Røde Kors’ genbrugswebshop fylder to år: Her kan alt sælges
Røde Kors Genbrugs kunder handler helt anderledes online end i fysiske genbrugsbutikker og kører gerne langt efter de unikke fund

Det har været en game changer for Røde Kors Genbrug at åbne webshop. Ikke alene oplever butikkerne, at kunderne online køber mere end de kunder, der besøger de fysiske genbrugsbutikker. De oplever også at nå ud til helt andre kunder end dem, der findes naturligt i lokalområdet. Og det betyder, at den der ene rollespildragt, som genbrugsbutikken i Odense havde svært ved at finde en ny ejer til, hurtigt blev solgt, da først den blev lagt på rodekorsgenbrug.dk. Og i Esbjerg solgte den fysiske Røde Kors Genbrugsbutik et åbenbart helt specielt forklæde til en kunde fra Hellerup, efter det var blevet sat til salg online.
”Det er helt klart noget af det, der har gjort størst indtryk på de af vores butikker, som er kommet på webshoppen: at nogle af de mere unikke varer, de havde svært ved at sælge lokalt, nu kan finde en ny ejer fra hvor som helst i landet. De har simpelthen fået et nationalt udstillingsvindue for deres butik igennem webshoppen”, siger chef for Røde Kors Genbrug, Tina Donnerborg.
Hjælp til det digitale
Webshoppen, som 1. maj fylder to år, er etableret for at imødekomme de kunder, som Røde Kors Genbrugs markedsanalyse har vist foretrækker at handle online.
På nuværende tidspunkt er godt 20 af organisationens genbrugsbutikker koblet på webshoppen, hvilket er lidt færre end forventet, da webshoppen gik i luften for to år siden. Men nogle butikker har været tilbageholdne med at dedikere sig til det digitale aspekt af genbrugsforretningen.
”Men fortællingen om de tydelige succeser har heldigvis spredt sig, og koblet med, at de enkelte butikker kan få øget digital assistance fra os her på landskontoret, betyder det, at der er flere og flere butikker, der viser interesse for at komme på”, fortæller Tina Donnerborg.
En helt ny type kunder
Rent praktisk foregår det sådan, at Røde Kors Genbrug på webshoppen både sælger varer fra centrallageret i Horsens, som pakker og sender varerne til kunderne, og fra de enkelte Røde Kors-butikker, som der findes 260 af fordelt over hele landet. Butikkerne kan registrere varer fra deres fysiske butik på webshoppen, hvorefter kunderne køber dem online og henter dem i butikken.
Det betyder, at genbrugswebshoppen når ud til både flere potentielle kunder men også helt nye kundesegmenter, nemlig dem, som er vant til at handle online og nærmest forventer, at muligheden findes.
”Det sjove er, at når så de afhenter varen i butikken, så ser de jo, hvad der ellers er på hylderne, og det er der nogle, der bliver overraskede over. Det er en helt ny type kunder, som aldrig har sat deres ben i en genbrugsbutik før, men som pludselig ser mulighederne”, fortæller Tina Donnerborg.
Køber for flere penge online
På Røde Kors’ genbrugswebshop køber kunderne både mere og for flere penge end i de fysiske genbrugsbutikker.
Gennemsnitsprisen pr. samlet indkøb er mere end tre gange højere på webshoppen end i de fysiske butikker, og gennemsnitsprisen på den enkelte vare, som kunderne køber, er mere end fire gange så høj som prisen på de varer, kunderne køber i de fysiske Røde Kors-genbrugsbutikker.
”Det er en kundegruppe, som har en helt anden indstilling til genbrug. De vil gerne købe genbrug, og de vil gerne bruge penge på genbrug”, siger Tina Donnerborg.
Hun forventer, at der ved årets udgang vil være 40 af Røde Kors’ genbrugsbutikker på webshoppen.
”Heldigvis er der også en masse frivillige kræfter i butikkerne, som både er nysgerrige på og engagerede i den nye digitale dimension af genbrugssalget, og når de så ovenikøbet kan mærke, at det virkelig batter noget i salget, så er det jo ekstra sjovt at blive en del af. Vi har også set, at muligheden for at arbejde digitalt som frivillig tiltrækker nye og lidt andre kræfter end vores dem, vi ellers kender som vores frivillige”, siger Tina Donnerborg.
Sidste år omsatte Røde Kors Genbrug for to mio. kr. på webshoppen. I alt omsatte Røde Kors Genbrug for mere end 300 mio. kr. Indtjeningen fra Røde Kors’ genbrugssalg går til nødhjælpsarbejde og sociale indsatser i Danmark og ude i verden.
Kontakter
Røde Kors pressetelefonrodekors.dk/presse
Tlf:3529 9699Links
Om Røde Kors
Røde Kors er altid til stede
Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. Vi skaber fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv, og i kriser er vi en del af det nationale beredskab i Danmark.
192 lande er med Genevekonventionen blevet enige om at have Røde Kors som fælles hjælpeorganisation. Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.
Vi er verdens største humanitære organisation med omkring 12 millioner frivillige over hele verden. Vi er en bevægelse for medmenneskelighed i verden, i lokalsamfundet og dér, hvor du bor.
Følg pressemeddelelser fra Røde Kors
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Røde Kors
Røde Kors: Positivt, at ny strafreform vil styrke forebyggelsen i fængslerne22.5.2025 12:47:10 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra Røde Kors viser, at næsten ni ud af ti danskere mener, at fængselsstraf bør følges af hjælp og støtte til et liv uden kriminalitet
INVITATION: Nødhjælp på menuen14.5.2025 11:15:00 CEST | Presseinvitation
I uge 21 vil Hotel- og Restaurantskolens kokkeelever stå klar med en lækker 2-retters frokostmenu tilberedt af råvarer fra de nødhjælpskasser, som Røde Kors uddeler i krigs- og kriseramte områder
Felthospital i Gaza fylder 1 år: ”Vi håber, at der en dag ikke længere er brug for det”9.5.2025 11:28:23 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 80.000 konsultationer, 3000 operationer og 400 fødsler har fundet sted på Røde Kors’ felthospital i Gaza. Behovet er enormt – men omstændighederne, som personalet arbejder under, bliver mere og mere udfordrende.
Flere børn bekymrer sig: “Hvor skal vi finde hinanden, hvis der kommer krig, mens vi er i skole og I er på job?”6.5.2025 16:13:02 CEST | Pressemeddelelse
En undersøgelse fra Røde Kors og Voxmeter viser, at 38% af forældre oplever, at deres børn bekymrer sig om krig, trusler om krig og klimaforandringer. Af disse er 12% i høj grad bekymrede og 60% er i nogen grad bekymrede.
80-års jubilæumsfejring i Røde Kors: Besøgstjenesten fylder 60 år og Vågetjenesten fylder 20 år.5.5.2025 17:46:53 CEST | Pressemeddelelse
6. maj er en helt særlig dag i Røde Kors i Danmark. Her fejres der nemlig runde fødselsdage for hele to store sociale aktiviteter: Besøgstjenesten, hvor frivillige over hele landet besøger primært ældre, der mangler én at tale med. Og Vågetjenesten, hvor frivillige våger over døende og skaber ro og tryghed i den sidste tid. Pressen er velkommen til fejringen 6. maj kl. 15-17 på Blegdamsvej 27, 2100 København Ø. Tilmelding til Line Nørremark, telefon 2012349
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum