Tænketanken FrejTænketanken Frej

Plantehumor går viralt: Ny kampagne, der skal få flere til at spise plantebaseret, er set over 3 mio. gange siden 1. januar

Del

Tænketanken Frej og Dummy Entertainments nye sketch-serie har i den grad grebet forbrugerne, som får plantebaseret kost serveret med humor og relaterbare karakterer. 

Kampagnen 'Uvenner's fire medlemmer af kollektivet
Kampagnen følger den fiktive vennegruppe, der jævnligt bliver uvenner, når der diskuteres mad i kollektivet.

Siden lanceringen d. 1. januar er sketch-serien ‘Uvenner’ blevet set mere end 3 millioner gange. ‘Uvenner’ følger den fiktive vennegruppe Lucas, Sofie, William og Ida, der jævnligt bliver uvenner, når der skal diskuteres om kosten i kollektivet. Lucas er nemlig skiftet til en mere plantebaseret kost med hvide bønner, kikærter og andre bælgfrugter, som ifølge ham selv skulle give ‘bedre potens’ og en ‘ren plantebag at slikke’. De høje seertal vidner om, at budskaber om plantebaseret kost virker bedst, når de er pakket ind i en smule humor: 

Der er behov for at ramme danskerne på forskellige måder, hvis vi skal rykke vores forbrug. Det handler både om tilgængelighed, viden – men også om inspiration og humor. Ellers forandrer vi ikke den måde, vi spiser på. Og det er der brug for. Det, vi spiser, udgør ca. 30 % af vores klimaaftryk, så der er noget at hente. Også for sundheden. Sammen med Dummy Entertainment håber vi at ramme skævt – på den gode måde,” fortæller projektleder fra Tænketanken Frej, Christina Tønner Jensen.

Vi vil ikke prædike, vi vil underholde

Budskabet om at spise flere grøntsager og mindre kød er efterhånden blevet fortalt på mange forskellige måder gennem årene. Hos Dummy Entertainment har man derfor valgt en utraditionel tilgang til at fortælle om fordelene ved en mere plantebaseret livsstil og give et gammelt budskab nye klæder. I stedet for at prædike om vigtigheden af at spise grønnere, underholder kampagnen gennem et univers med tilbagevendende karakterer, hvor man lettere kan spejle sig i deres madvaner og holdninger:

“Vi har skabt et univers, hvor publikum løbende lærer karaktererne at kende. Vi ønsker ikke at lave en reklame, som fortæller dig, at du skal spise plantebaseret. Vi vil i stedet underholde dig med de konflikter og diskussioner, der kan være omkring plantebaseret mad, og derigennem forhåbentligt inspirere dig til at tage flere grønne valg. Men det kan kun lykkes, hvis publikum kan identificere sig med karakterernes liv og problemstillinger," forklarer Rasmus Flinch Skjødt, der er partner og producer hos Dummy Entertainment.

Publikum kommer først

Det, der adskiller ‘Uvenner’ fra traditionelle kampagner, er også den cirkulære produktionsmetode. Serien produceres løbende med publikum i centrum, hvor nye afsnit udvikles på baggrund af seernes reaktioner. Indholdet skrives, udgives og evalueres løbende i faser i hele 2025. I alt skal serien indeholde 40 afsnit, hvoraf 7 er udgivet indtil videre. Dermed kan de erfaringer, der gøres undervejs, blive inddraget i den videre udvikling, hvilket sikrer, at indholdet kan ændres i takt med publikums feedback, og derved skabe en stærkere kampagne:

“Måden, Klamedia udgiver indhold på, er ved hele tiden at tage chancer, udgive indhold og lære af det indhold, der er udgivet. Vi optager hele tiden og er konstant på tæerne for at gøre indholdet sjovere og budskabet skarpere. Metoden er enormt succesfuld, fordi den prioriterer indholdet og publikum frem for at forvente, at vi har svaret fra starten. Vi er glade for, at Plantefonden og Frej har set potentialet i denne dynamiske tilgang," tilføjer Rasmus Flinch Skjødt.

Danskernes foretrukne nytårsforsæt er at spise sundere

Det går generelt lidt trægt for danskerne med at få spist grøntsager. En analyse fra Rådet for Sund Mad viser, at kun 50 % af danskerne får deres daglige grønt. Seks ud af ti kvinder – men kun fem ud af ti mænd. Tal fra Gjensidige viser dog, at danskernes foretrukne nytårsfortsæt for 2025 er at spise sundere. ‘Uvenner’ skal derfor forsøge at hjælpe danskerne med at holde deres nytårsforsæt, ved at give dem nye - og humoristiske - perspektiver på, hvordan en mere plantebaseret livsstil kan se ud.

Kampagnen har fået tilskud fra Plantefonden, der omfavner behovet for en ny og engagerende tilgang til at formidle viden om plantebaserede produkter til en yngre målgruppe, der kræver humor frem for formaninger. 

Nøgleord

Kontakter

Links

Om Dummy Entertainment og Klamedia

Dummy Entertainment er kendt for at skabe populære og humoristiske formater, der får danskerne til at grine og samtidig formidler vigtige budskaber. Klamedia er deres digitale underholdningskanal, der har formået at skabe indhold, der smitter og engagerer på tværs af sociale medier.

Om Tænketanken Frej

Frej er en nonprofitorganisation, der arbejder for at fremme og nuancere samtalen om mad – så vi kan udvikle en fødevareproduktion og et fødevareforbrug i respekt for planetens grænser.

Følg pressemeddelelser fra Tænketanken Frej

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Tænketanken Frej

Ny undersøgelse: Bælgfrugter på menuen? Danskerne siger ja – men hver 3. kender ingen opskrifter10.2.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Bælgfrugtspartnerskabet afslører resultaterne af en ny befolkningsundersøgelse. Den viser, at 51 % af danskerne ønsker at spise flere bælgfrugter om et år, men efterspørger mere inspiration fra butikker, kantiner og restauranter. Der skal blus under alle kedlerne, hvis vi skal nå op på de anbefalede 100 gram om dagen. Det er partnerskabets mission at lykkedes med.

Tænketanken Frej lancerer anbefalinger: Næste skridt for regenerativt landbrug i Danmark12.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Efter et års omfattende arbejde, hvor Tænketanken Frej har kortlagt det regenerative landbrugs mange muligheder og udfordringer, kan der for første gang præsenteres en række konkrete anbefalinger. De kan sikre, at Danmark kommer op i gear i forhold til regenerativt landbrug. Projektet kulminerer i et stormøde på Christiansborg, hvor 150 nøgleaktører vil være til stede.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye