'Streaming i Danmark': Aktuelt indhold har en høj prioritet blandt de danske streamere
I denne Streaming i Danmark-rapport kan du læse om, hvordan forbrugsmønstrene lægger sig op ad dem, vi kender fra tiden før streaming - nemlig at det nye og aktuelle indhold udgør en stor andel af danskernes forbrug.

Streamingrapportens vigtigste pointer
- Selvom indhold på streamingtjenesterne kan forbruges løsrevet af tid og sted, lægger forbrugsmønstrene sig op ad dem, vi kender fra tiden før streaming - nemlig at det nye og aktuelle indhold udgør en stor andel af danskernes forbrug
- Mens sport og nyheder langt overvejende streames lineært eller tæt på publiceringstidspunktet, har fiktion omvendt en lang aktualitet, hvor et nyt afsnit kan generere betydelige mængder sening flere uger efter publiceringstidspunktet
- De forskellige forbrugsmønstre per programtype er et billede på, hvordan de danske streamere tilgår programindhold på forskellige måder og ud fra forskellige behov. I dag har langt de fleste af markedets større streamingtjenester et udbud af både lokalsproget, non-scripted og live-indhold
Streamingtjenesternes store indholdskataloger vokser kontinuerligt, og det giver seerne adgang til titusindvis unikke stykker indhold, som de frit kan vælge hvor og hvornår, de vil se. Men selvom alt indhold potentielt kan forbruges løsrevet af tid og sted, er det ikke ensbetydende med, at danskerne har vendt deres seervaner på hovedet. Fx finder størstedelen af forbruget på et program på TV 2 Play sted inden for de første syv dage efter publicering, og for det live-transmitterede indhold, som sport og nyhedsudsendelser, er lineær sening fortsat den langt overvejende forbrugsform.
- Da streamingtjenesterne først blev introduceret i Danmark, handlede den største forandring om, at seerne fik adgang til frit at vælge fra enorme arkiver af indhold. Det stod i stor kontrast til de muligheder, man som forbruger havde haft indtil da. I dag, hvor streaming for mange danskere er en primær distributionsform, ser vi at forbrugsmønstrene lægger sig op ad dem, vi kender fra tiden før streaming – nemlig at det nye og aktuelle indhold udgør en stor andel af danskernes forbrug, fortæller Sofie Bruun, Head of Market and Audience Insight hos TV 2 Data & Insight.
Håndbold-VM booster den lineære streaming til sjældent sete højder
Mens noget indhold uproblematisk kan strække sig over længere tid, er der også indhold, som seerne ikke kan vente på:
- I forhold til seervaner er livesport en kategori for sig selv. Det er helt afgørende for seeroplevelsen, at man følger med, mens det sker, og selv små forskydninger kan give anledning til frustration, forklarer Sofie Bruun.
- Derfor er det også omkring sport, at vi ser nogle af de største fællesskaber af samtidige seere, der løfter den lineære sening markant.
Senest gav finalen i herrernes håndbold-VM anledning til meget lineær streaming. Finalen blev fulgt af 2,1 millioner seere på tværs af DR og TV 2, og de to streamingtjenester, TV 2 Play og DRTV, når de højeste niveauer af lineær streaming siden tronskiftet tilbage i januar 2024. Det er samtidig det næsthøjeste niveau nogensinde målt i Nielsen Seerundersøgelsen, der siden 1. januar 2022 bl.a. har målt danskernes forbrug på streamingtjenesterne.
Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark'.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Flot resultat: Knæk Cancer indsamler 137 millioner25.10.2025 23:36:39 CEST | Pressemeddelelse
I en tid med usikkerhed og konflikt stod Danmark sammen om Knæk Cancer og rejste 137.606.333 kroner til kræftsagen.
TV 2 og TV 2 Regionerne dækker valget tæt - de store historier begynder lokalt24.10.2025 12:28:09 CEST | Pressemeddelelse
Med styrket kandidattest, lokale debatter og landsdækkende valgdækning følger TV 2 og TV 2 Regionerne kommunalvalget helt til dørs – i alle dele af landet og med fokus på nærdemokratiet.
Streaming i Danmark: Danskerne streamer lidt mindre i tredje kvartal i 2025 men bruger en større andel af deres tid på TV 2s indhold22.10.2025 08:26:11 CEST | Pressemeddelelse
I tredje kvartal 2025 bruger hver dansker i gennemsnit 1 time og 9 minutter dagligt på at streame indhold. Det er færre minutter end sidste år, hvor den store sportssommer blandt andet var med til at trække niveauet op til en foreløbig rekord for tredje kvartal.
TV 2 skruer op for aktualiteten og udvider Go'-universet13.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 udvider 'Go' morgen Danmark' med en ekstra time live i hverdagene, mens det nye kulturprogram 'Insider' bliver en del af Go'-universet og får sendetid lørdag aften på TV 2.
Den prisvindende komedieserie 'De bedste år' vender tilbage i 20269.10.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Magnus Millang har sammen med sin bror, Emil Millang, skrevet den populære komedieserie, som mandag 6. oktober startede optagelserne til anden sæson. 'De bedste år 2' forventes at få premiere på TV 2 Play og TV 2 Echo i 2026.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum