Danske bilister er vrede i trafikken – men der er håb for fremtiden
TRAFIKADFÆRD: Bilkørsel og aggressiv adfærd er et helt almindeligt fænomen, det slår en ny undersøgelse fast. GF Forsikring opfordrer danskerne til at kigge indad og påtale vejvrede for at undgå skader.

Mere end halvdelen af danskerne har oplevet aggressiv opførsel fra andre bilister inden for de seneste tre måneder. Det viser en ny undersøgelse, som Human Engage har foretaget for GF Fonden, der sammen med mere end 375.000 medlemmer ejer GF Forsikring. At så mange bilister jævnligt er vidne til vejvrede, bekymrer direktør for Skadehjælp i GF Forsikring, Martin Rundager.
- Det er min klare fornemmelse, at mange skader og uheld kunne være undgået, hvis folk lige trækker vejret og tæller til ti, inden pulsen ryger alt for højt op. For når man bliver irriteret over, hvad alle andre gør i trafikken, fjerner det fokus fra det, det egentligt handler om: At køre bil, når man kører bil, siger han.
Undersøgelsen om vejvrede viser, at de situationer, der skaber mest irritation i trafikken, er hasarderede overhalinger, for tæt kørsel på bilisten foran – og hvis den forankørende er for langsom til at trække ind på motorvejen.
Tal med hinanden
Mens over halvdelen af de danske bilister altså har oplevet aggressiv adfærd, så siger 7 ud af 10 i undersøgelsen dog samtidig, at de ikke har givet udtryk for vrede de seneste tre måneder. Samtidig vil cirka halvdelen italesætte det, hvis de kører med en aggressiv chauffør – og det er faktisk den vej, vi skal gå for at komme problemet til livs, påpeger Helle Nielsen, uddelingschef for GF Fonden, der arbejder med trafikadfærd. Og hun uddyber:
- Tilsyneladende er der mange, der ikke selv mener, at de bliver vrede i trafikken. Derfor mener jeg, at vi skal blive bedre til at tale med hinanden om problemet, ligesom vi i sin tid lærte at gøre det i forhold til spritkørsel. Og vi skal blive endnu bedre til at sige fra, hvis vi er utrygge ved at køre med en aggressiv chauffør. Vi skal derhen, hvor det at give voldsomt udtryk for sin vrede i trafikken bliver uacceptabel adfærd, fordi det skaber unødigt farlige situationer.
Unge bilister viser vejen
Undersøgelsen afslører, at de yngre bilister i højere grad peger på deres egen sindstilstand eller travlhed som årsag til vreden i trafikken. Hvorimod de ældre mener, at deres vrede er en reaktion på de andre trafikanters opførsel. Det er en interessant tendens, mener Martin Rundager.
- Jeg synes, de unges selvindsigt kan være et forbillede for mange af os andre. For vi burde gøre som flertallet af de unge i undersøgelsen, nemlig at se indad. Samtidig skal vi ikke tage fejl i trafikken personligt, men højere grad vise overskud til hinanden. Så tror jeg, at vi i fremtiden kan lægge en dæmper på vreden på de danske veje – og det kan i sidste ende påvirke skadestatistikken positivt, slutter han.
FAKTA-BOKS: Sådan styrer du din vejvrede
I undersøgelsen om vejvrede fra GF Fonden svarer halvdelen af respondenterne, at man ikke skal lade sig smitte af andres aggressive opførsel, fejl og dårlige manerer i trafikken - men det er lettere sagt end gjort.
Der kan være mange grunde til, at folk bliver vrede i trafikken. GF har spurgt Jens Einar Jansen, psykolog, ph.d. og ekspert i vredeshåndtering, om, hvordan man bedst kan tøjle sin vrede i trafikken, og han kommer her med følgende råd:
- Kør af sted i god tid
- skab en god og rolig atmosfære i bilen ved fx at lytte til noget god musik eller snakke med sine medpassagerer
- tag ikke andres trafikforseelser personligt: Måske kan grunden til andres uopmærksomme kørsel være manglende erfaring i trafikken – eller at det er en bilist, der ikke kender byen så godt og derfor kører usikkert.
Du kan læse hele undersøgelsen om vejvrede på GF Fondens hjemmeside:
Nøgleord
Kontakter
GF Forsikrings pressetelefon
Send også gerne mail. Det er ikke muligt
at sende sms'er til pressetelefonen.
Rasmus DamkjærKommunikation & PresseGF Forsikring
Presse- og kommunikationskonsulent
Rikke LundvaldGF Fonden
Tlf:25572040rlun@gffonden.dkFølg pressemeddelelser fra GF Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra GF Forsikring
Svindlere fisker danskernes data: Her er gode råd til at undgå at blive snydt11.3.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
70 procent af danskerne har prøvet at blive udsat for forsøg på identitetstyveri. En af de mest udbredte metoder er såkaldt ’phishing’, hvor svindleren udgiver sig for at være en myndighed, virksomhed eller bekendt. GF Forsikring har samlet de bedste tips til at spotte faren i tide.
Danskerne glemmer at skifte dæk27.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den forkerte dæktype går ud over trafiksikkerheden, men mange danskere hænger i bremsen når det kommer til at få skiftet. I ny undersøgelse fra GF Forsikring indrømmer over 43 procent at have kørt med den forkerte dæktype.
40 år i GF Forsikring: Teknologisk udvikling, fællesskaber – og ægte kærlighed!31.1.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
OTTERUP: 62-årige Gitte Holm Banke har siden 1985 været fast inventar i GF Forsikring. I dag kan hun se tilbage på 40 år med en enorm teknologisk udvikling, fællesskaber for livet og – nå ja – en romantisk historie, der endte med familie og børn.
Danskerne glemmer simpel opvarmning: Hyppigste ski-skade kan nemt forebygges23.1.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
VINTERFERIE: Ny opgørelse fra GF Forsikring viser et fald i antallet af anmeldte skisportsskader. Alligevel er de hyppigste skirelaterede skader stadig udbredt, selvom de nemt kan forebygges.
Voldsomt vejr: Forsikringsselskab har denne opfordring8.1.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
BOLIGTJEK: Det medlemsejede GF Forsikring opfordrer til at gå boligen igennem efter de seneste ugers vekslende og til tider voldsomme vejr, så eventuelle skader kan forebygges og afhjælpes.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum