Plantehumor går viralt: Ny kampagne, der skal få flere til at spise plantebaseret, er set over 3 mio. gange siden 1. januar
Tænketanken Frej og Dummy Entertainments nye sketch-serie har i den grad grebet forbrugerne, som får plantebaseret kost serveret med humor og relaterbare karakterer.

Siden lanceringen d. 1. januar er sketch-serien ‘Uvenner’ blevet set mere end 3 millioner gange. ‘Uvenner’ følger den fiktive vennegruppe Lucas, Sofie, William og Ida, der jævnligt bliver uvenner, når der skal diskuteres om kosten i kollektivet. Lucas er nemlig skiftet til en mere plantebaseret kost med hvide bønner, kikærter og andre bælgfrugter, som ifølge ham selv skulle give ‘bedre potens’ og en ‘ren plantebag at slikke’. De høje seertal vidner om, at budskaber om plantebaseret kost virker bedst, når de er pakket ind i en smule humor:
”Der er behov for at ramme danskerne på forskellige måder, hvis vi skal rykke vores forbrug. Det handler både om tilgængelighed, viden – men også om inspiration og humor. Ellers forandrer vi ikke den måde, vi spiser på. Og det er der brug for. Det, vi spiser, udgør ca. 30 % af vores klimaaftryk, så der er noget at hente. Også for sundheden. Sammen med Dummy Entertainment håber vi at ramme skævt – på den gode måde,” fortæller projektleder fra Tænketanken Frej, Christina Tønner Jensen.
Vi vil ikke prædike, vi vil underholde
Budskabet om at spise flere grøntsager og mindre kød er efterhånden blevet fortalt på mange forskellige måder gennem årene. Hos Dummy Entertainment har man derfor valgt en utraditionel tilgang til at fortælle om fordelene ved en mere plantebaseret livsstil og give et gammelt budskab nye klæder. I stedet for at prædike om vigtigheden af at spise grønnere, underholder kampagnen gennem et univers med tilbagevendende karakterer, hvor man lettere kan spejle sig i deres madvaner og holdninger:
“Vi har skabt et univers, hvor publikum løbende lærer karaktererne at kende. Vi ønsker ikke at lave en reklame, som fortæller dig, at du skal spise plantebaseret. Vi vil i stedet underholde dig med de konflikter og diskussioner, der kan være omkring plantebaseret mad, og derigennem forhåbentligt inspirere dig til at tage flere grønne valg. Men det kan kun lykkes, hvis publikum kan identificere sig med karakterernes liv og problemstillinger," forklarer Rasmus Flinch Skjødt, der er partner og producer hos Dummy Entertainment.
Publikum kommer først
Det, der adskiller ‘Uvenner’ fra traditionelle kampagner, er også den cirkulære produktionsmetode. Serien produceres løbende med publikum i centrum, hvor nye afsnit udvikles på baggrund af seernes reaktioner. Indholdet skrives, udgives og evalueres løbende i faser i hele 2025. I alt skal serien indeholde 40 afsnit, hvoraf 7 er udgivet indtil videre. Dermed kan de erfaringer, der gøres undervejs, blive inddraget i den videre udvikling, hvilket sikrer, at indholdet kan ændres i takt med publikums feedback, og derved skabe en stærkere kampagne:
“Måden, Klamedia udgiver indhold på, er ved hele tiden at tage chancer, udgive indhold og lære af det indhold, der er udgivet. Vi optager hele tiden og er konstant på tæerne for at gøre indholdet sjovere og budskabet skarpere. Metoden er enormt succesfuld, fordi den prioriterer indholdet og publikum frem for at forvente, at vi har svaret fra starten. Vi er glade for, at Plantefonden og Frej har set potentialet i denne dynamiske tilgang," tilføjer Rasmus Flinch Skjødt.
Danskernes foretrukne nytårsforsæt er at spise sundere
Det går generelt lidt trægt for danskerne med at få spist grøntsager. En analyse fra Rådet for Sund Mad viser, at kun 50 % af danskerne får deres daglige grønt. Seks ud af ti kvinder – men kun fem ud af ti mænd. Tal fra Gjensidige viser dog, at danskernes foretrukne nytårsfortsæt for 2025 er at spise sundere. ‘Uvenner’ skal derfor forsøge at hjælpe danskerne med at holde deres nytårsforsæt, ved at give dem nye - og humoristiske - perspektiver på, hvordan en mere plantebaseret livsstil kan se ud.
Kampagnen har fået tilskud fra Plantefonden, der omfavner behovet for en ny og engagerende tilgang til at formidle viden om plantebaserede produkter til en yngre målgruppe, der kræver humor frem for formaninger.
Nøgleord
Kontakter
Bianca Ott AnthonyKommunikationschef
Tlf:42941305bianca@taenk-frej.dkRasmus Flinch SkjødtPartner & Producer, Dummy Entertainment
Tlf:+4528519422rasmus@dummyentertainment.dkLinks
Om Dummy Entertainment og Klamedia
Dummy Entertainment er kendt for at skabe populære og humoristiske formater, der får danskerne til at grine og samtidig formidler vigtige budskaber. Klamedia er deres digitale underholdningskanal, der har formået at skabe indhold, der smitter og engagerer på tværs af sociale medier.
Om Tænketanken Frej
Frej er en nonprofitorganisation, der arbejder for at fremme og nuancere samtalen om mad – så vi kan udvikle en fødevareproduktion og et fødevareforbrug i respekt for planetens grænser.
Følg pressemeddelelser fra Tænketanken Frej
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Tænketanken Frej
Ny undersøgelse: Bælgfrugter på menuen? Danskerne siger ja – men hver 3. kender ingen opskrifter10.2.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Bælgfrugtspartnerskabet afslører resultaterne af en ny befolkningsundersøgelse. Den viser, at 51 % af danskerne ønsker at spise flere bælgfrugter om et år, men efterspørger mere inspiration fra butikker, kantiner og restauranter. Der skal blus under alle kedlerne, hvis vi skal nå op på de anbefalede 100 gram om dagen. Det er partnerskabets mission at lykkedes med.
Tænketanken Frej får 20 mio. kr. af Novo Nordisk Fonden: Skal engagere unge og motivere fødevarebranchen til forandring6.1.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Novo Nordisk Fonden har givet en bevilling på 20 mio. kr. for at understøtte Frejs arbejde med at skabe et nyt grønt fødevaresystem, der respekterer planetens grænser.
Tænketanken Frej lancerer anbefalinger: Næste skridt for regenerativt landbrug i Danmark12.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter et års omfattende arbejde, hvor Tænketanken Frej har kortlagt det regenerative landbrugs mange muligheder og udfordringer, kan der for første gang præsenteres en række konkrete anbefalinger. De kan sikre, at Danmark kommer op i gear i forhold til regenerativt landbrug. Projektet kulminerer i et stormøde på Christiansborg, hvor 150 nøgleaktører vil være til stede.
45 partnere på tre måneder: Kæmpe opbakning til Bælgfrugtspartnerskabet27.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Selvom danskerne lige nu spiser forsvindende små mængder bælgfrugter, er fødevareerhvervet stadig meget investeret. En stor opbakning – næsten en partner hver anden dag – sikrer luft under det forpligtende og nylancerede Bælgfrugtspartnerskab.
Nye bestyrelsesmedlemmer skal sikre at konflikten mellem land og by mindskes og Fødevaredanmark bliver mere bæredygtig15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Frisk pust: Tre nye og meget forskellige profiler indtrådte fredag den 12. april i Tænketanken Frejs bestyrelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum