Uforudsete hændelser har udfordret GoCollective
Væltede træer og ødelagte tog har resulteret i for mange aflysninger hos GoCollektive, men nye tiltag skal rette op. Samtidig vil forligskredsen lave plan for risikotræer langs banen.
GoCollective har ansvaret for at køre tog i Midt- og Vestjylland og på Svendborgbanen på Fyn, og selskabet har i en længere periode haft udfordringer med at leve op til den kontrakt herom med staten. I sommeren 2024 fik selskabet et påkrav om at rette op på de mange aflysninger og fik et halvt år til at dokumentere forbedringerne. Nu er GoCollectives afrapportering for togdriften det sidste halve år af 2024 behandlet i forligskredsen bag togkontrakten. Resultatet er, at GoCollective har for mange aflysninger af togafgange, men at disse for en væsentlig del skyldes udefra kommende hændelser, som har været svære at forudse, som eksempelvis væltede træer.
Derudover har selskabet taget flere tiltag for at gøre togflåden mere robust, herunder leje af tre tog fra Midtjyske Jernbaner, som giver GoCollective bedre muligheder for at opretholde togdriften, hvis et tog går i stykker. De lejede tog kommer i drift fra marts 2025 frem til juli.
En del af problemet for GoCollective er, at der på de strækninger, de betjener, er væsentligt flere træer tæt på banen end andre steder. På grund af de øgende nedbørsmængder ser man langt flere træer, der vælter, selvom de ikke er syge. Denne særlige udfordring vil blive behandlet nærmere i forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035.
Samlet set er Forligskredsen bag togdriften i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen enige om, at der ikke på nuværende tidspunkt skal iværksættes yderligere eller nye kontraktuelle tiltag over for GoCollective. Parterne er samtidig enige om, at følge udviklingen nøje.
Kontaktoplysninger til ordførere:
Socialdemokratiet:
Thomas Jensen, thomas.jensen@ft.dk, 61 62 41 78
Venstre:
Peter Juel-Jensen, peter.juel-jensen@ft.dk, 61 62 46 28
Moderaterne:
Peter Have, peter.have@ft.dk, 33 37 58 29
Socialistisk Folkeparti:
Mads Olsen, mads.olsen@ft.dk, 33 37 44 69
Liberal Alliance:
Jens Meilvang, jens.meilvang@ft.dk, 61 62 49 64
Det Konservative Folkeparti:
Mai Mercado, Mai.mercado@ft.dk, 61 62 50 84
Radikale Venstre:
Stinus Lindgreen, stinus.lindgreen@ft.dk, 61 62 33 37
Alternativet:
Christina Olumeko, christina.olumeko@ft.dk, 61 62 49 85
Dansk Folkeparti:
Nick Zimmermann, nick.zimmermann@ft.dk, 61 62 49 51
Kontakt transportminister Thomas Danielsen via
Transportministeriets pressetelefon: 33 11 00 14
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Lovforslag om enklere regler for hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger i byerne udskydes11.4.2025 16:20:10 CEST | Pressemeddelelse
Lovforslaget, der skulle forenkle reglerne for ændringer af hastighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger i byer, udskydes og bliver ikke fremsat inden sommerferien. Dermed skal alle kommunale beslutninger om hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger fortsat godkendes af politiet.
Strandsurfing-sæsonen bliver reddet9.4.2025 15:19:37 CEST | Pressemeddelelse
Med ny bekendtgørelse vil transportminister Thomas Danielsen lovliggøre vinddrevne køretøjer på udvalgte danske strande.
570 millioner til grøn omstilling af vejgodstransporten9.4.2025 07:02:40 CEST | Pressemeddelelse
Aftalepartierne bag Grøn Fond har besluttet at udmønte 425 millioner kroner til indkøb af nulemissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur samt 145 millioner kroner til tiltag, der vil gøre konventionelle lastbiler markant mere effektive.
Tungere lastbiler giver milliongevinster8.4.2025 07:00:37 CEST | Pressemeddelelse
Mere gods per lastbil er en god forretning for både den enkelte vognmand, klimaet og samfundet. Derfor bliver det fremover tilladt at køre med endnu mere gods på 7-akslede lastbiler.
Modulvogntog med aerodynamiske førerhuse tillades på danske veje7.4.2025 11:01:30 CEST | Pressemeddelelse
Mindre vindmodstand på modulvogntog kan reducere energiforbruget med cirka fem procent og dermed reducere udledningen af CO2. Derfor vil op til 30 centimeter længere førerhuse blive tilladt i forsøgsordningen med modulvogntog.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum