Vær opmærksom på ferien: Så mange tænker over risikoen for drugging på rejsen
To ud af tre danske kvinder over 18 år gør noget aktivt for at undgå at få noget uønsket i deres drink på ferien. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.

Det er højsæson for rejser, hvad end destinationerne indeholder palmestrande under varmere himmelstrøg eller sne og oplevelser på ski. For mange er en helt naturlig del af rejsen at nyde en øl i en strandbar, en drink på en natklub eller til afterski, men desværre bliver euforiserende stoffer en ufrivillig rejsepartner for nogle uheldige rejsende, der bliver udsat for ‘drugging’.
Drugging foregår typisk ved, nogen ufrivilligt får et rusmiddel eller lægemiddel i deres drink, og frygten for at få puttet uønskede ting i ens drink er noget, der fylder for danske rejsende. Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Her svarer to ud af tre kvinder, at de gør noget aktivt for at undgå drugging, mens fire ud af ti danske mænd svarer det samme.
Louise Hertzum Andersen, fagchef i Gouda Rejseforsikring, fortæller, at man hvert år ser sager fra både mere traditionelle og eksotiske destinationer, hvor folk søger om hjælp på rejser, fordi de er blevet udsat for drugging. Ifølge hende bør man være meget opmærksom, når man bevæger sig ud i nattelivet i udlandet.
”Vi ved, at drugging sker for både mænd og kvinder, og derfor er det også vigtigt, at man husker at være opmærksom, når man er ude og rejse. Det er meget naturligt, at man måske tænker mindre over at passe på sin drink, som natten skrider frem, men at have sin drink i hånden hele aftenen er det bedste måde at forsøge at passe på sig selv.”
En god cocktail af få tips
Flere rejsende kvinder gør sig allerede foranstaltninger mod drugging på rejser. Undersøgelsen viser, at 44 procent af de adspurgte kvinder lader være med at stille drinken fra sig, hvorimod blot 28 procent af de adspurgte mænd svarer det samme. Af kvinderne svarer 12 procent, at de kun køber dåser eller flasker, hvor man kan se, at bartenderen åbner den, mens 20 procent helt undgår at drikke drinks på en bar eller natklub. Det står også i kontrast til de mandlige rejsende, hvor svarene er 10 procent.
Selvom det er godt, at flere tænker over, hvordan de agerer i nattelivet på rejser, så mener Louise Hertzum Andersen, at flere bør gøre brug af simple handlinger for at sikre sig.
“Det er ærgerligt, at det er nødvendigt at skulle tænke over, om man drikker af et glas eller af en dåse, når man er ude for at hygge sig på sin ferie, men det er desværre virkeligheden, at drugging sker over alt i verden. Jeg håber, at folk vil blive endnu bedre til at passe på hinanden og dele de få og simple tricks, der kan være med til at give bedre sikkerhed i nattelivet og en mere tryg rejse,” afslutter hun.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført i december 2024 af YouGov for Gjensidige blandt 914 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år.
Gør du noget aktivt, når du rejser i udlandet, for at sikre dig mod at blive ”drugged” (få puttet euforiserende stoffer i dine drikkevarer)? |
|||
Alle |
Kvinde |
Mand |
|
Ja, jeg køber kun enten dåser eller flakser, jeg kan se bartenderen åbne |
11% |
12% |
10% |
Ja, jeg stiller aldrig min drink fra mig |
36% |
44% |
28% |
Ja, jeg køber ikke drinks på barer/natklubber når jeg rejser |
15% |
20% |
10% |
Ja, andet |
4% |
4% |
3% |
Nej |
42% |
29% |
54% |
Ved ikke |
4% |
4% |
4% |
Net: Ja |
|
|
|
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Trods sundhedsfare og miljøbelastning: Så mange brændeovnsejere fyrer ulovligt op28.3.2025 07:37:00 CET | Pressemeddelelse
Der er mange materialer, det er forbudt at fyre op med i brændeovnen. Alligevel fyrer cirka hver femte brændeovnsejer op med ulovlige materialer, når hjemmet skal opvarmes. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
Når stormfloden raser: 245 boliger har været ramt mere end én gang26.3.2025 07:36:00 CET | Pressemeddelelse
Indenfor den seneste årrække har gentagne stormfloder ramt Danmark, og hver gang påvirker vandets hærgen boliger i klimaudsatte områder. Nye tal fra Naturskaderådet viser, at 245 boliger har været ramt af stormflod mere end én gang.
Risiko for hudkræft: Så unge er danskerne, når de tager sol første gang.19.3.2025 07:39:00 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse viser, at danskerne er meget unge, når de første gang besøger et solarie. Det er stik imod Sundhedsstyrelsens nyeste anbefalinger.
Hver femte dansker er generet af støj fra motorcykler16.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der er forår og sol over landet, og for landets mange motorcyklister er det en tiltrængt mulighed for igen at komme ud og køre på vejene. Men hver femte dansker mener, at støjen fra motorcykler er et problem, og 40 procent oplever at blive generet af støjen i hjemmet. Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.
Drikker af bakteriebombe: Hver anden dansker vasker ikke drikkedunken11.3.2025 07:34:00 CET | Pressemeddelelse
Du kender det nok selv. Du bruger din drikkedunk på arbejde eller til sport, men glemmer den ofte på bordet eller i tasken, når du vasker op. En undersøgelse foretaget af YouGov for Gjensidige viser, at over hver anden dansker vasker sin drikkedunk ugentligt eller sjældnere end ugentligt. Det er ikke ofte nok, hvis du vil undgå uønskede bakterier, fortæller fagchef for sundhed i Gjensidige, Mette Glad.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum