AutoBranchen Danmark

Salget af nyere biler tilbage i rekordterritorie

Del

Måske er nyvognssalget aldrig kommet tilbage til 2010’ernes storhed, men regner man importen af lettere brugte biler med, så er salget faktisk tilbage på cirka samme niveau.

Flere danskere vælger en nyere importeret brugtbil, når de skifter bil. Som regel er de elektriske. Foto: AutoBranchen Danmark
Flere danskere vælger en nyere importeret brugtbil, når de skifter bil. Som regel er de elektriske. Foto: AutoBranchen Danmark

Ganske vist er salget af spritnye biler aldrig kommet helt tilbage på niveau med rekordårene i slutningen af 2010’erne, hvor det lå et godt stykke over 200.000 biler pr. år i perioden fra 2015 til 2019.

Men ser man samlet på salget af nye biler og importen af lettere brugte biler under 4 år, så står det klart, at det igen går forrygende med salget af nyere biler herhjemme. Det viser tal fra bilstatistik.dk.

”Sideløbende med at danskernes fokus har flyttet sig i retning mod elektriske biler, er der sket et skift, hvor flere danskere har fået øjnene op for hvor meget, de rent faktisk kan få for pengene ved at vælge en nyere brugtimporteret elbil i stedet for en helt ny,” siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg.

Brugtimporten er steget i ti år

Mens nyvognssalget røg ned i en bølgedal efter 2019, hvor bl.a. corona og krig ramte på forskellig vis, så har brugtimporten derimod kun kendt en vej i de sidste ti år. Og det er opad.

Fra 2022 er det dog gået fremad igen for nyvognssalget.

Da salget af nye biler toppede i 2019, var det helt oppe på 225.000 stk. Men dengang lå importen af nyere brugte biler under fire år til gengæld noget lavere, end det gør i dag. Så de to tal lagt sammen gav 240.000 biler på det tidspunkt.

Sidste år lå nyvognssalget noget lavere med 173.000 biler. Men nu er salget af nyere brugtimporterede biler nærmest eksploderet, så det samlede tal næsten rammer 236.000. Altså, blot 4.000 færre biler end i rekordåret 2019.

Fra diesel til el

Mens det i 2019 helt overvejende var dieselbiler (64 pct.), der blev importeret som let brugte, så er billedet fuldstændig anderledes i 2024. Sidste år bestod hele 92 procent af de nyere brugte nemlig af elbiler.

”Selvom EU presser på for omstilling til elbiler, og et land som Tyskland har haft forskellige støtteordninger til køb, så er tyskerne stadig langt mere tilbageholdende med elbiler, end vi er herhjemme. Mange nyere brugte elektriske biler sælges derfor videre til Danmark, hvor vi hellere end gerne vil købe dem i øjeblikket,” siger Gitte Seeberg.

Nøgleord

Kontakter

Om AutoBranchen Danmark

AutoBranchen Danmark er brancheorganisation for 1200 virksomheder i den danske autobranche. Vores medlemmer tæller nyvognsforhandlere, brugtvognsforhandlere, leasingselskaber, værksteder, autolakererier og alle de virksomheder, der ligger herimellem. Med andre ord er vi den organisation, der repræsenterer det bredeste udsnit af den danske autobranche. AutoBranchen Danmarks adm. direktør er Gitte Seeberg. Hun er tidligere politiker for Det Konservative Folkeparti og har siddet i Folketinget samt Europa-Parlamentet.

Følg pressemeddelelser fra AutoBranchen Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra AutoBranchen Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye