Influenter vil tage mere ansvar
Forbundet for Influenter og Bloggere i Dansk Journalistforbund lancerer nu Influentnævnet, der skal håndhæve de opdaterede retningslinjer for etisk ansvarlige influenter.
Forbundet for Influenter & Bloggere under Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation, er klar med etiske retningslinjer for influenter. Retningslinjerne skal håndhæves af Influentnævnet, der består af en juridisk forperson, samt fire nævnsmedlemmer udpeget af hhv. Forbundet for Influenter og Bloggere i DJ og organisationerne UNICEF Danmark og KreaKom.
Ordningen er indledningsvist finansieret af Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation, som også har godkendt retningslinjerne.
De etiske retningslinjer for influenter er en frivillig ordning, som influenter har mulighed for at tilmelde sig for at kunne synliggøre for omverdenen, følgere, forældre og samarbejdspartnere, at man kender og agerer efter gældende lov og etisk ansvarligt.
En række toneangivende influenter har allerede skrevet under, og viljen til at agere ansvarligt er stor blandt influenter. Derfor forventer Forbundet for Influenter og Bloggere i DJ stor tilslutning til ordningen.
Influentnævnet får til opgave at håndhæve de etiske retningslinjer, der bl.a. handler om at være sig sit ansvar bevidst som rollemodel, tage særlige hensyn og gøre sig grundige overvejelser, når man har mange følgere under 18 år. F.eks. forpligter man sig som underskriver til at holde en god tone, markere brugen af AI og retouchering og afholde sig fra særlige typer af samarbejder, hvis følgerskaren er ung.
Erhvervsdrivende influenter er i dag underlagt Markedsføringsloven, og de etiske retningslinjer lægger sig dels oven på den lovgivning, der allerede findes på området bl.a. for at beskytte børn og unge mest muligt. Derudover er mange af retningslinjerne af rent etisk karakter, og er således ikke noget, man som influent har været forpligtet til at overholde frem til nu. Underskriverne forpligter sig f.eks. til at overveje grundigt, om det er i barnets interesse, hvis man deler indhold med et eller flere børn. Influentnævnet, der skal håndhæve retningslinjerne, kan tage sager op af egen drift.
Når man underskriver og efterlever de etiske retningslinjer, kan man benytte Influentnævnets mærkat og figurerer på en liste på influentnaevnet.dk. På den måde kan følgere, bureauer og annoncører få mulighed for at navigere i, hvem der har taget ansvaret på sig og arbejder etisk ansvarligt med at leve op til det store ansvar, der følger med, når man er influent.
Har en influent forbrudt sig mod de etiske retningslinjer, kan nævnet give influenten en advarsel, som vil blive markeret på Influentnævnets hjemmeside. Ved gentagelse kan nævnet udelukke influenten i en periode og fratage vedkommende retten til at benytte mærkatet. Flere influenter har allerede skrevet under på retningslinjerne. For at gøre det så enkelt som muligt at orientere sig i og tilslutte sig retningslinjerne, er der oprettet en hjemmeside: influentnaevnet.dk.
Caroline Heide-Jørgensen skal være juridisk forperson for Influentnævnet, mens de øvrige nævnsmedlemmer udpeges af henholdsvis Forbundet for Influenter og Bloggere, KreaKom og Unicef. Førstnævnte er initiativtager til projektet og har arbejdet med at realisere projektet i en årrække, mens de to øvrige organisationer har givet værdifulde indspark i sidste del af processen i forbindelse med udarbejdelsen af de etiske retningslinjer.
”De etiske retningslinjer er et vigtigt redskab for de mange influenter, der ønsker at arbejde professionelt og etisk forsvarligt i en branche med mange gråzoner, og samtidigt vil retningslinjerne medvirke til at beskytte følgerne. Vi har store forventninger til, at mange influenter vil tilslutte sig retningslinjerne,” siger Lisbeth Kiel, forperson i Forbundet for Influenter og Bloggere i DJ.
"Det er vigtigt at få det børnefaglige perspektiv og et særligt fokus på børns rettigheder med i nævnets arbejde. Derfor er vi i UNICEF Danmark meget glade for at være blevet inviteret indenfor i processen og for at have fået mulighed for at udpege et medlem til nævnet," siger Susanne Dahl, generalsekretær UNICEF Danmark.
"KreaKom er glad for, at der nu findes nogle etiske retningslinjer og et influentnævn, der kan være med til at understøtte en professionalisering af influencermarkedet samt gode rammer, som den kommercielle ansvarlighed kan arbejde under," siger Malene Birkebæk, adm. direktør i KreaKom.
Kontakter
Lisbeth Kiel, forperson i Forbundet for Influenter og Bloggere i DJ
Tlf.: 6021 1500
Mail: lisbeth@influenterogbloggere.dk
Allan Boye Thulstrup, næstformand i Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation
Tlf.: 2944 4865
Mail: abt@journalistforbundet.dk
Maria Westh, pressechef i UNICEF Danmark
Tlf.: 5077 8664
Mail: mwesth@unicef.dk
Tenna Hjortnæs, kommunikations- og pressechef
Tlf.: 5360 5994
Mail: th@kreakom.dk
Links
Følg pressemeddelelser fra UNICEF Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra UNICEF Danmark
Fredsaftale et vendepunkt for Gazas børn, hvis liv og fremtid er på spil9.10.2025 18:30:06 CEST | Pressemeddelelse
”For Gazas børn vil en fredsaftale være mere end et politisk gennembrud. Den vil være livreddende og give håb om tryghed, beskyttelse og en fremtid uden frygt,” siger UNICEF Danmarks generalsekretær Susanne Dahl, der også peger på en hurtig start af genopbygning
Rettighedsstafetten samlede over 800 børneidéer på en uge19.9.2025 18:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Finale på Christiansborg satte fokus på børns rettigheder. Børne- og undervisningsminister fik overrakt ideerne af skoleelever.
Nu ruller Rettighedsstafetten: Skolebørn i hele landet arbejder med rettigheder15.9.2025 06:43:29 CEST | Pressemeddelelse
I uge 38 sætter kampagnen ’Rettighedsstafetten’ fokus på børns rettigheder med undervisning, spil og events over hele Danmark. Stafetten følges af DR Ultra lige indtil afslutningen på Christiansborg.
Tusinder af børn uden tag over hovedet – UNICEF har brug for 140 millioner kroner i Afghanistan10.9.2025 13:14:01 CEST | Pressemeddelelse
Hundredtusinder kæmper for at overleve – UNICEF bringer livsvigtig hjælp til 400.000 mennesker, heraf over 212.000 børn, i Afghanistans jordskælvsramte provinser.
Fedme er mere udbredt end underernæring blandt skolebørn og unge globalt10.9.2025 04:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvert femte barn i verden lever med overvægt eller fedme. Massiv markedsføring af ultraforarbejdede fødevarer får en del af skylden. Der er brug for lovgivning for at stoppe udviklingen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


