DLF: Skal vi lykkes med inklusionen, er der brug for investeringer
En ny undersøgelse blandt Danmarks Lærerforenings medlemmer viser, at der er store udfordringer med inklusionen – men også, at der er mange gode forslag til løsninger. Formand Gordon Ørskov Madsen mener, at der er brug for investeringer i den almene folkeskole, så flere børn kan trives socialt og fagligt i fællesskabet.
Flere end 12.000 lærere har i en ny undersøgelse givet deres perspektiver på, hvordan inklusionsopgaven ser ud i den danske folkeskole lige nu.
Resultaterne viser blandt andet, at der i næsten ni ud af ti klasser på det almene område er elever, der ikke får den særlige støtte, de har brug for. Fire ud af ti lærere svarer, at deres muligheder for at få støtte til at skabe inkluderende undervisning er blevet værre over de sidste fem år. Og lærerne fortæller, at det medfører mindre tid til den enkelte elev, mere støj og uro samt dårligere trivsel i klassen.
Ifølge formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, er de nye tal et tydeligt tegn på, at der skal gøres langt mere for at løse inklusionsopgaven.
”Flere steder er man i faktisk gang med en udvikling, hvor man fokuserer endnu mere på at styrke den almene folkeskole for at styrke klassefællesskaberne, fx med flere tolærertimer i Aalborg og Gladsaxe. Men tallene viser tydeligt, at vi står med en inklusionsudfordring, som er kæmpestor, og som vi må og skal have løst,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Vi ved, hvad der virker – giv os rammerne
Og hvordan mener lærerne så, at vi bør sætte ind? I undersøgelsen peger de særligt på, at flere tolærerordninger, mere forberedelsestid og bedre mulighed for at holddeling vil have en positiv effekt på inklusionsarbejdet. Tiltag, som også Danmarks Lærerforening i lang tid har fremhævet nødvendigheden af:
”Lærerne og skolerne ved godt, hvordan vi kan lykkes. Det handler kort fortalt om at sætte tidligt ind med støtten og gribe små problemer, inden de vokser sig store. Lærerne har fagligheden til at løfte opgaven, og mange steder lykkes vi faktisk også. Når det ikke lykkes at få alle elever med i fællesskabet, handler det om, at rammerne og forudsætningerne for inklusionen ikke er gode nok,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Han har derfor et tydeligt budskab til landets politikere:
”Det er ikke nok at flytte rundt på midlerne mellem special- og almenområdet. Der skal simpelthen nye, ekstra investeringer i almenområdet til, så vi kan lave flere forebyggende indsatser og rumme flere elever i fællesskabet,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Tal fra undersøgelsen
Har du elever, der ikke får den særlige støtte, som de har behov for?
- Ja, en – 18 pct.
- Ja, flere – 67 pct.
- Nej – 10 pct.
- Ved ikke – 5 pct.
Hvilke tiltag vil efter din vurdering have en positiv effekt på inklusion i folkeskolens almene del?
- Flere timer med to lærere – 73 pct.
- Bedre mulighed for forberedelse af undervisningen – 50 pct.
- Lavere klassekvotient – 48 pct.
- Holddeling – 46 pct.
Kontakter
Mads Kaltoft OhstenPresse- og kommunikationskonsulent
Tlf:28492701mko@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
DLF om ny finanslov: Løser ikke folkeskolens største udfordringer22.11.2024 12:40:36 CET | Pressemeddelelse
Den politiske aftale for næste års finanslov er indgået – på skoleområdet har politikerne prioriteret en ny forsøgsordning med skolemad, men de forholder sig ikke til folkeskolens væsentligste udfordringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
DLF og CFU: Besparelsen på Center for Undervisningsmidler vil koste dyrt22.11.2024 11:44:54 CET | Pressemeddelelse
Finansminister Nicolai Wammen præsenterede i dag aftale om finanslov, der indeholder besparelser på Center for Undervisningsmidler (CFU). Det gør det sværere for lærerne at lave varieret undervisning og svækker CFU’s muligheder for at understøtte fagfornyelsen, mener Danmarks Lærerforening og Center for Undervisningsmidler.
Danmarks Lærerforenings kongres: En stærk folkeskole bygger på en stærk lærerprofession30.10.2024 14:25:05 CET | Pressemeddelelse
18 procent af underviserne i folkeskolen har ikke en læreruddannelse, og vikartallet er fordoblet over ti år. DLF’s kongres har enstemmigt samlet sig om en vedtagelse, der forpligter foreningen til at arbejde for at styrke lærerprofessionen.
Højt vikarforbrug går ud over elevernes faglighed og trivsel29.10.2024 06:14:39 CET | Pressemeddelelse
Stigende brug af vikarer i folkeskolen skaber mere uro og har konsekvenser for elevernes faglighed og trivsel – det siger et stort flertal af lærerne i ny undersøgelse. Det skal vi tage alvorligt, og det kræver investeringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
DLF om ny uddannelsesreform: Forkert at lukke 10. klasse8.10.2024 12:47:44 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil med sit udspil til ny uddannelsesreform nedlægge de kommunale 10. klasser - det er en fejl, for de løser deres opgave godt, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum