Arbejdsgiverbetalt skirejse? Det skal du være opmærksom på
At invitere medarbejderne på en tur til de snebeklædte løjper, er ikke et nyt fænomen. Ofte ses rejsen kombineret med faglige og arbejdsrelaterede aktiviteter, såsom møder, teambuilding mv. Ordningen er både populær og attraktiv, men det er vigtigt at være opmærksom på de skattemæssige konsekvenser, som kan følge med.

En medarbejder bliver som udgangspunkt ikke beskattet af en arbejdsgiverbetalt rejse, hvis rejsen har et primært erhvervsmæssigt formål. Det kan fx være en studierejse, et kursus, hvor hovedformålet er at vedligeholde eller ajourføre medarbejderens faglige viden, pleje kunderelationer eller en forretningsrejse.
"Det afgørende er, at det faglige indhold i alle situationer fylder mest tidsmæssigt. Hvis rejsen har et væsentligt turistmæssigt islæt, kan medarbejderen risikere at blive beskattet. Det gælder også selv, hvis der er nogle faglige elementer i programmet," siger Søren Bech, skatteekspert i PwC.
Skattemyndighedernes vurdering
For at vurdere om en rejse er skattepligtig, ser skattemyndighederne bl.a. på, om rejsen har en direkte sammenhæng med virksomhedens indkomstskabende aktivitet, om rejsen er relevant for medarbejdernes erhvervsmæssige udvikling, og om rejsen har et turistmæssigt islæt. Skattemyndighederne er generelt restriktive over for netværksrejser som skiture. I en afgørelse fra 2024 blev en arbejdsgiver pålagt at indberette værdien af en skirejse, da hovedformålet blev vurderet som netværk frem for fagligt indhold, hvilket medførte skattepligt for medarbejderne.
“Skattemyndighederne ser på det samlede billede, når de vurderer en rejse.Vi ser, at virksomheder arrangerer skiture med et fagligt element, men hvis det ikke kan dokumenteres, at det faglige fylder mest, vil skattemyndighederne typisk anse rejsen for at være privat og dermed skattepligtig for medarbejderne,” forklarer Søren Bech.
Beskatning og arbejdsgiverens forpligtelser
Hvis en skirejse vurderes som skattepligtig, skal medarbejderen betale skat af rejsens markedsværdi. Det sker som B-indkomst uden AM-bidrag. Samtidig har arbejdsgiveren pligt til at indberette værdien af rejsen i E-indkomst, hvis den overstiger bagatelgrænsen for mindre personalegoder, som i 2025 er 1.400 kr.
“Hvis en medarbejder får en skattepligtig rejse betalt af arbejdsgiveren, skal den værdiansættes til markedspris, og medarbejderen skal betale skat af beløbet som personlig indkomst op til ca. 52 %. Det er en væsentlig ting at være opmærksom på for både virksomheder og medarbejdere,” siger Søren Bech.
Manglende indberetning kan medføre bødestraf for arbejdsgiveren.
Dokumentation er afgørende
Virksomheder, der arrangerer skiture med faglige elementer, bør sikre sig grundig dokumentation for rejsens erhvervsmæssige og faglige karakter. Et detaljeret program, der tydeligt viser, at det faglige indhold fylder mest, kan være med til at understøtte, at rejsen ikke udløser skattepligt for medarbejderne.
“Dokumentation er helt central, hvis en virksomhed vil sikre, at en rejse ikke bliver skattepligtig. En klar plan for faglige aktiviteter, deltagerlister og beviser for deltagelse samt noget rådgivning kan gøre en stor forskel, Hvis det ønskes, kan det overvejes inden rejsen, at hører skattevæsenet om deres holdning ved en anmodning om bindende svar- det tager typisk tre måneder at få et bindende svar,” afslutter Søren Bech.
Nøgleord
Om PwC
I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.
Succes skaber vi sammen …
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Realisme erstatter optimisme på ejendomsmarkedet5.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der er tegn på en realistisk og løsningsorienteret tilgang på det europæiske ejendomsmarked, hvor erhvervslederne balancerer mellem forsigtig optimisme og realisme i lyset af stigende geopolitisk og økonomisk usikkerhed. London, Madrid og Paris topper listen over de mest attraktive byer for investeringer og udviklingspotentiale i Europa, mens København i år rykker én plads op på en 15. plads og er den højest rangerede by i Norden.
Cyberkriminalitet er den største bekymring i forsikringsbranchen4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Cyberkriminalitet har overhalet lovgivning som den største risiko i forsikringsbranchen. Samtidig fylder politisk usikkerhed langt mere i Danmark end på global plan. Det viser en ny rapport fra PwC.
Julegaver på arbejdspladsen: Kender du skattereglerne?1.12.2025 11:14:07 CET | Pressemeddelelse
Mange arbejdsgivere glæder hvert år deres medarbejdere med en julegave. Men det er vigtigt at være opmærksom på skattereglerne for at undgå en ekstra skatteregning.
Hver femte danske familievirksomhed oplever fald i omsætningen26.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Flere danske familievirksomheder oplever fald i omsætningen og øget kompleksitet, men de fastholder optimismen og investerer strategisk i fremtiden. Det viser PwC’s Family Business Survey 2025.
Kørselsfradraget stiger i 202625.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Skatterådet har besluttet at hæve kørselsfradraget i 2026, og samtidig stiger den skattefri kørselsgodtgørelse i egen bil i 2026. Stigningen i kørselsfradraget giver dog kun en begrænset skattebesparelse for de fleste, vurderer PwC’s skatteekspert.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum