'Streaming i Danmark': Aktuelt indhold har en høj prioritet blandt de danske streamere
I denne Streaming i Danmark-rapport kan du læse om, hvordan forbrugsmønstrene lægger sig op ad dem, vi kender fra tiden før streaming - nemlig at det nye og aktuelle indhold udgør en stor andel af danskernes forbrug.

Streamingrapportens vigtigste pointer
- Selvom indhold på streamingtjenesterne kan forbruges løsrevet af tid og sted, lægger forbrugsmønstrene sig op ad dem, vi kender fra tiden før streaming - nemlig at det nye og aktuelle indhold udgør en stor andel af danskernes forbrug
- Mens sport og nyheder langt overvejende streames lineært eller tæt på publiceringstidspunktet, har fiktion omvendt en lang aktualitet, hvor et nyt afsnit kan generere betydelige mængder sening flere uger efter publiceringstidspunktet
- De forskellige forbrugsmønstre per programtype er et billede på, hvordan de danske streamere tilgår programindhold på forskellige måder og ud fra forskellige behov. I dag har langt de fleste af markedets større streamingtjenester et udbud af både lokalsproget, non-scripted og live-indhold
Streamingtjenesternes store indholdskataloger vokser kontinuerligt, og det giver seerne adgang til titusindvis unikke stykker indhold, som de frit kan vælge hvor og hvornår, de vil se. Men selvom alt indhold potentielt kan forbruges løsrevet af tid og sted, er det ikke ensbetydende med, at danskerne har vendt deres seervaner på hovedet. Fx finder størstedelen af forbruget på et program på TV 2 Play sted inden for de første syv dage efter publicering, og for det live-transmitterede indhold, som sport og nyhedsudsendelser, er lineær sening fortsat den langt overvejende forbrugsform.
- Da streamingtjenesterne først blev introduceret i Danmark, handlede den største forandring om, at seerne fik adgang til frit at vælge fra enorme arkiver af indhold. Det stod i stor kontrast til de muligheder, man som forbruger havde haft indtil da. I dag, hvor streaming for mange danskere er en primær distributionsform, ser vi at forbrugsmønstrene lægger sig op ad dem, vi kender fra tiden før streaming – nemlig at det nye og aktuelle indhold udgør en stor andel af danskernes forbrug, fortæller Sofie Bruun, Head of Market and Audience Insight hos TV 2 Data & Insight.
Håndbold-VM booster den lineære streaming til sjældent sete højder
Mens noget indhold uproblematisk kan strække sig over længere tid, er der også indhold, som seerne ikke kan vente på:
- I forhold til seervaner er livesport en kategori for sig selv. Det er helt afgørende for seeroplevelsen, at man følger med, mens det sker, og selv små forskydninger kan give anledning til frustration, forklarer Sofie Bruun.
- Derfor er det også omkring sport, at vi ser nogle af de største fællesskaber af samtidige seere, der løfter den lineære sening markant.
Senest gav finalen i herrernes håndbold-VM anledning til meget lineær streaming. Finalen blev fulgt af 2,1 millioner seere på tværs af DR og TV 2, og de to streamingtjenester, TV 2 Play og DRTV, når de højeste niveauer af lineær streaming siden tronskiftet tilbage i januar 2024. Det er samtidig det næsthøjeste niveau nogensinde målt i Nielsen Seerundersøgelsen, der siden 1. januar 2022 bl.a. har målt danskernes forbrug på streamingtjenesterne.
Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark'.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
'Stop før | stregen': Nyt initiativ skal bekæmpe hadtale og diskriminerende adfærd13.2.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
TV 2, Divisionsforeningen og Spillerforeningen siger fra over for hadtale og diskriminerende adfærd med initiativet 'Stop før | stregen', som bliver søsat i forbindelse med forårspremieren i 3F Superliga.
Realityprogrammet 'Shaolin' er tilbage med ni nye deltagere30.1.2025 10:58:00 CET | Pressemeddelelse
Der bliver skruet op for fysikken i anden sæson af realityprogrammet 'Shaolin', hvor ni kendte danskere kaster sig ud i en berigende rejse i et tempel i Sydkorea. Der er premiere mandag 24. februar på TV 2 Play og TV 2.
TV 2, TV 2 Norge og TV4 Sverige søger nye bidrag til stor, skandinavisk dramaserie28.1.2025 14:45:00 CET | Pressemeddelelse
Første store projekt i den skandinaviske alliance bliver det historiske drama 'Blåt blod'.
'Klovn' har aldrig været vigtigere28.1.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Optagelserne til sæson 10 er i gang.
TV 2 News rydder fladen for Trumps indsættelse som præsident15.1.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
TV 2 News er med hele vejen, når Donald Trump officielt bliver taget i ed som USA's 47. præsident. Cecilie Beck og Poul-Erik Skammelsen er værter på den store transmission 'Magtskifte i USA: Trump i Det Hvide Hus', mens Lotte Mejlhede og Miriam Zesler er på plads i Washington D.C. mandag 20. januar.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum