Greenpeace Danmark

Greenpeace data-analyse: Sanktionerne mod den russiske skyggeflåde virker

Del

EU’s sanktioner mod navngivne olietankere i den russiske skyggeflåde er effektive, og de er derfor et vigtigt redskab til at beskytte vores kyster og havmiljø mod olieforurening. Det viser en data-analyse Greenpeace har foretaget.

En af de 13 russiske skyggetankere, der i juni 2024 kom på EU’s sanktionsliste, er råolie-tankeren, Andromeda Star, som i marts 2024 var involveret i en kollision ud for Amager.  Tankskibet, der efterfølgende skiftede navn til Apar, har ikke sejlet i Østersøen, siden det blev sanktioneret.
En af de 13 russiske skyggetankere, der i juni 2024 kom på EU’s sanktionsliste, er råolie-tankeren, Andromeda Star, som i marts 2024 var involveret i en kollision ud for Amager. Tankskibet, der efterfølgende skiftede navn til Apar, har ikke sejlet i Østersøen, siden det blev sanktioneret. © Erik Albertsen / Greenpeace

Godt halvdelen af de 13 russiske skyggetankere, der i juni 2024 kom på EU’s sanktionsliste, er efterfølgende stoppet med at transportere russisk olie gennem Østersøen og dansk farvand. Resten har nedsat deres frekvens betragteligt. Det viser en analyse af skibenes positionsdata (AIS) over de seneste syv måneder. 

Analysen af de 13 olietankere viser, at siden sanktionerne blev implementeret den 25. juni 2024 har syv tankskibe afholdt sig helt fra at laste olie i en russisk havn i Østersøen. For de resterende tankere, der har fortsat deres olietransport gennem Østersøen, er der desuden sket en betydelig reduktion i antallet af besøg fra i alt 25 til ni ture. Samlet set er antallet af olietransporter med de navngivne tankskibe over en periode på syv måneder indtil videre faldet med 81 procent i forhold til året før.

“Vores analyse viser, at det i den grad nytter at sanktionere enkelte skibe. Skyggeflåden har i mere end to år sejlet relativt uforstyrret gennem vores farvande og udsat havnatur og kyster for stor fare, derfor håber vi også, at EU hurtigt vil sætte langt flere skyggeflåde-tankere på sanktionslisten. På kort sigt er sanktionere det vigtigste værktøj, vi har i kassen, til at få stoppet den her tikkende miljøbombe for både dansk farvand og hele Østersøområdet,” siger kampagnechef i Greenpeace, Sune Scheller. 

Resultatet af data-analysen for de 13 skyggetankere, der kom på EU’s sanktionsliste den 24. juni 2024. © Greenpeace

Nye EU-sanktioner ventes vedtaget i dag 

I dag ventes EUs udenrigsministre at vedtage den 16. sanktionspakke mod Rusland siden Ukraine-krigens begyndelse for præcist tre år siden - den tredje i alt der indeholder sanktioner rettet mod navngivne skibe. Pakken ventes at indeholde sanktioner mod 73 skibe. Hvor mange af dem, der er olietankere fra den russiske skyggeflåde, er p.t. uklart. 

“Nye sanktioner er klart den rigtige vej at gå. Men selvom listen af olietankere skulle ske at blive fordoblet med dagens sanktioner, må jeg dog sige, at det stadig er for lidt og for langsomt. Hammeren bliver simpelthen nødt til at falde langt hårde og hurtigere over gamle og udslidte olietankere, der opkøbes og indsættes i Putins skyggeflåde. EU må frem i bussen i stedet for hele tiden at halte bagud,” siger Sune Scheller.  

Greenpeace opfordrer EU til, at effektivisere og automatisere processen med at udpege skyggeflåde-tankere til sanktionslisten, så langt flere af de allerede kendte skyggetankere bliver omfattet af sanktionerne mens evt. nye skyggetankere opfanges øjeblikkeligt.

Den 17 år gamle råolie-tanker, Kira K, er et typisk eksempel på et russisk skyggeskib. Her sejler den forbi Amager i december 2024 med kurs mod en russisk olieterminal i Ust-Luga i Østersøen. Kira K befinder sig p.t. ikke på EU’s sanktionslister, men optræder på både Lloyd’s List Intelligence, the Kyiv School of Economics Institute og Greenpeaces lister. © Greenpeace

Fakta om skyggeflåden og EU-sanktionerne: 

  • Skyggeflåden udgør en særlig miljørisiko på grund af olietankernes høje alder, tvivlsomme eller utilstrækkelige forsikringer og manglende eller utilstrækkelige inspektioner. Derudover er der ofte uerfarent mandskab ombord og i visse tilfælde undlader skibene også at tage en lods ombord, når de skal navigere de snævre danske farvande. 

  • En typisk skyggetanker, der sejler gennem dansk farvand med råolie, kan rumme mellem 80.000 og 120.000 tons olie. Et ulykke med sådan et fartøj vil foruden en økologisk katastrofe resultere i enorme omkostninger forbundet med en oprydning. Ifølge et estimat fra State Capture og KSE Institute kan prisen for oprydning efter et olieudslip af den størrelse i Den Engelske Kanal, i værste fald løbe op i syv milliarder kroner.

  • Den 16. december 2024 udpegede EU yderligere 39 olietankere (både råolie-tankere og olieprodukt-tankere) til sanktionslisten. Indtil den aktuelle tredje pakke træder i kraft, er der således i alt 52 olietankere på EU’s sanktionsliste. På grund af det for olietransport korte tidsrum siden december-pakken trådte i kraft - sammenholdt med de lange transporttider til især Indien og Kina, som er de to primære aftagere - er fartøjer fra denne udpegning ikke inkluderet i data-analysen.

  • Størrelsen på den russiske skyggeflåde er omdiskuteret og afhænger af, hvilke kriterier der lægges til grund. Estimaterne går fra nogle hundrede til mere end 1.000 tankere. Fælles for dem er dog, at de langt overstiger det samlede antal fartøjer, som EU har tilføjet sin sanktionsliste.

  • I oktober 2024 identificerede Greenpeace 192 råolie-tankere alene, som tilhørende skyggeflåden. 

Link til Greenpeaces “Data-analyse af effektiviteten af EU’s sanktioner mod skyggeflåden”: 

https://www.greenpeace.org/denmark/udgivelse/natur/data-analyse-af-effektiviteten-af-eus-sanktioner-mod-skyggeflaaden/

Kontakter

Sune SchellerKampagnechefGreenpeace Danmark

Sune er ansvarlig for og driver kampagnerne på det danske kontor. Han dykker selv og har en særlig interesse for havet og skibstrafikken.

Tlf:+45 27144257sune.scheller@greenpeace.org

Billeder

En af de 13 russiske skyggetankere, der i juni 2024 kom på EU’s sanktionsliste, er råolie-tankeren, Andromeda Star, som i marts 2024 var involveret i en kollision ud for Amager.  Tankskibet, der efterfølgende skiftede navn til Apar, har ikke sejlet i Østersøen, siden det blev sanktioneret.
En af de 13 russiske skyggetankere, der i juni 2024 kom på EU’s sanktionsliste, er råolie-tankeren, Andromeda Star, som i marts 2024 var involveret i en kollision ud for Amager. Tankskibet, der efterfølgende skiftede navn til Apar, har ikke sejlet i Østersøen, siden det blev sanktioneret.
© Erik Albertsen / Greenpeace
Download
Resultatet af data-analysen for de 13 skyggetankere, der kom på EU’s sanktionsliste den 24. juni 2024.
Resultatet af data-analysen for de 13 skyggetankere, der kom på EU’s sanktionsliste den 24. juni 2024.
© Greenpeace
Download
Den 17 år gamle råolie-tanker, Kira K, er et typisk eksempel på et russisk skyggeskib. Her sejler den forbi Amager i december 2024 med kurs mod en russisk olieterminal i Ust-Luga i Østersøen. Kira K befinder sig p.t. ikke på EU’s sanktionslister, men optræder på både Lloyd’s List Intelligence, the Kyiv School of Economics Institute og Greenpeaces lister.
Den 17 år gamle råolie-tanker, Kira K, er et typisk eksempel på et russisk skyggeskib. Her sejler den forbi Amager i december 2024 med kurs mod en russisk olieterminal i Ust-Luga i Østersøen. Kira K befinder sig p.t. ikke på EU’s sanktionslister, men optræder på både Lloyd’s List Intelligence, the Kyiv School of Economics Institute og Greenpeaces lister.
© Greenpeace
Download

Greenpeace Danmark

Greenpeace er verdens største uafhængige miljøorganisation. Vi konfronterer nogle af verdens største problemer og fremtvinger løsninger. I Danmark arbejder vi primært med problematikker indenfor klima, energi, landbrug, hav og skov. Vi bestræber os på altid at stå til rådighed for kommentarer på aktuelle sager og debatter - store som små, niche som mainstream. 

Følg pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Greenpeace Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye