Lettere at køre hurtigere i traktor med påhæng
Et nyt lovforslag lemper blandt andet reglerne for påhængskøretøjer, så det ikke længere er et krav, at de skal registreres i Køretøjsregistret for at køre op til 40 kilometer i timen.
I dag er de fleste traktorer og motorredskaber bygget til at køre 40 kilometer i timen. Det samme er kornvogne, såmaskiner og meget andet udstyr, der kan kobles på en traktor. Alligevel stilles der krav om, at påhængskøretøjer, som ellers ikke er registreringspligtige, skal være registreret i Køretøjsregistret for, at man må køre 40 kilometer i timen med dem.
Det gør transportminister Thomas Danielsen nu op med.
- Den nuværende ordning er unødvendigt besværlig og dyr. Nu tager vi alle påhængsvogne, såmaskiner, og hvad man ellers kan koble på en traktor og siger, at hvis de er typegodkendt til at køre 40 kilometer i timen, så skal man også bare kunne gøre det uden, at man skal have nummerplade købt ind til den. Det er helt unødvendigt, at landmanden eller maskinstationen skal betale flere tusinde kroner om året for at få hvert enkelt påhængskøretøj registeret i Køretøjsregistret, siger transportminister Thomas Danielsen.
Kravene til eksempelvis sikkerhed og konstruktion af påhængskøretøjer, der kan godkendes til Tempo40, fastsættes i en bekendtgørelse. Det er kun påhængskøretøjer, der er konstrueret og godkendt til en hastighed på mindst 40 kilometer i timen, der kan godkendes til Tempo 40-ordningen. Med de nye regler skal et påhængskøretøj fra den 1. juli 2025 blot udstyres med et Tempo 40-klistermærke, som kan fås hos blandt andet forhandlerne og synsvirksomhederne.
- Med den nye ordning får vi ikke alene administrative besparelser for erhvervet, men også tidsmæssige besparelser. Traktorføreren kommer hurtigere frem, og dermed er traktoren heller ikke så længe på landevejen, og ulempen ved den langsomme kørsel for andre trafikanter er derfor minimeret, siger Thomas Danielsen.
Lovforslaget 1. behandles i Folketinget den 25. marts 2025.
Andre gennemførte initiativer for landbrugsmaskiner:
- Vægtgrænsen for bæltetraktorer er hævet til 32 ton fra 1. januar 2025
- Tilpasning af dimensionsreglerne, så øget bredde på køretøjer til og fra værksted er tilladt.
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
22 til- og frakørsler på motorvejsnettet ombygges til dobbelttrailerkørsel17.9.2025 15:58:10 CEST | Pressemeddelelse
22 til- og frakørsler ombygges, så det bliver muligt at køre med de såkaldte dobbelttrailervogntog; lastbiler der kører med to sættevogne, og dermed er større og tungere end gennemsnittet.
Regelforenkling for sælgere og værksteder17.9.2025 15:55:11 CEST | Pressemeddelelse
Fremover er det nemmere for lastbilforhandlere og -mekanikere at hente og levere lastbiler for deres kunder, da de ikke længere skal have kvalifikationsuddannelsesbevis.
Millioner til bedre sikkerhed ved perronovergange15.9.2025 07:00:40 CEST | Pressemeddelelse
En samlet forligskreds bakker nu op om at tildele midler til at øge sikkerheden ved perronovergange ved Tjæreborg, Holsted, Vamdrup og Kauslunde stationer. Samtidig gøres den midlertidige perronovergang ved Lindholm permanent.
Nu kommer der nødspor på Vestmotorvejen4.9.2025 07:02:56 CEST | Pressemeddelelse
Som en del af Infrastrukturplan 2035 skal der etableres nødspor på E20 mellem Korsør og Vemmelev. Når vejudvidelsen er færdig, forbedrer projektet trafiksikkerheden og gør strækningen mindre sårbar for hændelser.
Rute 15 mellem Bale og Tåstrup har udsigt til fuld udbygning4.9.2025 07:02:07 CEST | Pressemeddelelse
For at sikre fremkommeligheden på Djursland skal rute 15 udvides til en 2+1 vej mellem Bale og Tåstrup.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum