Dagrofa ApS

Dagrofa Foodservice leverer igen sorte tal og løfter årets resultat - nu er der fokus på ny vækststrategi

Del

En af landets største totalleverandører til professionelle køkkener – Dagrofa Foodservice – kan i 2024 for tredje år i træk præsentere et positivt årsregnskab. I 2025 er der fokus på at skabe bedre kundeoplevelser og at vinde nye kunder i forlængelse af den nye vækststrategi Gro’27.

Michael Christensen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice: ”Jeg er selvfølgelig glad for, at vi holder snuden i sporet og fortsætter udviklingen med at have sorte tal på bundlinjen. Først og fremmest er jeg dog meget tilfreds med, at vi i 2024 nåede en række vigtige milepæle i strategiske projekter, som får stor kommerciel betydning for os fremover.”
Michael Christensen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice: ”Jeg er selvfølgelig glad for, at vi holder snuden i sporet og fortsætter udviklingen med at have sorte tal på bundlinjen. Først og fremmest er jeg dog meget tilfreds med, at vi i 2024 nåede en række vigtige milepæle i strategiske projekter, som får stor kommerciel betydning for os fremover.”

Dagrofa Foodservice har igen formået at bygge videre på det stabile økonomiske fundament, som virksomheden har stået på i de senere år. For tredje gang i træk kan fødevaregrossisten præsentere et årsregnskab med sorte tal på bundlinjen.

  • Årets resultat for Dagrofa Foodservice lander på 68,9 mio. kr., hvilket er en forbedring på 28,2 mio. kr.
  • Virksomhedens EBITDA lyder på 93,3 mio. kr., hvilket er en vækst på 1 mio. kr. i forhold til året før.

 

2024

2023

2022

2021

2020

Omsætning

4,20 mia. kr.

4,32 mia. kr.

4,45 mia. kr.

3,78 mia. kr.

3,57 mia. kr.

Driftsresultat (EBITDA)

93,3 mio. kr.

92,3 mio. kr.

95,9 mio. kr.

-30,9 mio. kr.

-104,2 mio. kr.

Årets resultat

68,9 mio. kr.

40,7 mio. kr.

38,9 mio. kr.

-61,1 mio. kr.

-155,9 mio. kr.

Michael Christensen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice, siger:

"Jeg er selvfølgelig glad for, at vi fortsætter den positive udvikling med at have sorte tal på bundlinjen og et forbedret driftsresultat. Først og fremmest er jeg dog meget tilfreds med, at vi i 2024 nåede en række vigtige milepæle i strategiske projekter, som får stor kommerciel betydning for os fremover. F.eks. lancerede vi en ny og brugervenlig e-commerce løsning, hvor det er blevet nemmere og mere inspirerende for restauranter at handle online ind hos os. Vi investerede også i at modernisere vores Cash & Carry-butikker, og der fik vi gennemført en række ombygninger i 2024, hvilket efterfølgende har givet fine salgsresultater.”

Han uddyber:

”Vi har også oplevet fremgang, når det handler om at tilbyde et mere attraktivt logistisk setup, så vores kunder ude i de professionelle køkkener får en bedre service i hverdagen. Samtidig har vi videreudviklet vores position som en aktør, der er med til at udvikle madscenen i Danmark, og vi havde bl.a. deltagerrekord til vores store inspirationsmesse for professionelle køkkener i efteråret. Derudover vil jeg gerne fremhæve, at vores specialistselskaber Grøn Fokus, HKI Ost, Grambogård og Prima Frugt igen i 2024 bidrager til et tilfredsstillende årsresultat.”

Omsætningen nåede i 2024 ikke helt op på det ønskede niveau, hvilket bl.a. skyldes et fortsat faldende tobakssalg i Cash & Carry-butikkerne og afgangen af en national kunde, men Michael Christensen ser alligevel meget fortrøstningsfuldt på situationen:

Jeg havde da gerne set en højere omsætning, men det jeg hæfter mig særligt ved er, at vi sidste år lykkedes med at vinde nogle store kontrakter med hhv. BuzzCPH – som står bag Jagger, Otto og Ritta – og kæden Kylling & Co. De aftaler kommer vi for alvor til at se effekten af i 2025 og fremover, og jeg oplever helt generelt, at markedet ser os som en attraktiv partner.”  

Det er for nylig også blevet offentliggjort, at den danskejede hotelkæde Comwell Hotels netop har underskrevet en ny længerevarende samarbejdsaftale med Dagrofa Foodservice.

Udvikling af kundeoplevelsen og øget vækst står på menukortet i 2025

I december 2024 blev den nye vækststrategi ”Gro’27 – vækst på vores måde” præsenteret, og den handler grundlæggende om, at Dagrofa Foodservice skal styrke sin markedsposition.

Et konkret mål er, at Dagrofa Foodservice frem til 2027 skal vækste med 2.000 nye lokale kunder. Det skal bl.a. opnås gennem en opjustering og efteruddannelse af salgsstyrken, så virksomheden bliver endnu mere synlig lokalt, og så skal der også drages fordel af den tidligere nævnte webshop, der medfører en markant forbedret digital indkøbsoplevelse.

Michael Christensen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice, fortæller:

Vi går optimistisk ind i 2025 med nogle spændende initiativer, som skal understøtte de klare vækstambitioner, der er en del af vores nye strategi. Vores nye webshop målrettet vores kunder i den udkørende del af forretningen har vi store forventninger til, men vi forbereder også et særdeles interessant digitalt samarbejde i forhold til vores Cash & Carry-butikker, som vi kan fortælle mere om senere på året.”

Han fortsætter:

Jeg kan dog allerede nu løfte sløret for, at vi om nogle få uger er færdige med to nye moderniseringer af Cash & Carry-butikkerne i Aalborg og Odense. Derudover oplever vi her i starten af 2025 en fin tilstrømning af både lokale kunder og ikke mindst tilgang af et par af de helt store aktører i spise- og underholdningsbranchen. Så vi står et rigtigt godt sted i Dagrofa Foodservice, og vi er parate til at indfri de vækstmål, som vi har sat os for os selv i Gro’27-strategien.” 

Dagrofa Foodservice er en del af Dagrofa-koncernen, der for nylig præsenterede årsregnskab for 2024 med den bedste driftsindtjening i nyere tid.

Årsregnskabet for 2024 bliver endeligt godkendt den 3. april 2025. 

Udvalgte CSR-milepæle i 2024:

  • I løbet af 2024 har donerede Dagrofa Foodservice 20 tons overskudsvarer til organisationen JunkFood, som har indgået i fremstillingen af lige over 50.000 måltider til hjemløse, hvilket er et rekordhøjt antal på et år.
  • I 2024 blev der doneret 133 tons overskudsvarer fra Cash & Carry-butikkerne til organisationen Stop Spild Lokalt, der ved hjælp af frivillige kræfter gør maden tilgængelig for økonomisk trængte personer og familier.
  • I 2024 blev der iværksat et samarbejde med Ishøj Kommune og Klar Til Start, der hjælper unge med autisme at få en fod indenfor på arbejdsmarkedet. Derfor er der Klar Til Start-kandidater, som nu indgår som en del af lagerteamet på Ishøj-terminalen.
  • Flere milepæle på CSR-området kan ses i Dagrofas årsrapport 2024.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Michael Christensen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.
Michael Christensen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.
Download
Der var deltagerrekord, da mere end 1.400 deltagere og 140 leverandører var på plads, da Dagrofa Foodservice i september inviterede til inspirationsmessen ”Madscenen for professionelle” i Tap 1 i København.
Der var deltagerrekord, da mere end 1.400 deltagere og 140 leverandører var på plads, da Dagrofa Foodservice i september inviterede til inspirationsmessen ”Madscenen for professionelle” i Tap 1 i København.
Download
En række af de lokale Cash & Carry-butikker blev moderniseret i 2024, og inden for ganske kort tid færdiggør butikkerne i Aalborg og Odense deres ombygninger.
En række af de lokale Cash & Carry-butikker blev moderniseret i 2024, og inden for ganske kort tid færdiggør butikkerne i Aalborg og Odense deres ombygninger.
Download
Michael Christensen (tv.), adm. direktør i Dagrofa Foodservice og Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa, besøgte JunkFoods nye køkkenfaciliteter på Frederiksberg i efteråret 2024 i anledningen af Den Nationale Madspildsdag. Til højre ses Rasmus Munk, der er initiativtager af JunkFood og medejer samt køkkenchef på Restaurant Alchemist. I løbet af 2024 har donerede Dagrofa Foodservice 20 tons overskudsvarer til organisationen JunkFood.
Michael Christensen (tv.), adm. direktør i Dagrofa Foodservice og Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa, besøgte JunkFoods nye køkkenfaciliteter på Frederiksberg i efteråret 2024 i anledningen af Den Nationale Madspildsdag. Til højre ses Rasmus Munk, der er initiativtager af JunkFood og medejer samt køkkenchef på Restaurant Alchemist. I løbet af 2024 har donerede Dagrofa Foodservice 20 tons overskudsvarer til organisationen JunkFood.
Download

Om Dagrofa

Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner. 

Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye