Ritzau indgår samarbejde med politiet
Politiet vil fremover udkomme med deres operative meddelelser på Ritzaus platform, så de når direkte ud til redaktionerne. Det sker som led i politiets beslutning om at forlade det sociale medie X.
Fremover vil politiet kommunikere direkte med medierne via Ritzaus Bureau, som står for at videredistribuere meddelelserne fra ordensmagten. Med valget af Ritzau som samarbejdspartner sikrer politiet, at deres meddelelser kommer direkte ud til redaktionerne.
- Vi er glade for samarbejdet med politiet. Det ligger i naturlig forlængelse af den forretning, som vi står for, hvor vi sikrer, at landets redaktioner hurtigt og let kan få adgang til vigtige informationer, siger adm. direktør i Ritzau, Jacob Kwon.
I dag benytter politiet det sociale medie X til at udkomme med korte operative meddelelser til offentligheden, men der har længe været et ønske om, at politiet fik sin egen platform til operative meddelelser. Når politiet skifter til Ritzau vil formen stadig være korte meddelelser om aktuelle hændelser.
- Det vigtige for politiet har været, at de kan kommunikere direkte med redaktionerne, og det vil de kunne på Ritzaus platform, idet praktisk talt alle danske medier har adgang til Ritzau. Medierne vil få adgang til meddelelserne uden ekstra betaling, siger Jacob Kwon.
For de medier, der ikke er kunder hos Ritzau, vil det være muligt at tilgå meddelelserne på politiets hjemmeside. Her vil andre borgere også have mulighed for at følge meddelelserne.
Ritzau har stadig redaktionel frihed
Samarbejdet med politiet betyder ikke, at Ritzau giver køb på den redaktionelle frihed. Meddelelserne fra politiet vil være fuldstændig adskilt fra redaktionerne.
- Det har været vigtigt for os, at samarbejdet ikke påvirker vores redaktionelle frihed. Vi skal stadig kunne dække politiet på nøjagtig samme måde, som vi altid har gjort. Også når det handler om kritiske sager, siger Jacob Kwon.
Meddelelserne fra politiet vil blive gjort tilgængelige på Ritzaus platform, og så kan de enkelte redaktioner selv vælge til og fra. Som medie bliver man altså ikke tvunget til at modtage samtlige meddelelser fra de 15 politikredse og Rigspolitiet.
- Det her samarbejde er i høj grad til fordel for medierne, som nu får adgang til politimeddelelser direkte i de redaktionelle systemer, som de allerede benytter. På den måde undgår de at skulle overvåge X minutiøst, som praktisk talt alle nyhedsredaktioner ellers har været tvunget til, siger Jacob Kwon.
Inden det nye samarbejde træder i kraft, vil redaktionerne modtage udførlig information om, hvordan de kan tilgå meddelelserne fra politiet.
Kontakter
Jacob KwonAdm. direktør og chefredaktør
Tlf:+45 30 100 100kwon@ritzau.dkLars GudbrandssonKommerciel direktør
Tlf:+45 2070 0526lagu@ritzau.dkFaktaboks: Ritzaus Bureau
Ritzaus Bureau leverer hurtige, korrekte nyheder og informationer og kommunikationsværktøj til medier, virksomheder og organisationer. Dermed skaber Ritzau værdi for både kunderne og samfundet.
Ejerne er 10 danske mediehuse: JP/Politikens Hus, DR, JFM, Sjællandske Medier, Det Nordjyske Mediehus, Mediehusene Midtjylland, Børsen, Kristeligt Dagblad, Lolland-Falsters Folketidende og Information.
Følg pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Ritzau og IDX indgår partnerskab: Stærkere kommunikation skal positionere selskaberne attraktivt over for kapitalmarkederne.30.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzau og IDX har indgået et partnerskab, der skal skabe nye synergier mellem Ritzaus distributionsplatform Via Ritzau selskabsmeddelelser og IDX’ løsninger til præsentation finansiel information.
Fremtidens PR: Ritzau og Storykit i samarbejde om automatiseret video for pressekommunikation25.9.2025 10:02:10 CEST | Pressemeddelelse
Video er ikke længere blot et “nice-to-have” i virksomheders kommunikationsarbejde – det er det sprog, som mange målgrupper forstår og responderer på. Derfor har Storykit, den førende platform for videoautomatisering, indgået et strategisk partnerskab med Ritzau, Danmarks førende nyhedsbureau og distributør af pressemeddelelser. Sammen bringer de hurtig og skalerbar videoproduktion ind i kernen af dansk pressekommunikation. Med dette nye samarbejde kan Ritzaus kunder hurtigt omdanne deres pressemeddelelser til brandede videoer med budskaber fra deres pressemeddelelser, der øger rækkevidde og engagement på tværs af kommunikationskanaler – uden behov for ekstra værktøjer, et produktionsteam eller ekstra tid. ”I årtier har Ritzau været rygraden i dansk kommunikation, og vi er stolte over at kunne samarbejde om at forme fremtiden,” siger Peder Bonnier, CEO i Storykit. ”Med Storykit kan enhver organisation fortælle sin historie med video, og dette partnerskab betyder, at danske virksomheder
Ritzau henter erfaren kommerciel direktør22.4.2025 11:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus nye kommercielle direktør, CCO, kommer med omfattende erfaring. Senest har han været CEO i IIH Nordic, og før det har han haft flere kommercielle direktørstillinger i blandt andet medie- og telebranchen.
Ritzau lander overskud i år med direktørskifte8.4.2025 15:43:28 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus Bureau kom ud af 2024 med sorte tal på bundlinjen. Den nyligt offentliggjorte årsrapport viser, at året endte med et samlet resultat på knap 10 mio. kr.
Marie Louise Andersen bliver ny redaktionschef hos Ritzau Scanpix3.2.2025 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med ansættelsen af Marie Louise Andersen besætter Ritzau Scanpix en af de mest centrale stillinger i den danske billedbranche. Ritzau Scanpix leverer billeder og video til hele den danske mediebranche, og redaktionschefen er omdrejningspunktet i forhold til at sikre det rigtige indhold i den rigtige kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum