Efter stor efterspørgsel kan virksomheder nu få samarbejdspartnere til at håndtere Digital Post

Del

Fra i morgen bliver det muligt for danske virksomheder at få en hjælpende hånd til at administrere Digital Post fra det offentlige. Det sker efter stor efterspørgsel fra erhvervslivet. Den udvidede adgang vil især komme mange små virksomheder til gavn.

Fremover kan danske virksomheder uddelegere både læsning og skrivning af breve i Digital Post. Den nye udvidede adgang til Digital Post betyder nemlig, at man som virksomhed kan hyre en ekstern samarbejdspartner – for eksempel en boligadministrator, en landbrugskonsulent eller en HR-administrator – til at hjælpe med Digital Post.

Der har især været stor efterspørgsel på den udvidede adgang fra små og mellemstore virksomheder, der ikke bruger hovedparten af arbejdsdagen på et kontor. De kan fremover tildele de fornødne rettigheder til Digital Post til anden side.

”Offentlig digitalisering skal gøre det lettere at drive virksomhed. Det er helt centralt for mig som digitaliseringsminister. Den nye udvidede adgang, som gør det muligt for virksomheder at få andre til at læse, skrive og administrere breve og rettigheder i Digital Post, vil kunne frigøre tid ude i den enkelte virksomhed. Med funktionen vil især små virksomheder fremover få bedre mulighed for at fokusere på kerneopgaven,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.

Tidligere har det kun været muligt for en virksomhed at give rettigheder til at læse med på den digitale post. Virksomhederne har selv været ansvarlig for at besvare posten og administrere rettighederne.

Ud over den nye mulighed for at skrive Digital Post på vegne af en anden virksomhed, kan man som virksomhed nu også uddelegere hele administrationen af den digitale postkasse.

Virksomheder kan fra i dag administrere de nye rettigheder og adgange til Digital Post via Rettighedsportalen i Digital Post-løsningen.

Den nye udvidede adgang for virksomheder træder i kraft den 6. februar 2025. Læse- og skriveadgang i Digital Post for pårørende til almindelige borgere blev gennemført i november 2024.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet

Ny omfattende undersøgelse: Den digitale demokratiske samtale er under pres31.3.2025 07:00:22 CEST | Pressemeddelelse

For første gang nogensinde har danske forskere undersøgt borgernes adgang til, deltagelse i og opfattelse af det digitale demokrati. Undersøgelsen viser, at grundbetingelserne for det digitale demokrati er på plads. Men den viser også, at over halvdelen af danskerne ikke tager del i debatter om samfundsforhold online. Hver femte borger ville egentlig gerne deltage, men afholder sig fra det, fordi tonen er for hård. Det skaber en skævvridning i debatten, som sætter den digitale demokratiske samtale under pres.

Færre borgere har brug for hjælp til offentlige digitale løsninger24.3.2025 09:27:04 CET | Pressemeddelelse

Ny undersøgelse zoomer ind på borgernes behov for hjælp til offentlige digitale løsninger. I løbet af de seneste to år er andelen af borgere, der har brug for hjælp, faldet næsten 6 procentpoint. Der er ifølge digitaliseringsminister Caroline Stage fortsat behov for at sætte skub på arbejdet med hjælp og vejledning til de borgere, der oplever udfordringer med de digitale løsninger.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye