Transportministeriet

Stor interesse om støtte til behovsstyrede busser

Del

Med regeringens landdistriktsudspil blev der afsat i alt 50 millioner kroner til støtte af behovsstyrede busser i landdistrikterne. Første ansøgningsrunde er slut, og tre projekter får støtte fra puljen.

Busser, der kommer på bestilling, bliver snart til virkelighed flere steder i landet. 20 millioner kroner fordeles til tre projekter, der skal bidrage til en kollektiv trafik der kan bestilles, når der er behov.

- Vi er nødt til at gøre noget nyt for at få en velfungerende kollektiv trafik uden for de store byer. Behovsstyrede busser er et af de forslag, der er kommet fra Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet, og den store søgning til puljen viser, at der er stor opbakning og interesse for denne alternative form for kollektiv trafik, siger transportminister Thomas Danielsen.

Puljemidlerne kommer fra regeringens landdistriktsudspil, der blev præsenteret i august 2024.

- Bus på bestilling er en af de måder, vi nu forsøger at skabe bedre og mere fleksibel offentlig transport i vores landdistrikter.  Jeg har som minister et erklæret mål at skabe et Danmark i bedre geografisk balance. En væsentlig del af det er muligheder for transport, hvis man bor uden for en større by. Derfor er mit håb, at ordningen bliver en succes i lokalsamfundene, siger Morten Dahlin, minister for byer og landdistrikter.

Der var i alt seks ansøgere til puljen, og de søgte for samlet 49,5 millioner kroner. De tre af ansøgerne opfyldte kriterierne til at modtage midler fra puljen:

  • Nordjyllands Trafikselskab, 10,8 millioner kroner til ”bus på bestilling” i Løkken/Vrå-områder og ved Nibe. 
    Projektets formål er at teste en ny platform for "bus på bestilling" i Nordjylland, specifikt i Løkken-Vrå skoledistriktet og området omkring Nibe. I dag kører tre telebusser i Løkken-Vrå og fire i Nibe, med 1-3 afgange morgen og eftermiddag, tilpasset skolernes ringetider. Konceptet testes i to landdistrikter, hvor man bestiller kørsel via app eller telefon, og buschaufføren får tilrettelagt den mest effektive rute, baseret på behovet. Projektperioden løber over 4 år.
  • Midttrafik, 3,66 millioner kroner til ”bus på bestilling” i Syddjurs.
    Projektets formål er at udvikle det eksisterende koncept Flexbus til et mere attraktivt tilbud for passagererne i Syddjurs. Herunder testes blandt andet øget frekvens, reduceret bestillingstid og forskellige forenklinger i bestillingen. Samtidig afprøves nye former for kommunikation af de behovsstyrede løsninger i kommunen, som gerne skulle føre til et dybere kendskab til produkterne, samt hvordan de bruges hos langt flere borgere. Projektperioden løber over 2 år.
  • Trafikselskabet Movia, 5,5 millioner kroner til udvidelse af pilotforsøg i Faxe, så nærbussen også kan køre om søndagen. Movia får delvist tilsagn, da der ikke er midler nok i puljen til at dække det fulde ansøgte beløb. 
    Projektets formål er at forlænge pilotforsøget med nærbus i Faxe Kommune. Driftsperioden bliver udvidet til også at inkludere søndage. Movia ønsker at teste, om nærbusservice kan driftes i stor skala og om der kan være en driftsøkonomi, som ligger på niveau med udgifter til rutebunden betjening. Projektperioden løber over 3 år.

Der blev med landdistriktsudspillet øremærket i alt 70 millioner kroner i to puljer til behovsstyret kollektiv transport og frivilligbusser, der køres af lokale. Midlerne til frivilligbusser blev udmøntet kort før jul.

Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye