Efter stor efterspørgsel kan virksomheder nu få samarbejdspartnere til at håndtere Digital Post
Fra i morgen bliver det muligt for danske virksomheder at få en hjælpende hånd til at administrere Digital Post fra det offentlige. Det sker efter stor efterspørgsel fra erhvervslivet. Den udvidede adgang vil især komme mange små virksomheder til gavn.
Fremover kan danske virksomheder uddelegere både læsning og skrivning af breve i Digital Post. Den nye udvidede adgang til Digital Post betyder nemlig, at man som virksomhed kan hyre en ekstern samarbejdspartner – for eksempel en boligadministrator, en landbrugskonsulent eller en HR-administrator – til at hjælpe med Digital Post.
Der har især været stor efterspørgsel på den udvidede adgang fra små og mellemstore virksomheder, der ikke bruger hovedparten af arbejdsdagen på et kontor. De kan fremover tildele de fornødne rettigheder til Digital Post til anden side.
”Offentlig digitalisering skal gøre det lettere at drive virksomhed. Det er helt centralt for mig som digitaliseringsminister. Den nye udvidede adgang, som gør det muligt for virksomheder at få andre til at læse, skrive og administrere breve og rettigheder i Digital Post, vil kunne frigøre tid ude i den enkelte virksomhed. Med funktionen vil især små virksomheder fremover få bedre mulighed for at fokusere på kerneopgaven,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Tidligere har det kun været muligt for en virksomhed at give rettigheder til at læse med på den digitale post. Virksomhederne har selv været ansvarlig for at besvare posten og administrere rettighederne.
Ud over den nye mulighed for at skrive Digital Post på vegne af en anden virksomhed, kan man som virksomhed nu også uddelegere hele administrationen af den digitale postkasse.
Virksomheder kan fra i dag administrere de nye rettigheder og adgange til Digital Post via Rettighedsportalen i Digital Post-løsningen.
Den nye udvidede adgang for virksomheder træder i kraft den 6. februar 2025. Læse- og skriveadgang i Digital Post for pårørende til almindelige borgere blev gennemført i november 2024.
Kontakter
Poul Aarøe PedersenPressechef
Tlf:+45 29 32 98 47poa@digmin.dkCamilla Severin MadsenPresserådgiver
Tlf:+45 22 46 64 70csm@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Europæiske ministre støtter dansk erklæring om bedre beskyttelse af børn online10.10.2025 12:00:52 CEST | Pressemeddelelse
Ministre fra 27 europæiske lande har netop underskrevet erklæringen ’The Jutland Declaration’ om behovet for bedre beskyttelse af børn og unge online.
Regeringen: Børn og unge under 15 år skal ikke have sociale medier7.10.2025 12:52:11 CEST | Pressemeddelelse
Børn og unge under 15 år skal ikke være på sociale medier. Sådan lyder det i et nyt udspil, som digitaliseringsministeren præsenterer i dag. Med fem målsætninger vil regeringen skabe en tryggere barndom i en digital virkelighed.
Ny aftale skal sikre bedre brug af det digitale i skoler og fritidslivet6.10.2025 10:02:20 CEST | Pressemeddelelse
Forældre skal hjælpes til at lave kollektive aftaler om det digitale, og kommuner, skoler og fritidstilbud skal have særligt fokus på utilsigtede konsekvenser ved digitalisering. Det er blandt målsætningerne i en ny aftale mellem regeringen, KL og parterne på skoleområdet.
11 nye anbefalinger skal styrke børn og unges digitale liv25.9.2025 10:00:24 CEST | Pressemeddelelse
Flere muskler til at holde øje med techgiganterne, nye myndighedsvejledninger og bedre beskyttelse af digitalt udsatte børn og unge. Det er nogle af de anbefalinger, som ’Alliancen for et trygt og godt digitalt børne- og ungeliv’ i dag lancerer.
Ny aftale skal klæde forældre bedre på, når børn skal have deres første telefon19.9.2025 10:06:56 CEST | Pressemeddelelse
For at understøtte bedre beskyttelse af børn og unge på digitale enheder går en lang række aktører nu sammen om en ny aftale, der skal ruste forældre og børn, når en telefon til et barn eller ung skal købes. Fremover vil en gruppe teleselskaber og butikker nemlig hjælpe med at stille information og vejledning til alderssvarende digitale enheder og indstillinger til rådighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum