Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer!
Et overvældende flertal af danskerne på hele 81 procent synes, at et klimamærke på fødevarer er en god idé, viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd (DSK). Et resultat som også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner.

Men det er ikke ligegyldigt, hvordan mærkningen indføres. Ifølge undersøgelsen er tilliden til et klimamærke størst, hvis det udarbejdes og kontrolleres af staten. Hele 66 procent af de adspurgte angiver, at de har størst tillid til et statsligt klimamærke, mens kun 7 procent peger på et privat mærke udviklet af de enkelte kæder eller flere butikker.
Derudover viser undersøgelsen, at mærkets placering er helt afgørende for, hvordan forbrugerne vil tage imod klimamærket. Langt størstedelen af danskerne – over 80 procent – foretrækker nemlig, at klimamærket placeres direkte på den enkelte vare frem for kun at være synligt på hyldeforkanten i butikken.
De Samvirkende Købmænd mener, at et statsligt klimamærke er afgørende for at skabe tillid blandt forbrugerne og sikre, at mærket får den ønskede effekt på danskernes indkøbsvaner.
”Det er positivt, at danskerne bakker op om et klimamærke, og det understreger behovet for en troværdig, statslig mærkningsordning. Et klimamærke skal være let at forstå og tilgængeligt på de enkelte varer, så forbrugerne hurtigt kan træffe klimavenlige valg i dagligdagen,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør i DSK.
Også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner resultaterne fra den nye undersøgelse.
”Jeg er glad for, at et flertal af danskerne bakker op om et statsligt klimamærke på fødevarer. Det understreger, at der er et stort ønske om mere viden, når det kommer til klimaaftrykket fra de forskellige fødevarer, vi putter i indkøbskurven. Fødevarestyrelsen er allerede i gang med at udvikle et frivilligt statskontrolleret klimamærke, der skal gøre det nemmere at træffe klimavenlige valg på et oplyst grundlag, og det er for mig afgørende, at vi får et gennemarbejdet og troværdigt klimamærke,” siger ministeren.
”Fødevareproduktion udgør en væsentlig del af det samlede klimaaftryk, og danskerne kan reducere deres personlige klimaaftryk ved at træffe mere klimavenlige valg. Men skal vi have succes med at introducerer endnu et forbrugermærke, så er vi nødt til at lytte til forbrugerne, og hvad de forventer af mærket for at skabe den nødvendige tillid til mærket, så forbrugerne rent faktisk navigerer efter mærket, når de handler”, siger Janick Nytoft.
Læst den vedhæftede analyse: Danskerne siger ja til et statsligt klimamærke på fødevarer
Kontakter
Jannick NytoftAdm. direktør
Tlf:+45 39 62 16 16Tlf:+45 2711 2073jny@dsk.dkNiels Tønning RasmussenKommunikationskonsulent
Tlf:+45 22 14 80 40ntr@dsk.dkVedhæftede filer
Om De Samvirkende Købmænd
Vi passer godt på de danske købmænd.
Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.
Medlemskredsen omfatter ca. 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution.
I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.
Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Tre ud af ti kroner havner i statskassen, når du handler dagligvarer6.10.2025 06:33:37 CEST | Pressemeddelelse
Når danskerne lægger dagligvarer i indkøbskurven, ryger næsten 30 procent direkte i statskassen i form af moms og afgifter. Og med det udvidede producentansvar, der trådte i kraft 1. oktober, bliver den regning, der betales til det offentlige via indkøbskurven, endnu større.
Ny regning på vej til danskerne - producentansvaret gør indkøbene dyrere30.9.2025 06:45:24 CEST | Pressemeddelelse
Fra 1. oktober træder det udvidede producentansvar i kraft i Danmark. Det betyder, at alle virksomheder fremover skal betale gebyrer for den emballage, deres varer sælges i. Den +regning havner i sidste ende hos forbrugerne.
Stop fantasien om aflastningsområder – bymidten er hjertet af lokalsamfundet26.9.2025 06:06:00 CEST | Pressemeddelelse
Til november skal danskerne til stemmeurnerne – og en af de vigtigste, men ofte oversete, kommunalpolitiske opgaver er at sikre liv i bymidterne. Det kræver mod til at tage et opgør med forældede planstrategier og et stærkt lokalt fokus på det nære handelsliv, lyder det fra De Samvirkende Købmænd.
Danskerne vil have lavere moms på fødevarer – og det kan sagtens lade sig gøre16.9.2025 06:06:00 CEST | Pressemeddelelse
Fødevarepriserne har pil opad, og det rammer danskerne på pengepungen. Det er oplagt at lette momsen på fødevarer – og det kan endda nemt finansieres: Skal momsen på fødevarer sænkes til 15 pct., skal momsen på andre varer som f.eks. cykler og elektronik hæves med blot 1,6 pct. Det viser nye beregninger fra De Samvirkende Købmænd.
Svenskerne halverer fødevaremomsen – Danmark sakker bagud4.9.2025 15:21:39 CEST | Pressemeddelelse
Den svenske regering har netop foreslået at halvere den i forvejen lave fødevaremoms. Det udstiller de danske udfordringer og gør behovet for en momsreform herhjemme endnu mere presserende, lyder det fra De Samvirkende Købmænd (DSK).
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum