Forbruget blandt børn er for højt: Lidl opfordrer til aldersgrænse på energidrikke
Forbruget af energidrikke blandt børn og unge under 16 år er et problem – det bekræfter helt nye tal fra Center for Sundt Liv og Trivsel. Siden 2018 har Lidl haft en aldersgrænse på 16 år ved køb af energidrikke med højt indhold af koffein, og viceindkøbsdirektør i Lidl, Khalil Jehya Taleb, håber, at andre aktører følger trop.

Børn og unges forbrug af energidrikke er for højt. Det viser en helt ny rapport fra Center for Sundt Liv og Trivsel, der har undersøgt børn og unges drikkevaner i 2024. Denne tendens flugter med den generelle udvikling i salget af energidrikke, som er tredoblet i løbet af de seneste fem år. I undersøgelsen fremgår det, at hver fjerde unge mellem 13-15 år har drukket energidrikke den seneste måned, og mange unge overstiger de anbefalede mængder for indtag af energidrikke, hvilket kan have alvorlige konsekvenser for deres sundhed og trivsel.
Lidl Danmark tog allerede i 2018 ansvar ved at indføre en aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke – og nu opfordrer Lidl igen politikerne til at lytte til eksperterne på sundhedsområdet og indføre en aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke.
"Undersøgelsen fra Center for Sundt Liv og Trivsel viser med stor tydelighed, at der er alt for mange børn og unge under 16 år, som drikker energidrikke. I Lidl har vi lyttet til eksperterne, hvor blandt andet Fødevarestyrelsen fraråder energidrikke til børn. Den nyeste rapport understreger, at der er behov for at gøre aldersgrænsen til lov i hele Danmark,” siger viceindkøbsdirektør i Lidl, Khalil Jehya Taleb.
I 2023 blev der solgt næsten syv gange så mange dåser og flasker med energidrikke som i 2010, hvilket svarer til en stigning fra knap fire millioner liter til over 11 millioner liter årligt. Samtidig viser trenden, at energidrikke i stigende grad sælges i større enheder. Ifølge en rapport fra 2024 udarbejdet af Folkehelseinstituttet i Norge er det unge, der har det største forbrug af energidrikke. Dette bakkes op af undersøgelsen fra Center For Sundt Liv og Trivsel, som viser, at energidrikke er særligt populære blandt de ældre børn i folkeskolen.
Eksperter og producenter er enige - der skal indføres en aldersgrænse
Det er ikke kun Lidl, som ønsker en aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke. Tilbage i oktober 2024 gik Lidl sammen med den danske producent af energidrikke, State Drinks, ud og opfordrede til en aldersgrænse på 16 år for salg af energidrikke.
Også Hjerteforeningen synes, der skal gøres mere for at holde energidrikke ude af børns liv.
"Det er stærkt bekymrende, at så stor en andel af børn mellem 13 og 15 år drikker så meget energidrik, for energidrikke er absolut ikke for børn. Vi ved, at store mængder koffein påvirker børn og unges krop og hjerne negativt, at det er afhængighedsskabende, og at børnene ofte oplever bivirkninger som hjertebanken, uro, ondt i maven, koncentrationsbesvær og søvnforstyrrelser ved langt mindre mængder end voksne," siger Natasha Selberg, ernæringsfaglig chefkonsulent i Hjerteforeningen og fortsætter:
"Samtidig indeholder energidrikke ofte mere tilsat sukker end sodavand. Det er tydeligt, at det, som man allerede har gjort, ikke har været nok. Vi skal sikre en ordentlig beskyttelse af børn og unge mod de meget fristende, men helt unødvendige og afhængighedsskabende energidrikke. Vi er glade for, at Lidl er gået forrest her," siger Natasha Selberg.
Andre europæiske lande som fx Polen, Rumænien, Letland, Litauen har alle vedtaget en aldersgrænse mod salg af energidrikke til børn. Derudover arbejder både Storbritannien, Norge og Ungarn på en aldersgrænse for køb af energidrik.
Udvalgt fakta fra rapporten:
• 25 % af de 13-15-årige har drukket energidrik den seneste måned.
• 34 % af de 16-20-årige drikker mere end 350 ml energidrik om ugen.
• Fødevarestyrelsen fraråder energidrik til børn under 16 år.
• Link til undersøgelsen: https://sundtlivogtrivsel.dk/da/nyhed/ny-undersoegelse-3-ud-af-4-boern-drikker-flere-soede-drikke-end-anbefalet
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkOm Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum