Tungere lastbiler giver milliongevinster
Mere gods per lastbil er en god forretning for både den enkelte vognmand, klimaet og samfundet. Derfor bliver det fremover tilladt at køre med endnu mere gods på 7-akslede lastbiler.
De seneste år er der arbejdet på, at kapaciteten i transportsektoren og vores infrastruktur udnyttes bedst muligt. Transportminister Thomas Danielsen har tidligere gennemført en række lempelser i de nationale regler for vægt og dimensionering af lastbiler, så det for eksempel er muligt, at en lastbil kan have en ekstra række paller med på vognen, eller plads til, at en gaffeltruck kan fragtes bagpå fremfor inden i. Nu indføres endnu et tiltag, hvor 7-akslede lastbiler kan tage to tons ekstra gods med.
- Vi skruer på alle de håndtag, vi har for at gøre det nemmere og fleksibelt at fragte gods i Danmark. Med længere lastbiler, der kan køre med flere kilo, kan den enkelte chauffør levere flere varer, og det giver gevinster både for økonomien og for klimaet. Nu tillader vi, at 7-akslede lastbiler kan køre med to tons ekstra gods, så godstransporten effektiviseres, siger transportminister Thomas Danielsen.
Lempelsen af vægtgrænsen for 7-akslede lastbiler træder i kraft 1. januar 2027. Tiltaget vil medføre et øget slid på vejene, som finansieres af restmidler fra aftalen om Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, hvor det blev besluttet at kompensere erhvervet blandt andet med ændringer i de nationale regler om vægt og dimensionering af lastbiler i vejgodstransporten. Der anvendes desuden varige midler fra aftalekredsen bag aftale om deludmøntning af grøn fond til grøn omstilling og effektivisering af vejgodstransporten til at finansiere det varige slid på vejene.
Den 1. januar 2024 trådte de første 11 tiltag i kraft, og på baggrund af blandt andet et stærkt ønske fra branchen går man nu videre med øget totalvægt for 7-akslede vogntog samt øget maksimal tilladt højde for lastbiler til 4,2 meter. Det vurderes, at de to nye tiltag vil bidrage med besparelser for transportbranchen i omegnen af 500 millioner kroner årligt, når omstillingen er fuldt indfaset.
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Nye regler for strandsurfing er klar24.5.2025 08:01:56 CEST | Pressemeddelelse
Fra tirsdag er det lovligt at bruge vinddrevne køretøjer på udvalgte strande.
Fra 1. juli må 17-årige køre bil alene20.5.2025 13:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Lovforslaget, der tillader 17-årige at køre bil uden ledsager mellem klokken 5 og klokken 20, er vedtaget af Folketinget. Dermed kan de unge bilister sætte sig bag rattet fra den 1. juli.
Storebæltsbroen skal lukkes for udenlandske bøderyttere12.5.2025 09:11:38 CEST | Pressemeddelelse
Transportministeren har netop sendt nye regler i høring, så udenlandske lastbiler, der ikke betaler vejafgiftsbøder, fremover kan nægtes passage over Storebæltsbroen.
Skræddersyede postløsninger til småøerne7.5.2025 11:00:30 CEST | Pressemeddelelse
Småøer med under 1.000 indbyggere kan fremover få puljemidler til styrke postbetjeningen med lokal udbringning, brev- og pakkeanlæg eller andre lokale løsninger.
Elektriske sættevogne på vejene i Danmark5.5.2025 07:00:17 CEST | Pressemeddelelse
Sættevogne med egen elektrisk drivkraft kan give lastbiler meget længere rækkevidde og dermed være en gevinst for både branchen og klimaet. Derfor åbner transportminister Thomas Danielsen for, at der nu kan køres med de såkaldte eTrailers på de danske veje.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum