Femern-projektet halvvejs med lærlingemål

Del

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er læreplads for hundredvis af unge, og projektet er nu halvvejs mod målet om 500 lærlingeårsværk.

Her ses tunnelelementerne og elementfabrikken fra oven.
Her ses tunnelelementerne og elementfabrikken fra oven. Sund & Bælt

Som Danmarks største infrastrukturprojekt er det særligt vigtigt, at byggeriet af Femern Bælt-tunnelen bidrager positivt til uddannelsen af faglært arbejdskraft. Derfor har Sund & Bælt stillet krav til entreprenørerne om at levere mindst 500 lærlingeårsværk i løbet af projektets anlægsfase. Det mål er nu allerede halvvejs opfyldt.

Fra byggeriets begyndelse frem til i dag er der gennemført 269 lærlingeårsværk. I øjeblikket er der 89 fuldtidslærlinge tilknyttet hovedentreprenøren FLC fra 19 forskellige erhvervsuddannelser.

I alt beskæftiger projektet lige nu mere end 3.000 mennesker, og lærlingene er en vigtig del af arbejdsstyrken både nu og i fremtiden. Det glæder Sund & Bælt, at projektet har nået den vigtige milepæl og er halvvejs med lærlingemålet. For det kræver en stor indsats at tiltrække lærlingene.

”I Sund & Bælt føler vi et særligt ansvar for at tiltrække og uddanne fremtidens arbejdskraft. Det er afgørende for realiseringen af store infrastrukturprojekter, at flere unge får interesse og mulighed for at gøre en karriere inden for byggebranchen. Vi har sat ambitiøst mål, og vi er stolte over, at vi nu er halvvejs,” siger bæredygtighedsdirektør i Sund & Bælt Emilie Juel-Helwig. 

Hos Dansk Metal glæder man sig over de gode muligheder, projektet giver de unge. 

”Vores lærlinge på Femern får en kanongod uddannelse. De får stort ansvar på store projekter og bliver lært op af dygtige svende. Det er vi selvfølgelig glade for. Det er jo gode nyheder, at man nu på Femern er halvvejs med lærlingemålet. I Dansk Metal glæder vi os nu til at se, hvordan man vil nå endeligt i mål”, siger Per Andersen, der er faglig sekretær i Dansk Metal.

Fokus på samarbejde og trivsel
Langt den største del af lærlingeårsværkene er tilknyttet hovedentreprenøren Femern Link Contractors, FLC, der står for at uddanne 470 af de 500 lærlingeårsværk. Også her er der stolthed over, at mere end halvdelen af lærlingemålet nu er nået.

Ifølge lærlingeansvarlig hos FLC, Charlotte Lie Steen, skyldes det bl.a. en kombination af tæt samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, lokale uddannelsesudvalg og et stort fokus på trivsel og læring. 

”Det har betydet meget, at vi er synlige på erhvervsuddannelserne. Og så har vi lige siden byggeriets start haft et stort fokus på at sikre en god trivsel hos lærlingene gennem sociale aktiviteter, og en høj faglig kvalitet f.eks. med faglige dage ud af huset. Det fortsætter vi selvfølgelig med, indtil vi er nået helt i mål”, siger Charlotte Lie Steen. 

Lærlingene på Femern Bælt-byggeriet spænder over mange forskellige faggrupper. En af dem er 20-årige Lukas Brix, som snart færdiggør sin uddannelse som smed hos FLC. 

”Det har været en utroligt spændende og lærerig tid som lærling på Femern-projektet. At være en del af så stort og historisk et projekt har overgået mine forventninger. Jeg har fået en masse ansvar og erfaring, som jeg glæder mig til at trække på som færdiguddannet smed”, siger Lukas Brix. 

At man nu er over halvvejs med lærlingemålet, betyder dog ikke, at Sund & Bælt tager let på udfordringen. 

”Vi gør alt, hvad vi kan for at skabe et spændende og attraktivt læringsmiljø for lærlingene. Der er stadig et godt stykke vej til målet, og vi har også tænkt os at tage de gode erfaringer fra Femern Bælt-projektet med i andre infrastukturprojekter”, siger Emilie Juel-Helwig. 

Fakta:

  • Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-forbindelsen, har stillet krav til entreprenørkonsortierne om, at der skal uddannes minimum 500 lærlingeårsværk i byggeperioden. Et lærlingeårsværk svarer til 1924 timer.
  • Entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors, FLC, skal uddanne 470 lærlingeårsværk, mens de resterende cirka 30 årsværk fordeler sig hos Fehmarn Belt Contractors, FBC, og Femern Systems Contractors, FSC.

Kontakter

Om Sund & Bælt

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Ekstra borgermøde i Faaborg om Als-Fyn forundersøgelse20.2.2025 11:11:08 CET | Pressemeddelelse

På grund af stor interesse afvikles der et ekstra borgermøde i Faaborg om forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Det ekstra møde bliver lagt i forlængelse af det allerede annoncerede borgermøde. På mødet vil Sund & Bælt og Vejdirektoratet præsentere forundersøgelsens resultater, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål og indgå i dialog med parterne. Det ekstra møde afvikles mandag den 24. februar 2025 klokken 19.00-21.00 i Helios Biograf og Kulturhus, Banegårdspladsen 7, 5600 Faaborg. Tilmelding er ikke nødvendig.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye