Lidl Danmark

Forbruget blandt børn er for højt: Lidl opfordrer til aldersgrænse på energidrikke

Del

Forbruget af energidrikke blandt børn og unge under 16 år er et problem – det bekræfter helt nye tal fra Center for Sundt Liv og Trivsel. Siden 2018 har Lidl haft en aldersgrænse på 16 år ved køb af energidrikke med højt indhold af koffein, og viceindkøbsdirektør i Lidl, Khalil Jehya Taleb, håber, at andre aktører følger trop.

"Undersøgelsen fra Center for Sundt Liv og Trivsel viser med stor tydelighed, at der er alt for mange børn og unge under 16 år, som drikker energidrikke. I Lidl har vi lyttet til eksperterne, hvor blandt andet Fødevarestyrelsen fraråder energidrikke til børn. Den nyeste rapport understreger, at der er behov for at gøre aldersgrænsen til lov i hele Danmark,” siger viceindkøbsdirektør i Lidl, Khalil Jehya Taleb.
"Undersøgelsen fra Center for Sundt Liv og Trivsel viser med stor tydelighed, at der er alt for mange børn og unge under 16 år, som drikker energidrikke. I Lidl har vi lyttet til eksperterne, hvor blandt andet Fødevarestyrelsen fraråder energidrikke til børn. Den nyeste rapport understreger, at der er behov for at gøre aldersgrænsen til lov i hele Danmark,” siger viceindkøbsdirektør i Lidl, Khalil Jehya Taleb.

Børn og unges forbrug af energidrikke er for højt. Det viser en helt ny rapport fra Center for Sundt Liv og Trivsel, der har undersøgt børn og unges drikkevaner i 2024. Denne tendens flugter med den generelle udvikling i salget af energidrikke, som er tredoblet i løbet af de seneste fem år. I undersøgelsen fremgår det, at hver fjerde unge mellem 13-15 år har drukket energidrikke den seneste måned, og mange unge overstiger de anbefalede mængder for indtag af energidrikke, hvilket kan have alvorlige konsekvenser for deres sundhed og trivsel.

Lidl Danmark tog allerede i 2018 ansvar ved at indføre en aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke – og nu opfordrer Lidl igen politikerne til at lytte til eksperterne på sundhedsområdet og indføre en aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke.

"Undersøgelsen fra Center for Sundt Liv og Trivsel viser med stor tydelighed, at der er alt for mange børn og unge under 16 år, som drikker energidrikke. I Lidl har vi lyttet til eksperterne, hvor blandt andet Fødevarestyrelsen fraråder energidrikke til børn. Den nyeste rapport understreger, at der er behov for at gøre aldersgrænsen til lov i hele Danmark,” siger viceindkøbsdirektør i Lidl, Khalil Jehya Taleb.

I 2023 blev der solgt næsten syv gange så mange dåser og flasker med energidrikke som i 2010, hvilket svarer til en stigning fra knap fire millioner liter til over 11 millioner liter årligt. Samtidig viser trenden, at energidrikke i stigende grad sælges i større enheder. Ifølge en rapport fra 2024 udarbejdet af Folkehelseinstituttet i Norge er det unge, der har det største forbrug af energidrikke. Dette bakkes op af undersøgelsen fra Center For Sundt Liv og Trivsel, som viser, at energidrikke er særligt populære blandt de ældre børn i folkeskolen.

Eksperter og producenter er enige - der skal indføres en aldersgrænse
Det er ikke kun Lidl, som ønsker en aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke. Tilbage i oktober 2024 gik Lidl sammen med den danske producent af energidrikke, State Drinks, ud og opfordrede til en aldersgrænse på 16 år for salg af energidrikke.

Også Hjerteforeningen synes, der skal gøres mere for at holde energidrikke ude af børns liv.

"Det er stærkt bekymrende, at så stor en andel af børn mellem 13 og 15 år drikker så meget energidrik, for energidrikke er absolut ikke for børn. Vi ved, at store mængder koffein påvirker børn og unges krop og hjerne negativt, at det er afhængighedsskabende, og at børnene ofte oplever bivirkninger som hjertebanken, uro, ondt i maven, koncentrationsbesvær og søvnforstyrrelser ved langt mindre mængder end voksne," siger Natasha Selberg, ernæringsfaglig chefkonsulent i Hjerteforeningen og fortsætter:

"Samtidig indeholder energidrikke ofte mere tilsat sukker end sodavand. Det er tydeligt, at det, som man allerede har gjort, ikke har været nok. Vi skal sikre en ordentlig beskyttelse af børn og unge mod de meget fristende, men helt unødvendige og afhængighedsskabende energidrikke. Vi er glade for, at Lidl er gået forrest her," siger Natasha Selberg.

Andre europæiske lande som fx Polen, Rumænien, Letland, Litauen har alle vedtaget en aldersgrænse mod salg af energidrikke til børn. Derudover arbejder både Storbritannien, Norge og Ungarn på en aldersgrænse for køb af energidrik.

Udvalgt fakta fra rapporten:

• 25 % af de 13-15-årige har drukket energidrik den seneste måned.

• 34 % af de 16-20-årige drikker mere end 350 ml energidrik om ugen.

• Fødevarestyrelsen fraråder energidrik til børn under 16 år.

• Link til undersøgelsen: https://sundtlivogtrivsel.dk/da/nyhed/ny-undersoegelse-3-ud-af-4-boern-drikker-flere-soede-drikke-end-anbefalet

Kontakter

Om Lidl Danmark

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 butikker. 

Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk 

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse

Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.

Med 20 års erfaring i bagagen er Kasper klar til at åbne ny Lidl-butik i Hillerød30.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Torsdag den 12. juni kl. 8 åbner Lidl dørene til sin nye butik på Frederiksværksgade 154 i Hillerød. I front står en lokal og erfaren profil nemlig butikschef Kasper Pichard Nielsen, der ser frem til at hilse på kunderne i byens første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik. På åbningsdagen kan alle kunder se frem til friskbrygget kaffe, morgenmad og masser af gode åbningstilbud.

Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse

Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye