Finans Danmark

Nyt klagenævn på plads

Del

Siden årsskiftet giver ny lovgivning erhvervsdrivende og foreninger adgang til en basal betalingskonto. Den nye lovgivning betyder også, at man skal kunne klage, hvis man alligevel får et nej til kontoen i banken. Det er nu blevet muligt med etableringen af et nyt klagenævn, hvor både DI, DE og pengeinstitutterne er repræsenteret.

Klagenævnet for erhvervskonto er nu på plads. Det er etableret som en særskilt afdeling under Det Finansielle Ankenævn. Formandskabet består af en højesteretsdommer som formand og to landsdommere og en byretsdommer som næstformænd. Desuden er der partrepræsentation fra Dansk Industri (DI) og Dansk Erhverv (DE) og fra pengeinstitutterne. Det er Finans Danmark, der er stifter af ankenævnet.

”Vi og vores medlemmer er enige i, at erhvervsdrivende skal kunne tilbydes en konto i banken, så de kan drive deres forretning. Det gør bankerne sig allerede i dag umage med at kunne tilbyde. Men der kan opstå situationer, hvor banken må sige nej, og her skal den erhvervsdrivende kunne få efterprøvet sit afslag, ” siger Kjeld Gosvig-Jensen, juridisk direktør i Finans Danmark.

”Vi er glade for, at man fra politisk side har lyttet til erhvervslivet og sikret en klagemulighed for virksomheder, der får afslag på en basal betalingskonto. En konto er en helt grundlæggende forudsætning for at kunne drive virksomhed, og vi ser den nye klagemulighed som et vigtigt skridt mod at styrke retssikkerheden for danske virksomheder," siger vicedirektør Kim Haggren fra Dansk Industri.

"Flere af vores medlemmer har oplevet udfordringer med at få oprettet en basal erhvervskonto. Det er svært at drive en virksomhed eller en forening i Danmark uden at have en erhvervskonto, der kan benyttes til fx at sætte kontanter ind, foretage betalinger og overførsler og modtage penge fra det offentlige. Derfor er vi også glade for, at lovgivningen nu er på plads. Det er vigtigt for foreningerne, virksomhederne og dansk vækst. Nu vil vi selvfølgelig følge med i, hvordan loven kommer til at virke, og vi er glade for at repræsentere de erhvervsdrivende og foreningerne i klagenævnet”, siger Branchedirektør Louise Riisgaard fra Dansk Erhverv.

Dokumentation er afgørende
Det kan blandt andet være manglende efterlevelse af hvidvasklovgivningen, der kan få et pengeinstitut til at afvise en kunde. En del af de udfordringer, der tidligere har været, har handlet om, at kunderne ikke har leveret de nødvendige oplysninger, som er påkrævet efter hvidvasklovgivningen. Den problematik kan stadig forekomme, da det ligger som et krav i loven, at kunder skal levere den nødvendige dokumentation for at kunne få en konto.

”Vi er sikker på, at nævnet vil behandle sagerne så grundigt og effektivt som muligt, så virksomheder kan komme videre. Samtidig er det vigtigt, at virksomhederne leverer den nødvendige dokumentation, så sagerne kan afgøres på et oplyst grundlag," siger Kjeld Gosvig-Jensen.

Klagenævnet betyder, at tvister kan afgøres uden for domstolene, som det allerede sker ved ankenævnet for private kunder.

Afgørelserne i sagerne offentliggøres på nævnets hjemmeside.

Læs hele nyheden her

Finans Danmark

Finans Danmark er interesse- og arbejdsgiverorganisation for penge- og realkreditinstitutter, kapitalforvaltere, børsmæglere, investeringsfonde, samt datacentraler, it- og fintechvirksomheder i den finansielle sektor.

Få seneste nyt fra Finans Danmark: Tilmeld dig nyheder og analyser - og følg os på sociale medier

Følg pressemeddelelser fra Finans Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Finans Danmark

Ny Dankort aftale: Bankerne bakker op om et betalingsmarked med frit valg og fair konkurrence26.6.2025 14:16:57 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervsminister Morten Bødskov (S) har i dag præsenteret en politisk aftale om Dankortets fremtid. Aftalen omfatter udvikling af nye funktioner som saldokontrol og erhvervskort. Bankerne bakker op og understreger vigtigheden af kundernes frie valg af betalingsløsninger samt en gennemsigtig, markedsbaseret udvikling af betalingsinfrastrukturen med plads til alternativer som MobilePay og nye løsninger. En stærk konkurrence fremmer innovation til gavn for samfundet i en tid med fokus på strategisk autonomi.

Bankerne og Offerrådgivningen indgår samarbejde for at hjælpe ofre for digital svindel26.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det kan være både grænseoverskridende og ubehageligt at blive udsat for digital svindel. Og for nogle kan det udgøre en stor psykisk belastning, som påvirker ens evne til at fungere i hverdagen. Derfor kan det i mange sammenhænge være godt at tale med andre end sin bankrådgiver. For at gøre dette lettere har Finans Danmark indgået et samarbejde med Offerrådgivningen om muligheden for at henvise bankkunder, der har brug for en ekstra samtale, til Offerrådgivningens rådgivere. Offerrådgivningen har døgnåbent og udføres af offerrådgivere, der har gennemgår en specialiseret uddannelse. Finans Danmark stiller efteruddannelse til rådighed for offerrådgiverne for at støtte dem i at håndtere de svære samtaler om digital svindel. Samtidig har Finans Danmark aftalt med Styrelsen for Samfundssikkerhed, at bankerne også systematisk henviser til den offentlige Cyberhotline.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye