Arbejdsgiverbetalt skirejse? Det skal du være opmærksom på
At invitere medarbejderne på en tur til de snebeklædte løjper, er ikke et nyt fænomen. Ofte ses rejsen kombineret med faglige og arbejdsrelaterede aktiviteter, såsom møder, teambuilding mv. Ordningen er både populær og attraktiv, men det er vigtigt at være opmærksom på de skattemæssige konsekvenser, som kan følge med.

En medarbejder bliver som udgangspunkt ikke beskattet af en arbejdsgiverbetalt rejse, hvis rejsen har et primært erhvervsmæssigt formål. Det kan fx være en studierejse, et kursus, hvor hovedformålet er at vedligeholde eller ajourføre medarbejderens faglige viden, pleje kunderelationer eller en forretningsrejse.
"Det afgørende er, at det faglige indhold i alle situationer fylder mest tidsmæssigt. Hvis rejsen har et væsentligt turistmæssigt islæt, kan medarbejderen risikere at blive beskattet. Det gælder også selv, hvis der er nogle faglige elementer i programmet," siger Søren Bech, skatteekspert i PwC.
Skattemyndighedernes vurdering
For at vurdere om en rejse er skattepligtig, ser skattemyndighederne bl.a. på, om rejsen har en direkte sammenhæng med virksomhedens indkomstskabende aktivitet, om rejsen er relevant for medarbejdernes erhvervsmæssige udvikling, og om rejsen har et turistmæssigt islæt. Skattemyndighederne er generelt restriktive over for netværksrejser som skiture. I en afgørelse fra 2024 blev en arbejdsgiver pålagt at indberette værdien af en skirejse, da hovedformålet blev vurderet som netværk frem for fagligt indhold, hvilket medførte skattepligt for medarbejderne.
“Skattemyndighederne ser på det samlede billede, når de vurderer en rejse.Vi ser, at virksomheder arrangerer skiture med et fagligt element, men hvis det ikke kan dokumenteres, at det faglige fylder mest, vil skattemyndighederne typisk anse rejsen for at være privat og dermed skattepligtig for medarbejderne,” forklarer Søren Bech.
Beskatning og arbejdsgiverens forpligtelser
Hvis en skirejse vurderes som skattepligtig, skal medarbejderen betale skat af rejsens markedsværdi. Det sker som B-indkomst uden AM-bidrag. Samtidig har arbejdsgiveren pligt til at indberette værdien af rejsen i E-indkomst, hvis den overstiger bagatelgrænsen for mindre personalegoder, som i 2025 er 1.400 kr.
“Hvis en medarbejder får en skattepligtig rejse betalt af arbejdsgiveren, skal den værdiansættes til markedspris, og medarbejderen skal betale skat af beløbet som personlig indkomst op til ca. 52 %. Det er en væsentlig ting at være opmærksom på for både virksomheder og medarbejdere,” siger Søren Bech.
Manglende indberetning kan medføre bødestraf for arbejdsgiveren.
Dokumentation er afgørende
Virksomheder, der arrangerer skiture med faglige elementer, bør sikre sig grundig dokumentation for rejsens erhvervsmæssige og faglige karakter. Et detaljeret program, der tydeligt viser, at det faglige indhold fylder mest, kan være med til at understøtte, at rejsen ikke udløser skattepligt for medarbejderne.
“Dokumentation er helt central, hvis en virksomhed vil sikre, at en rejse ikke bliver skattepligtig. En klar plan for faglige aktiviteter, deltagerlister og beviser for deltagelse samt noget rådgivning kan gøre en stor forskel, Hvis det ønskes, kan det overvejes inden rejsen, at hører skattevæsenet om deres holdning ved en anmodning om bindende svar- det tager typisk tre måneder at få et bindende svar,” afslutter Søren Bech.
Nøgleord
Om PwC
I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.
Succes skaber vi sammen …
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Her er de tre finalister til Årets Ejerleder 2025 på Fyn15.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 23. oktober afholder PwC Årets Ejerleder 2025 på Fyn for 22. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen hylder visionære ejerledere, der skaber resultater og driver vækst til inspiration for andre ejerledede virksomheder.
Nyt for boligejere: Renten på indefrysningslån er nu fastsat for 202615.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Skattestyrelsen har nu offentliggjort rentesatsen på indefrysningslån, der gælder fra den 1. januar 2026. Her kan du se, hvordan rentesatsen ændrer sig.
Nye skattesatser: Top-topskatten rammer også selvstændige erhvervsdrivende13.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I 2026 træder den nye top-topskat i kraft. Det kommer til at ramme mange selvstændige erhvervsdrivende, der driver virksomhed i personlig regi. PwC’s skatteekspert guider til, hvad det kommer til at betyde, og hvad du kan gøre.
PwC styrker sin forretning inden for Cyber, Risk & Regulation10.10.2025 10:34:04 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheder står i dag over for en række nye og skærpede krav om cybersikkerhed fra EU og nationale myndigheder, samtidig med at de oplever et øget trusselsbillede qua den geopolitiske uro. Derfor opruster PwC sit forretningsområde inden for Cyber, Risk & Regulation med Malene Fagerberg som partner og ny leder af området.
Ny afgørelse om servicefradrag til reparationer af hårde hvidevarer10.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny afgørelse fra Skatterådet den 6. oktober slår fast, hvornår det er muligt at få servicefradrag på reparationer af hårde hvidevarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum