SMVdanmark: Danmark skal have en ny Tyskland-strategi
SMVdanmark opfordrer regeringen til at udvikle en ny Tyskland-strategi, som skal styrke den danske eksport til den store nabo syd for grænsen. Strategien bør bl.a. fokusere på at forbedre danskernes tyskkundskaber og udnytte det uudforskede eksportpotentiale i Sydtyskland.

Den tyske økonomi er gået i stå i de sidste år, men mere end 140.000 danske arbejdspladser afhænger stadig af handlen med Tyskland. Særligt for de mindre danske virksomheder er Tyskland et helt afgørende eksportmarked – og potentialet er til meget mere.
SMVdanmark foreslår derfor, at regeringen laver en ny Tyskland-strategi, der styrker vores økonomiske bånd til vores største og vigtigste nabo.
Direktør i SMVdanmark, Jesper Beinov, siger:
”Selvom tysk økonomi har været i recession i tre år, så har Tyskland stadig potentialet til at være Europas økonomiske motor, og det kan vi ikke ignorere. Danmarks seneste Tysklands-strategi er fra 2016. Der er sket en del i verden siden da. Derfor opfordrer vi nu til, at vi får lavet en ny, som kan styrke danske virksomheders muligheder syd for grænsen.”
Vi skal være bedre til det tyske sprog
SMVdanmark ser et stort behov for, at danske unge opnår bedre tyske sprogkompetencer. For det at kunne sproget er vigtigt for at skabe handelsforbindelser hen over grænsen. Det bør en ny strategi have fokus på. Jesper Beinov siger:
”I Danmark har vi fået en opfattelse af, at så længe vi taler engelsk, kan vi handle med hele verden. Men fire ud af ti danske virksomheder oplever udfordringer på internationale markeder på grund af manglende fremmedsprogskompetencer.13 procent har ligefrem tabt ordrer, fordi de ikke kunne kommunikere ordentligt med deres tyske kunder. Og desværre går danskernes tyskkundskaber tilbage. Den udvikling skal vi have vendt.”
LÆS ANALYSE: Danske unge fravælger tysk – det koster SMV’erne dyrt
Fokus på Sydtyskland
Vurderingen fra SMVdanmark er, at der særligt kan være et uudforsket potentiale i eksporten til det sydtyske marked:
”Der er en klar geografisk skævhed i vores tyske eksport. I dag går langt hovedparten af eksporten til Nordtyskland, mens Sydtyskland – med sin købedygtige befolkning og stærke industri – er et langt mindre udnyttet marked. En gennemsnitlig tysker i syd importerer 13 gange mindre fra Danmark end en tysker i nord. En ny strategi bør bane vejen for mere handel i de sydlige delstater,” siger Jesper Beinov.
Det mener SMVdanmark, en ny Tyskland-strategi bør indeholde:
-
Tiltag der kan styrke tyskkompetencer hos særligt de unge
-
Forsøg med at udbyde erhvervsuddannelser på tysk for at tiltrække tysktalende elever
-
Tiltag der kan udvikle den danske styrkeposition inden for turisme
-
Flere erhvervsfremstød til det sydtyske
-
Etablering af vidensdelings-netværk for virksomheder med ønske om øget eksport
-
Målrettet “SMV-hjælp” ift. eksport til Tyskland herunder styrket rådgivning og øgede tilskud
-
Etablering af en permanent tilstedeværelse i det sydtyske, som ikke er underlagt Udenrigsministeriets princip om rotation hvert 4. år, så mulighederne for at opbygge relationer forbedres.
-
Optimering af dansk tilstedeværelse i Sydtyskland på innovationscenteret i München, der evt. kunne have fokus på de centrale handelssektorer mellem Tyskland og Danmark.
-
Etablering af et nyt partnerskab for SMV-handel med Tyskland, der løbende skal følge udviklingen og foreslå nye initiativer.
Nøgleord
Kontakter
Asbjørn LindsøKommunikations- og pressechef
Tlf:21534364lindsoe@smvdanmark.dkSMVdanmark er paraplyorganisation for brancheorganisationer, lokale tværfaglige håndværker- og industriforeninger og over 1.000 direkte medlemsvirksomheder. SMVdanmark repræsenterer omkring 18.000 små og mellemstore virksomheder og er den eneste hovederhvervsorganisation, der udelukkende arbejder for SMV’ernes interesser – både nationalt, lokalt og på EU-plan. Læs mere på SMVdanmark.dk.
Følg pressemeddelelser fra SMVdanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra SMVdanmark
SMVdanmark: EU-strategi har potentiale – men iværksætterne har brug for mere end gode hensigter28.5.2025 14:39:40 CEST | Pressemeddelelse
EU lancerer ny strategi for at fastholde vækstvirksomheder i Europa med fokus på bedre adgang til kapital og talent og på enklere regler. SMVdanmark roser ambitionerne, men understreger, at iværksætterne har brug for konkret handling, ikke blot hensigter i en strategi.
Frisører, tandlæger og transportbranchen har de dårligste oplevelser i mødet med det offentlige28.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er store forskelle på, hvordan SMV’er i forskellige brancher oplever samarbejdet med offentlige myndigheder, viser en ny analyse fra SMVdanmark. Det samlede billede er dog, at der alle steder er plads til forbedring. SMVdanmark opfordrer til politisk handling og til opgør med skrankepavekultur.
Vismænd bekymrede for fusioner – SMVdanmark peger på byrder og bureaukrati som årsag27.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere fusioner mellem danske virksomheder kan svække konkurrencen og presse de mindre spillere ud, advarer SMVdanmark efter ny vismandsrapport. Ifølge Jakob Brandt sker alt for mange erhvervsægteskaber af nød snarere end lyst – presset frem af et voksende bjerg af bureaukrati.
Offentlig skrankepavekultur rammer byggebranchen: Elektrikerne har de største udfordringer27.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Et bredt udsnit af byggebranchens virksomheder lider under urimelig behandling og skrankepavekultur i mødet det offentlige. Det viser en ny analyse fra SMVdanmark. Særligt elektrikere melder om dårlige oplevelser. Også VVS-, tømrer-, og bygningssnedker-fagene har problemer.
SMVdanmark: Gode takter fra EU – nu skal der leveres21.5.2025 13:27:28 CEST | Pressemeddelelse
EU præsenterer ny strategi for det indre marked med fokus på enklere regler og færre byrder for SMV’er. SMVdanmark ser det som et vigtigt skridt i den rigtige retning. “Nu skal strategien omsættes til virkelighedsnære løsninger, der gør en reel forskel,” lyder det fra de små og mellemstore virksomheders erhvervsorganisation.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum