OK

Første ladestation er klar - Danske Fragtmænd baner vejen for grøn transport

Del

Danske Fragtmænds første ladestation til el-lastbiler er nu klar til brug på virksomhedens terminal i Aalborg. I samarbejde med energiselskabet OK tager virksomheden et vigtigt skridt mod at skabe en stærk ladeinfrastruktur på samtlige terminaler og understøtte den grønne omstilling af transportsektoren

Som en af Danmarks største aktører inden for vejtransport spiller Danske Fragtmænd en central rolle i at drive transportbranchen mod en mere bæredygtig fremtid. En af de største barrierer for omstillingen til eldrift i den tunge transport er manglen på en velfungerende ladeinfrastruktur. Med etableringen af ladestationen i Aalborg tager Danske Fragtmænd et vigtigt skridt i at løse den udfordring for virksomhedens fragtmænd og chauffører, så overgangen fra diesel til el bliver lettere og mere attraktiv.

For at markere indvielsen af ladestationen har transportminister Thomas Danielsen i dag torsdag den 20. marts symbolsk sat strøm til den første el-lastbil og klippet den røde snor. I sin tale fremhævede han betydningen af en stærk ladeinfrastruktur for at understøtte omstillingen i den tunge transport:

"Den tunge transport skal være en del af den grønne omstilling, og det kræver en stærk ladeinfrastruktur. Initiativer som dette viser vejen frem, og gør det lettere for vognmænd at vælge el som drivmiddel," sagde Thomas Danielsen.

Ladestationen i Aalborg er den første af flere planlagte stationer, der skal understøtte omstillingen af Danske Fragtmænd til en mere bæredygtig transportør. Snart følger ladestationer i blandt andet Sakskøbing, Taastrup, Odense og Aarhus.

En ambitiøs plan for grøn transport

Overgangen til eldrevet transport kræver en målrettet indsats, hvor både infrastruktur, teknologi og økonomiske incitamenter spiller en rolle. Hos Danske Fragtmænd har man derfor en klar strategi for at sikre, at den nødvendige ladeinfrastruktur bliver en realitet.

"I over 100 år har vi sikret effektiv godstransport i Danmark, og nu tager vi et stort skridt mod en grønnere fremtid. Vores ambition er, at alle vores 27 terminaler på sigt skal have en ladestation. Vi starter her i Aalborg, men flere følger snart efter. For os handler det om at gøre det attraktivt for vores fragtmænd at skifte til el-lastbiler ved at sikre en stærk infrastruktur," siger Bjarne Krogh Jensen, bestyrelsesformand for Danske Fragtmænd.

Ladestationen er en del af en større aftale mellem Danske Fragtmænd og energiselskabet OK, der sammen arbejder for at opbygge den nødvendige ladeinfrastruktur for elektriske lastbiler.

Samarbejde med OK sikrer fremtidens transportinfrastruktur

For at sikre en vellykket udrulning af ladestationerne har Danske Fragtmænd indgået et samarbejde med energiselskabet OK, som via deres datterselskab GodEnergi A/S har stor erfaring med etablering af ladeinfrastruktur til både personbiler og tunge køretøjer. Det er GodEnergi A/S, der har designet, udviklet og bygget ladestationen.

"Vi er stolte af samarbejdet med Danske Fragtmænd om at skabe en solid ladeinfrastruktur for el-lastbiler. Den grønne omstilling af transportsektoren kræver investeringer og partnerskaber, og vi ser frem til at fortsætte arbejdet med at udvikle løsninger, der gør det lettere for transportbranchen at vælge el som drivmiddel,” siger Anders Skandbo Espersen, OK’s salgschef for e-mobilitet til tung transport.

Med denne satsning viser Danske Fragtmænd og OK vejen for en grønnere fremtid inden for vejtransport. Ladestationerne vil ikke blot bidrage til at reducere Danske Fragtmænds CO2-udledning, men også understøtte en bredere omstilling til mere klimavenlige transportløsninger i Danmark.

Fakataboks - ellastbiler
  • Elektriske lastbiler udnytter energien langt bedre end andre typer lastbiler. De bruger simpelthen langt mindre energi per kørt kilometer og er derfor billigere i drift.

  • Blandt grønne løsninger og alternative drivmidler er el klart det mest effektive, da det udnytter 77 procent af energien, mens brint kun udnytter 33 procent.

  • En elektrisk ellastbil – fra vugge til grav med en levetid 10 år og 1,2 millioner kilometer bag sig, vil have CO2-reduktion på 82 procent.

  • Batteriteknologi udvikler sig enorm hurtigt – de nyeste el-lastbiler kan køre op til 500 – 600 km på en enkelt opladning. En ny batteriteknologi har potentialet til at revolutionere elbilmarkedet – kaldet solid-state-batteri. Batteriet kan nå endnu længere med kortere opladningstid. Det giver batteriet en energitæthed, der er op til 10 gange højere end traditionelle batterier. Den øgede energitæthed betyder, at ellastbiler udstyret med den type batteri kan få en rækkevidde på op til 1.000 km på en enkelt opladning. Batteriet kan oplades fra 5 til 60 procent på blot fem minutter, hvilket svarer til en rækkevidde på cirka 300 km. Efter yderligere tre minutter kan batteriet nå 80 procent opladning.

  • Mega-ladestationer 1 mw bliver en realitet indenfor kort tid. I Europa og USA investeres der massivt i "megawatt-opladning", der gør det muligt for lastbiler at oplade fra 20 procent til 80 procent på 22 min.

  • Elektriske lastbiler er ikke kun bedre for CO2-reduktion – de udleder ej heller NOX gasser, som er sundhedsskadeligt. Det er en stor udfordring især i byerne. Derudover larmer de op til 40 procent mindre end dieselbiler, hvilket gør dem ideelle til byområder og natleverancer.
Faktaboks - Danske Fragtmænds ladestation
  • Anlægget er bygget af GodEnergi A/S og har en samlet ladeeffekt på 600 kW med mulighed for at fordoble kapaciteten efter behov.

  • Der er 4 stk. ladesatellitter på hver 400kW, og her er der også forberedt til en fordobling af antal satellitter.

  • Anlægget fordeler effekten dynamisk for at sikre optimal udnyttelse. Når flere lastbiler lader samtidigt, modtager hver lastbil den maksimale tilgængelige effekt. To lastbiler vil få 300kW hver, 3 lastbiler 200kW hver, men lige så snart en lastbil er færdigopladet, får de andre højere effekt. På den måde udnyttes forsyningen maksimalt. 

  • Med 400kW lader en lastbil cirka 360 km rækkevidde i timen.

  • Anlægget er en drive-through-løsning, som gør det er nemt at komme ind med lastbilerne. Derudover er der installeret god belysning og tænkt på gode ergonomiske forhold for chauffører og andre på pladsen.

Nøgleord

Kontakter

Rikke Bue LaumarkKommunikationskonsulent

ribl@ok.dk

Billeder

  • OK er et bredt funderet energiselskab for private og erhverv. På hylderne er alt fra brændstof og ladestandere til grøn el og varmepumper.
  • OK er desuden en af de største elleverandører i Danmark
  • OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab og tæller udover moderselskabet OK datterselskaber som Kamstrup, EnergiData, OK Energiteknik og GodEnergi.
  • OK omfatter mere end 685 tankstationer, mere end 265 vaskehaller samt mere end 80 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.

Følg pressemeddelelser fra OK

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra OK

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye