SOS International

Årsregnskab: SOS International forbereder sig på fremtiden

Del

SOS International gik ud af 2024 med sit stærkeste resultat i 12 år og står nu stærkere rustet til fremtiden. Det økonomiske overskud skaber et grundlag for strategiske investeringer, der skal styrke positionen som Nordens førende assistanceselskab.

SOS International gik ud af 2024 med sit stærkeste resultat i 12 år. Foto: SOS International
SOS International gik ud af 2024 med sit stærkeste resultat i 12 år. Foto: SOS International

2024 bød blandt andet på stigende rejseaktivitet og vejrforhold, der bidrog til en styrket kerneforretning inden for SOS Internationals forretningsområder Travelcare og Mobility. Resultatet før skat blev på 57 mio. kroner.

Ud over et tilfredsstillende finansielt resultat lykkedes SOS International i 2024 med at fastholde markedsandele, tiltrække nye kunder og forbedre kundetilfredsheden. Resultaterne viser, at strategien ”Going in One Direction”, der blev vedtaget i 2023, begynder at have den ønskede effekt:

- Kombinationen af vores strategiske initiativer og en positiv markedsudvikling har resulteret i et solidt resultat for 2024. Vi har styrket vores økonomiske fundament, og det er en vigtig forudsætning for at gennemføre tiltag, der skal styrke SOS Internationals konkurrencekraft – både på kort og langt sigt, siger Jan Sigurdur Christensen, CEO, SOS International.

Jan Sigurdur Christensen understreger, at der stadig er behov for at fokusere på kerneforretningen og eksekvere på strategien for at sikre den langsigtede finansielle bæredygtighed.

Voldsomt vejr og øget rejselyst

SOS Internationals Mobility-division, som blandt andet omfatter SOS Dansk Autohjælp, oplevede en historisk travl januar 2024, hvor ekstreme vejrforhold på tværs af Norden skabte store trafikale udfordringer og et rekordhøjt behov for vejhjælpsassistance.

Inden for Travelcare fortsatte de nordiske forsikringstagere i 2024 med at øge deres appetit på rejser – en udvikling, der har været stigende siden afslutningen på corona-pandemien.

Det høje aktivitetsniveau inden for både vejhjælp og rejseassistance har medført travlhed på SOS Internationals alarmcentraler og bidraget til en styrket basisindtjening.

Strategiske initiativer, der peger fremad

Med udgangspunkt i strategien ”Going in One Direction” begyndte SOS International i 2024 for alvor at implementere initiativer, der blandt andet skal integrere bæredygtighed og digitalisering i kerneforretningen.


- Vi arbejder målrettet på at optimere vores processer og sikre en omkostningseffektiv drift, samtidig med at vi investerer i tiltag, der styrker vores konkurrenceevne. Vi stiller blandt andet skarpt på, hvordan vi bedst høster synergier på tværs af vores forretningsområder og lokationer i Norden. Udbyttet af indsatsen ses allerede, og det bekræfter os i, at vi er på rette vej, uddyber Jan Sigurdur Christensen.

I 2024 har SOS International blandt andet styrket den digitale indsats med øget digitalisering rettet mod kunderne – herunder digital sagsanlæggelse og sagsbehandling for at sikre den bedst mulige kundeoplevelse. Blandt øvrige tiltag er der blandt andet implementeret en hybrid arbejdsmodel og investeret i lederudvikling.

Samtidig er SOS Internationals kontor i København, der blandt andet huser alarmcentralen for rejseassistance til alle nordiske kunder, flyttet fra Frederiksberg til 5.000 nyrenoverede kvadratmeter i Ørestad. Flytningen er en konsekvens af ønsket om at give medarbejderne bedre fysiske arbejdsforhold og mere moderne arbejdsrammer.

Forventninger til 2025

For regnskabsåret 2025 forventer SOS International at levere et finansielt resultat før skat på mellem 40 og 70 mio. kroner.

2024 i overskrifter

  • Håndtering af 1,2 mio. sager og 2,5 mio. opkald på tværs af Norden
  • Omsætningen udgjorde knap 3 mia. kroner
  • Resultat før skat på 57 mio. kroner
  • Egenkapitalforrentning på 14,2%
  • Forbedret likviditet med 79 mio. kroner


SOS Internationals integrerede rapport for 2024 findes her

Nøgleord

Kontakter

Billeder

CEO Jan Sigurdur Christensen kalder årets finasielle resultat tilfredsstillende. Foto: SOS International
CEO Jan Sigurdur Christensen kalder årets finasielle resultat tilfredsstillende. Foto: SOS International
Download
"Kombinationen af vores strategiske initiativer og en positiv markedsudvikling har resulteret i et solidt resultat for 2024", siger Jan Sigurdur Christensen, CEO i SOS International. Foto: SOS International
"Kombinationen af vores strategiske initiativer og en positiv markedsudvikling har resulteret i et solidt resultat for 2024", siger Jan Sigurdur Christensen, CEO i SOS International. Foto: SOS International
Download

Links

Om SOS International: Global rækkevidde, nordisk ekspertise

SOS International er en førende assistanceorganisation i Norden. Fra alarmcentraler i Danmark, Sverige, Norge og Finland yder SOS International assistance overalt i verden, 24/7/365 inden for de to divisioner: Mobility og Travelcare.

SOS International består af 1.200 kolleger, der til sammen taler 30 forskellige sprog. Derudover har SOS International et omfattende verdensomspændende netværk af mere end 16.500 kvalificerede leverandører, udbydere og partnere, der gør det muligt at hjælpe mennesker over hele kloden inden for områderne rejseassistance og vejhjælp.

SOS International er ejet af nogle af Nordens største forsikringsselskaber, og kunderne er blandt andre forsikringsselskaber og bilproducenter.

Hver dag hjælper SOS International over 3.500 mennesker, og har i alt ydet assistance i 189 lande siden grundlæggelsen i 1961.

Følg pressemeddelelser fra SOS International

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra SOS International

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye