Stigende trafik og vigtige milepæle i projekterne

Del

I 2024 blev der sat ny rekord for trafikken på begge broer. På Storebæltsbroen var væksten især drevet af lastbiltrafikken, mens det på Øresundsbron var personbiltrafikken, der drev årets vækst. Trafikudviklingen bidrager positivt til resultatet, som lå over forventningerne for året.

På Storebæltsbroen steg lastbiltrafikken med 3,0 pct, mens der var et mindre fald i personbiltrafikken på 0,2 i forhold til 2023. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet, og vejtrafikken satte ny årsrekord med knap 13,7 mio. køretøjer. Omsætningen fra vejtrafikken på Storebæltsforbindelsen var på 3.237 mio. kr. og steg med 2,6 pct. i forhold til 2023.

På Øresundsbron steg personbiltrafikken med 3,8 pct., mens lastbiltrafikken endte med en stigning på 1,2 pct. Vejtrafikken satte ny årsrekord med 7,6 mio. køretøjer, og knap 21.000 kørte dagligt over forbindelsen i 2024.

I delårsrapporten fra 3. kvartal var forventningen til årets resultat før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesordenen 1,9 – 2,0 mia. kr. Det realiserede resultat blev på 2,176 og ligger dermed over den udmeldte forventning. Det skyldes lavere inflation end forventet og en højere trafikvækst i anden halvdel af året end i 1. halvår.

- Det har været et travlt år over de store broer i 2024, hvor der blev sat flere rekorder. August blev den travleste måned nogensinde på Storebælt med knap 1,4 mio. køretøjer, og på begge broer blev årsrekorden slået. Trafikken bidrager sammen med den lave inflation til, at vi får et tilfredsstillende resultat for året, der ligger over vores forventninger, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland rundede flere milepæle i 2024. Projektets tyngdepunkt er skiftet fra anlæggelsen af verdens største betonproduktionsanlæg i Rødbyhavn til en mere industriel fase, hvor det er produktionen af tunnelelementer, der udgør hovedaktiviteten fremadrettet.

Efter nogen forsinkelse ankom det sidste af de fire specialbyggede fartøjer, som skal stå for nedsænkningen af tunnelelementerne til byggepladsen sidst på året. Entreprenøren udfører nu en række test, og nedsænkningen af det første tunnelelement sker derfor først i 2025. Tidsplanen med at åbne ultimo 2029 er væsentligt udfordret.  Der vil derfor skulle arbejdes intensivt med at optimere nedsænknings- og installationsprocesser og der vil ske en revurdering af tidsplanen, når de første tunnelelementer er nedsænket.

En milepæl blev også nået for arbejdet med indførelse af den kilometerbaserede og CO2-differentierede vejafgift for lastbiler i Danmark på 12 ton. Efter flere års grundigt arbejde trådte ordningen planmæssigt i kraft 1. januar 2025. Her leverer Sund & Bælt de tekniske løsninger til at opkræve og føre kontrol med vejafgiften.

Koncernens nettofinansieringsomkostninger er steget med 59 mio. kr. sammenlignet med 2023 og udgør 719 mio. kr. Stigningen skyldes langt overvejende, at indeksopskrivningen på den inflationsindekserede gæld isoleret set gav højere renteudgifter. Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev for året et overskud på 2.176 mio. kr., hvilket er en stigning på 24 mio. kr. i forhold til 2023.

Resultatet efter skat blev et overskud på 1.100 mio. kr., hvilket er en stigning på 117 mio. kr. i forhold til 2023.

For A/S Storebælt betyder årets resultat, at selskabet afdrager 0,3 mia. kr. på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2024 er 15,9 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er steget med et år til 37 år fra åbningsåret. Forlængelsen skyldes primært Eurovignetdirektivet, som betyder, at besparelsen ved at anvende automatisk betaling fra 2025 maksimalt må være på 13 pct. i forhold til listeprisen. Gælden ventes at være tilbagebetalt i 2035.

Forventningerne til resultatet for 2025 er et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesorden 1,8-2,1 mia. kr. Forventningerne er baseret på en forudsætning om faldende trafikindtægter på 3,8 pct. pga. Eurovignetdirektivet og introduktionen af kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler, samt en inflation på 2,0 pct.

Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.

Værdiregulering følger et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på koncernens evne til at tilbagebetale sin gæld og indgår derfor ikke i de interne styringsmål.

Biltrafik over broerne

Antal køretøjer

I alt pr. år (mio.)

Gennemsnit pr. døgn

Stigning pr. døgn

2024

2023

2024

2023

Storebælt

13,7

13,6

37.376

37.346

0,1 pct.

Øresund

7,6

7,3

20.692

19.971

3,6 pct.

Kontakter

Vedhæftede filer

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye