Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.

Siden marts 2023 har Lidl åbnet 24 nye butikker, og nu opruster dagligvarekæden yderligere med fokus på kundetilfredshed og effektivitet i flere af sine butikker.
Allerede frem mod juni udrulles scan-selv-kasser i omkring 20 butikker, mens målet på sigt er at udvide antallet i et fornuftigt tempo de kommende år.
"Det er helt centralt for os at investere i vores butikker, og det er både i de fysiske rammer og i ny teknologi, fordi det er her, vi møder vores kunder hver dag. Når vi forbedrer butiksoplevelsen, styrker vi både kundetilfredsheden og effektiviteten, og det er afgørende for vores vækst og position i Danmark," siger Mads T. Nielsen, salgs-, der er udviklings- og ejendomsdirektør for Lidl Danmark, og han tilføjer, at Lidl naturligvis bliver ved med at have almindelige kasselinjer, så kunderne frit kan vælge.
En løsning med tryghed og fleksibilitet
I Lidls butikker er der altid en medarbejder fysisk til stede i scan-selv-området. Det sikrer både en tryg oplevelse for kunderne og en høj registreringssikkerhed. Kasserne er udstyret med vægtkontrol og en letforståelig skærmløsning, der gør det nemt at scanne både bake-off og frugt og grønt.
“Vi har ønsket at udvikle en løsning, der er let at bruge, uanset om man er 19 eller 90 år. Det skal være nemt, hurtigt og fleksibelt. Jeg er særligt stolt af, at vores løsning har medført mindre svind, hvilket er et område, der har vist sig udfordrende for flere i branchen. Det vidner om, at vores scan-selv-kasser lever op til de højeste standarder i dagligvarehandlen,” siger Mads T. Nielsen.
Siden udrulningen begyndte, har Lidl oplevet høj tilfredshed blandt kunderne og en markant stigning i brugen af kædens loyalitetsapp, Lidl Plus. Andelen af kunder, der bruger app'en, er steget med cirka fem procentpoint i butikker med scan-selv, blandt andet fordi kunderne nu blot kan indtaste deres mobilnummer ved kassen.
“Vi ser tydeligt, at kunderne tager godt imod løsningen. I nogle butikker benytter op mod 75 % af kunderne scan-selv, og vi får mange positive tilbagemeldinger,” siger Mads T. Nielsen.
Scan-selv-løsningen er en del af en større digital satsning hos Lidl, hvor nye teknologier skal gøre indkøbsoplevelsen endnu bedre i fremtiden.
Kontakter
Thomas SejersenPressechef - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkOm Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Bredt udvalg, lave priser og en klar strategi bag: Lidl er Årets plantebaserede discount-supermarked 20253.11.2025 11:36:34 CET | Pressemeddelelse
For tredje gang på fire år løber Lidl med prisen som Årets plantebaserede discount-supermarked ved Dansk Vegetarisk Forenings Plant Food Festival i Øksnehallen. Lidl vinder prisen for sit udvalg, priser samt kædens strategiske beslutning om at øge andelen af plantebaserede fødevarer, så de bliver en mere naturlig del af danskernes hverdag.
Torsdag den 6. november åbner Tobias ny Lidl-butik i Ringsted: Vi vil være de billigste24.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl slår torsdag den 6. november dørene op til en ny, topmoderne butik på Klosterparks Allé i Ringsted. Her lover butikschef, Tobias Viktor Torp Lubrin, lave priser, høj kvalitet og et engageret medarbejderteam, der står klar til at møde kunderne med smil og god energi.
Lidl styrker sit engagement i kvindefodbold med forlængelse UEFA-partnerskab indtil 203023.10.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl forlænger sit UEFA-partnerskab og fortsætter sin igangværende rejse med UEFA's kvindelandshold frem til 2030. Det udvidede partnerskab omfatter UEFA Women's EURO 2029, the Women’s European Qualifiers 2028/29 og UEFA Women's Nations League 2025, 2027 og 2029.
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum