Fremtidens betalingsteknologi skal holde svindlerne væk

Del

En ny token-teknologi fra Mastercard, der automatisk opdaterer oplysninger fra kundernes betalingskort, skal forhindre svindel hos over en million Brobizz-kunder.

Storebæltsbroen
Storebæltsbroen Sund & Bælt

Over en million danskere har i dag en aktiv Brobizz-aftale, hvilket gør Brobizz til en af de største digitale serviceudbydere i Danmark. Med så mange kunder er Brobizz et oplagt mål for svindel for skruppelløse kriminelle. De senere år er mange tusinde kunder blevet forsøgt svindlet med såkaldte phishing-mails.

Svindelen foregår typisk ved at benytte Brobizz’ navn og logo i falske mails i et forsøg på at lokke betalingsoplysninger fra kunderne med forklaringen om, at de skal opdatere deres Brobizz-aftale.

Nu skal en ny token-teknologi gøre det lidt sværere for svindlere. Med den nye løsning, der er indført i et samarbejde mellem Brobizz og Mastercard, vil udløbne eller spærrede betalingskort automatisk blive opdateret.

”Vores vigtigste opgave er at levere en sikker og effektiv betalingsløsning til vores kunder. Den nye token-løsning er derfor et vigtigt våben mod svindlerne, da man ikke længere skal holde øje med, om ens betalingsoplysninger er korrekte. Det sker nu helt automatisk, hvis man f.eks. har tilknyttet et Mastercard til sin nummerpladebetaling eller bizz-produkt”, fortæller Helene Holm Heitmann, chef for Brobizz Privat.

Reduceret risiko for svindel
Hos Mastercard, der har udviklet den nye token-teknologi, som bruger kryptering til at beskytte følsomme oplysninger, løser den især to udfordringer.

”Token-teknologi er en innovativ løsning, der adresserer to vigtige områder: For det første sikrer den, at vores kunders betalingsoplysninger altid er opdaterede og mere sikre end før. For det andet vil de altid opdaterede og tokeniserede kortoplysninger, ud over at være mere sikre, også sikre en bedre og mere problemfri kundeoplevelse ved betaling. Over tid vil Mastercard gøre denne teknologi mere tilgængelig for danske forbrugere med ambitionen om at øge både kundernes bekvemmelighed og sikkerhed, hvilket vil bidrage til smartere og mere effektive betalingsinfrastrukturer på tværs af byer og lande,” siger Peter Olbing, Senior Vice President, Retail & Commerce, Mastercard, Northern Europe.

Med den nye teknologi, er forældede betalingsoplysninger ikke længere et problem for langt de fleste af Brobizz’ kunder, og derfor vil henvendelser derom fremadrettet kunne genkendes som spam. Alligevel er det vigtigt, at kunderne fortsat er på vagt, fastslår Helene Holm Heitmann.

”Vi kan ikke forhindre, at danskerne modtager phishing-mails, og derfor gør vi meget ud af at oplyse vores kunder om, at hos os, skal man ikke opdatere sit betalingskort. Modtager man sådan en mail fra Brobizz, er den altså falsk”.

Hvad er token-teknologi?

  • Token-teknologi forklaret: Beskytter følsomme data og styrker hver transaktion.
  • Token–teknologi beskytter betalingskortnumre ved at erstatte dem med unikke identifikatorer kaldet "tokens".
  • Tokens gemmes på din enhed og deles under betalinger, imens de faktiske kortoplysninger aldrig afsløres.
  • Teknologien gør transaktioner sikrere ved at reducere risikoen for svindel og datatyveri. Den nye token-løsning er faciliteret af Frisbii, tidligere Billwerk+, som en betroet betalingsgateway-partner.
  • Tokens kan bruges til betalinger i butikker, online og i apps via digitale wallets.

Pressekontakt Mastercard Danmark
Hanne Breindahl, Kommunikationsdirektør, Mastercard Danmark 
hanne.breindahl@mastercard.com

Pressekontakt Sund & Bælt
Oskar Leo Matthiesen, Kommunikationskonsulent, Sund & Bælt. olma@sbf.dk, tlf. 21807214

Om Mastercard
Mastercard styrker økonomier og skaber muligheder for borgere i over 200 lande og territorier verden over. Sammen med vores kunder bygger vi en bæredygtig økonomi, hvor alle kan trives. Vi understøtter et bredt udvalg af digitale betalingsmuligheder og gør transaktioner sikre, enkle, smarte og tilgængelige. Med vores teknologi og innovation, partnerskaber og netværk leverer vi et unikt sæt af produkter og services, der hjælper mennesker, virksomheder og regeringer med at realisere deres fulde potentiale.

Om Brobizz
BroBizz A/S er 100 pct. ejet af Sund & Bælt Holding A/S og udvikler og administrerer Brobizz-konceptet, der sikrer automatisk betaling ved bl.a. broer, færger og afgiftsbelagte veje. Brobizz har i dag over en million privatkunder med en aktiv Brobizz-aftale i form af enten en nummerpladebetaling eller bizz.

Kontakter

Billeder

Brobizz har mere end 1 million aktive privatkunder, som enten benytter en bizz eller nummerpladebetaling.
Brobizz har mere end 1 million aktive privatkunder, som enten benytter en bizz eller nummerpladebetaling.
Brobizz
Download
Betalingsanlægget ved Storebæltsbroen efter solnedgang.
Betalingsanlægget ved Storebæltsbroen efter solnedgang.
Sund & Bælt
Download
Storebæltsbroen
Storebæltsbroen
Sund & Bælt
Download
Hver dag benytter tusindvis af køretøjer ekspresbanerne i Storebælts betalingsanlæg med en bizz- eller nummerpladebetaling fra Brobizz.
Hver dag benytter tusindvis af køretøjer ekspresbanerne i Storebælts betalingsanlæg med en bizz- eller nummerpladebetaling fra Brobizz.
Sund & Bælt
Download

Om Brobizz

BroBizz A/S er 100 pct. ejet af Sund & Bælt Holding A/S og udvikler og administrerer Brobizz-konceptet, der sikrer automatisk betaling ved bl.a. broer, færger og afgiftsbelagte veje. Brobizz har i dag over en million privatkunder med en aktiv Brobizz-aftale i form af enten en nummerpladebetaling eller bizz.

Følg pressemeddelelser fra BroBizz A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra BroBizz A/S

9 ud af 10 Brobizz-kunder vælger i dag nummerpladebetaling frem for en fysisk bizz11.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sommerferien er i gang og hundredetusinde danskere forventes at krydse Storebælt og Øresund de kommende seks uger. Og når de skal passere betalingsanlæggene, vil det i højere grad ske med en nummerpladebetaling, viser tal fra Brobizz. De seneste tre år har 9 ud af 10 af alle nye Brobizz-kunder nemlig valgt at bestille en nummerpladebetaling frem for en fysisk bizz. Faktisk udgør fysiske bizzer kun 6 procent af alle nye bestillinger i 2024 frem til i dag. Ifølge Helene Holm Heitmann, der er chef for Brobizz Privat, er udviklingen positiv og helt forventelig. - Nummerpladebetaling har været kundernes foretrukne betalingsløsning i flere år og skyldes nok især, at den er både gratis at oprette og kan benyttes allerede efter 20 minutter på Storebælt – og 24 timer efter på Øreundsbron. Det flugter med vores ambition om at gøre det nemt for trafikanterne at betale. Desuden er det også mere bæredygtigt, da vi sparer på elektronikken, fortæller Helene Holm Heitmann. Med en nummerpladebetaling k

Første nummerpladeforsikring på vej til danske bilister30.10.2019 12:37:02 CET | Pressemeddelelse

Et nyt samarbejde mellem BroBizz og GF Forsikring giver PayByPlate-kunder en særlig forsikring, der dækker, hvis bilens nummerplader bliver stjålet eller skal udskiftes. BroBizz lancerede tilbage i marts 2018 betalingsløsningen PayByPlate. Det har betydet, at bilens nummerplade i dag er meget mere end en registrering af bilen. Den er blevet et vigtigt betalingsmiddel for mange danskere, når de skal betale for at køre over broer, tage færgen, parkere eller få vasket bilen. Forsikringerne har derimod ikke fulgt udviklingen. Indtil nu har de fleste bilister fået dækket deres nummerplader via bilens kaskoforsikring, men forsikringen har typisk en selvrisiko, der er højere end prisen for et sæt nye standardplader. Nu tilbyder BroBizz og GF Forsikring via det nye samarbejde den første forsikring, som alene dækker bilens nummerplade. - Vi arbejder hele tiden på at tilbyde vores kunder flere attraktive muligheder gennem nye partnerskaber. Samarbejdet med GF Forsikring giver vores mere end 350.

Danskerne kårer BroBizz som bedst til kundeoplevelser i 20192.9.2019 14:12:02 CEST | Pressemeddelelse

KPMG har spurgt 2.500 danskere om, hvilke brands der leverer den bedste kundeoplevelse. Danskerne har talt, og årets vinder er BroBizz. En målrettet indsats inden for den digitale kundeoplevelse har bl.a. været med til at føre BroBizz til tops. En omfattende undersøgelse foretaget af revisions- og rådgivningshuset KPMG giver et indblik i, hvilke danske brands som er danskernes foretrukne. Med en score på 8,0 ud af 10,0 sætter BroBizz en helt ny standard for prioritering af kundeoplevelsen og bliver kundernes foretrukne brand i 2019. BroBizz startede i 1998 som et betalingsmiddel udelukkende på Storebælt, men der er sket meget med den dengang store og hvide boks. I dag er BroBizz et vigtigt betalingsmiddel for mange danskere, når de skal betale for at passere broer, tage færgen, parkere eller få vasket bilen – både herhjemme og i udlandet. - En del af vores succes hænger sammen med, at vi gennem årene har opbygget en tilfreds og loyal kundeskare, som gerne vil anbefale vores produkt til

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye