle sejladsforhold.
Fakta om black carbon
• Er den næststørste klimarisiko for skibsfarten efter CO2
• Dannes ved ufuldstændig forbrænding i skibsmotorer
• Er kræftfremkaldende og årsag til luftvejssygdomme
• FN's klimapanel anbefaler en global reduktion på 35%
Om Cleanship-projektet
Cleanship er et dansk forskningsprojekt (2024-2026) ledet af Teknologisk Institut i samarbejde med partnerne Uni-Tankers A/S, Green Instruments, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Danske rederier og Danske maritime. Projektet har til formål at reducere skadelige maritime emissioner gennem test og demonstration af biobrændstoffer, energibesparende teknologier og driftsoptimeringer. Projektet støttes af Miljøstyrelsens MUDP-program med 18 millioner kroner.
Fakta
MUDP, Miljøstyrelsen: 18,2 mio. kr.
Samlet budget: 25 mio. kr.
Varighed: 3 år
Officiel titel: CLEANSHIP
Partnere:
Teknologisk Institut
Som et selvejende, non-profit GTS-institut styrker Teknologisk Institut erhvervslivet og samfundet i mødet med fremtidens teknologiske og erhvervsmæssige udfordringer. Derfor er omstillingen af den maritime sektor højt på dagsordenen på Instituttet, som vil bidrage med deres kompetencer inden for sensorteknologi, dataindsamling og behandling, avancerede brændstoffer og projektstyring i CLEANSHIP.
For mere information:
https://www.teknologisk.dk/
Uni-Tankers
Uni-Tankers et et tankskibsrederi, der opererer i det mellemliggende og små tankskibssegment. Uni-Tankers driver 40 ejede og timechartrede skibe, og flåden er en af de yngste i sine kernemarkeder.
Hovedkvarteret er beliggende i Middelfart (Danmark), og kommercielle aktiviteter udføres også fra lokale kontorer beliggende i Aalborg (Danmark), Mougins (Frankrig), Istanbul (Tyrkiet), Houston (USA) og Malaga (Spanien).
For mere information:
https://uni-tankers.com/
Green Instruments
Green Instruments er specialiseret i teknologi til emissionskontrol, vand- og gasovervågning, faredetektion og energioptimering med henblik på at sikre en mere bæredygtig og sikker skibsdrift. Green Instruments er en global forretning med omfattende erfaring i overvågning og analyse, og virksomhedens løsninger kan desuden benyttes i industrien. Green Instruments A/S blev grundlagt i 1999 og har hovedkvarter samt produktion i Brønderslev, Danmark, samt yderligere kontorer i USA og Singapore.
For mere information:
https://greeninstruments.com/
Fonden Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping (MMMCZCS) er et uafhængigt not-for-profit forsknings- og udviklingscenter etableret i 2020 med finansiering fra A.P. Møller Fonden. Deres formål er at vejlede og skabe løsninger for den globale maritime industri der kan fremskynde etableringen af CO2 neutral skibsfart i 2050.
For mere information og et overblik for partnere:
www.zerocarbonshipping.com
Danske Rederier
Danske Rederier er en interesseorganisation, der repræsenterer rederiernes interesser i forhandlinger og er med til at rådgive for regeringens delegationer og samarbejde med forskellige internationale rederiorganisationer i EU og globalt.
For mere information:
https://danishshipping.dk/
Danske Maritime
Danske Maritime er brancheorganisation for danske leverandører af skibe, maritimt udstyr, service og skibsdesign. I Danmark bidrager DM til politiske beslutninger på alle niveauer og samarbejder med andre aktører i branchen for at skabe optimale vilkår. Rent politisk vedrører den maritime industris arbejde en lang række forskellige områder inden for blandt andet transport, klima, miljø, energi, beskæftigelse, infrastruktur, uddannelse og forskning.
For mere information:
https://danskemaritime.dk/
Nøgleord
Kontakter
Seniorprojektleder Julie Tølbøl Rasmussen, Teknologisk Institut, mobil: 7220 2607, mail: jtra@teknologisk.dk
Billeder
Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen. Se kontaktinfo her: www.teknologisk.dk/presse
Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Månestøv skal gøre rumfart mere selvforsynende22.11.2025 16:47:57 CET | Pressemeddelelse
Nyt dansk-styret ESA-projekt skal reducere kommende måne-missioners afhængighed af forsyninger fra Jorden og bane vejen for fremstilling af elektronik på månen.
Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution19.11.2025 09:38:54 CET | Pressemeddelelse
Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer.
Varmepumper er billigst til grøn industriel varme13.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra Teknologisk Institut og University of Oxford viser, at industrielle varmepumper kan reducere varmeomkostningerne i industrien med op til 75 procent sammenlignet med brintbaserede kedler – og i de fleste scenarier er de også økonomisk fordelagtige overfor biomasse- og gasløsninger.
Nyt robot-rykind: Millionløft skal give danske virksomheder muskler med intelligent teknologi11.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut sætter gang i omfattende satsning, hvor generativ AI og avancerede robotløsninger skal gøre virksomheder og robotindustrien mere fleksibel, konkurrencedygtig og klar til morgendagens udfordringer.
Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces7.11.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Konference på Teknologisk Institut: Bekymringer er reelle, men NOVA-klassifikation om ultraforarbejdede fødevarer peger i forkert retning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum



