Sund & Bælt foretager miljøundersøgelser i Østersøen

Del

Havområderne ved Kriegers Flak og Rønne Banke kan være gode steder at skaffe råstoffer til en Østlig Ringvej, der kan lede trafik uden om de indre dele af København. Derfor gennemfører Sund & Bælt nu undersøgelser af havbunden som led i miljøkonsekvensvurderingen af projektet.

Sund & Bælt gennemfører miljøundersøgelser af havbunden ved Kriegers Flak og Rønne Banke.
Sund & Bælt gennemfører miljøundersøgelser af havbunden ved Kriegers Flak og Rønne Banke. Foto: Mikkel Schmedes.

Bliver det politisk besluttet at anlægge en Østlig Ringvej som en 11 km lang sænketunnel langs Amagers østkyst, kræver anlæggelsen betydelige mængder sand og grus til betonproduktion og opfyldning omkring konstruktionerne.  

Mange af disse råstoffer skaffes fra særlige områder, der er udpeget af staten som råstofudvindingsområder. To af disse er særligt relevante for et projekt som Østlig Ringvej. Det drejer sig om Kriegers Flak, der ligger øst for Møn på Sjælland, og Rønne Banke, som ligger syd for Bornholm i Østersøen. 

Som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej, er Sund & Bælt derfor gået gang med miljøundersøgelser ved områderne Kriegers Flak og Rønne Banke. Miljøundersøgelserne skal danne grundlag for at vurdere de miljøpåvirkninger, der vil være forbundet med at hente sand og grus fra områderne. 

Miljøundersøgelserne er afgørende for at sikre, at et projekt som en Østlig Ringvej anlægges med omtanke for natur- og dyreliv. Det er vigtigt for os at kunne vurdere de miljømæssige konsekvenser på et oplyst grundlag, så vi sikrer, at vi tager størst muligt hensyn til havmiljøet,” siger Rune Butzbach, der er miljøkonsulent hos Sund & Bælt. 

Undersøgelserne, der gennemføres af COWI og WSP, omfatter kortlægning af havbunden og målinger af råstoffernes tykkelse ved hjælp af ekkolod og seismiske målinger. Målingerne suppleres med forureningsprøver af sediment fra områderne samt dykkerundersøgelser, der bidrager med viden om bunddyr- og planter.    

Kriegers Flak og Rønne Banke er velegnede områder til råstofudvinding, da sandet og gruset er af god kvalitet og ligger på vanddybder, som gør det muligt at anskaffe det effektivt.  

Hos WSP er vi glade for vores samarbejde med Sund & Bælt og for vores bidrag til miljøundersøgelserne. Undersøgelserne er vigtige, da de skal fastslå, om fremskaffelse af sand og grus kan ske på en miljømæssig forsvarlig måde,” siger Lars Brammer Nejrup, der er markedschef hos WSP.   

De to områder, Kriegers Flak og Rønne Banke, er også tidligere blevet undersøgt i forhold til at anskaffe råstoffer til anlæggelsen af Femern Bælt-tunnelen, der bygges som en 18 km lang sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn. De igangværende undersøgelser bygger dermed videre på Femern-projektets miljøundersøgelser af områderne ved Kriegers Flak og Rønne Banke.   

Miljøundersøgelserne for de to områder forventes afrapporteret i efteråret 2025 som en del af den samlede miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej, der forventes afleveret til Transportministeriet i 2026.  

Kontakter

Billeder

Foto: Mikkel Schmedes.
Download
Foto: Mikkel Schmedes.
Download

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Nye priser på Storebælt i 2026 for fritidstrafikken5.12.2025 12:38:57 CET | Pressemeddelelse

Priserne for at passere de grønne ekspresbaner med bizz eller nummerplade stiger fra 201 til 205 kr. 1. januar 2026. For personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger prisen til 235 kr. Besparelsen ved at benytte ekspresbanerne bliver dermed 30 kr. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Ekprespris kræver ikke længere en særaftale Fra 1. januar 2026 bliver det lettere at opnå ekspresprisen med bizz eller nummerpladebetaling. Hidtil har det krævet en Storebælt Privataftale, men fremover vil man automatisk opnå besparelsen uden behov for en særskilt aftale. Det gælder, uanset om man er kunde hos Brobizz, ØresundPay eller øvrige udbydere. Formålet er at forenkle processen for alle privatkunder, uanset hvilken udbyder man benytter. Sådan ser priserne ud for privatkunder i 2026 Køretøjstype Eksprespris Kort- og kontantpris MC / personbil under 3 m 109 kr. 125 kr. Personbil under 6 m

Prisændringer for erhvervskunder på Storebælt i 20265.12.2025 12:38:12 CET | Pressemeddelelse

1. januar 2026 stiger prisen for at passere Storebælt med grøn rabat for lastbiler og busser mellem 10-20 meter fra 874 kr. til 887 kr. Prisen uden grøn rabat stiger fra 1.005 kr. til 1020 kr. Dermed bliver besparelsen 133 kr. med grøn rabat. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Grøn rabat erstattes af eksprespris for lette erhvervskøretøjer I det nye år vil lette erhvervskøretøjer automatisk få turen til eksprespris, hvis der betales med bizz eller nummerplade i ekspresbanerne. Det betyder, at grøn rabat afskaffes, og man skal derfor ikke længere søge om grøn rabat for at få en besparelse. Ekspresprisen i en almindelig personbil med bizz eller nummerplade bliver 205 kr. i 2026. Grøn rabat vil fortsat være gældende for alle tunge erhvervskøretøjer. For at opnå grøn rabat kræver det, at ens køretøj opfylder betingelserne. Find alle priser og læs mere om betingelser for Grøn rabat på St

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye