Cepos

Ny CEPOS-analyse: Told på skibsfart modvirker behov for klimaafgift

Del

Vil man indføre en CO2-afgift på skibsfart, bør man først sænke toldsatserne. Den nuværende told mere end ophæver effekten af den manglende CO2-afgift på skibsfart, viser en ny analyse fra CEPOS. Analysen fraråder et ensidigt dansk klimamål for international skibsfart

Otto Brøns-Petersen
Otto Brøns-Petersen Foto: Jakob Melgaard

En nylig forhandlingsrunde kunne ikke nå til enighed om en klimaafgift på international skibsfart. Men en ny analyse fra CEPOS viser, at området allerede er så hårdt beskattet, at toldprovenuet i gennemsnit svarer til 6.606 kroner pr. ton CO2 fra skibstransporten - markant mere end EU’s nuværende CO2-kvotepris på 501 kroner pr. ton. Og det har betydning for mængden af drivhusgasudledning.

“Told har en begrænsende effekt – det skubber udledningerne ned. Det nuværende omfang af told er markant højere, end hvad skibstrafikkens klimaskader ville tilsige i klimaafgift, og det vil stige yderligere med de planlagte amerikanske toldforhøjelser,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

Derfor giver Otto Brøns-Petersen ikke meget for det, når USA’s præsident Donald Trump ikke vil indføre klimaafgifter på skibsfart, men til gengæld hæver toldsatserne:

“USA har jo virkelig påført skibstransporten meget store skader med den told, der bliver pålagt. Så at ville modsige sig yderligere afgifter, er i så fald et meget lille plaster på et meget stort sår, de selv har lavet,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

Selvom told kan få drivhusgasudledningerne til at falde, er det en meget ineffektiv metode til grøn omstilling.

“Hvis målet er at sænke udledningerne, rammer en klimaafgift meget mere præcist, end told gør. Derfor bør man ideelt set droppe tolden og erstatte den med en klimaafgift. Men kun i den rækkefølge. Klimatiltag ovenpå den eksisterende told vil øge de samfundsøkonomiske omkostninger ved protektionisme og kan ikke begrundes klimapolitisk,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

På trods af at de høje toldsatser mere end ophæver effekten af den manglende klimaafgift på skibsfart, bør Danmark fortsat støtte arbejdet i den internationale maritime organisation, IMO, med at indføre en prissætning på skibsfarten.

“Det er vigtigt, at internationale udfordringer som drivhusgasudledning bliver løst på internationalt niveau. Danmark har ingen effektive redskaber til at bakke et klimamål op med. Hvis Danmark indfører egne tiltag i skibsfarten, kan det føre til udflagning, uden at det reducerer drivhusgasudledningerne,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.

Otto Brøns-Petersen kan kontaktes på 20 92 84 40 for uddybende kommentarer.

Læs analysen her.

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Cepos

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cepos

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye