Arbejdstilsynet sætter i 2025 fokus på sikkerhed i transport af gods
En lang række aktører har indflydelse på, om både chauffører og gods når sikkert frem. Bedre sikkerhedsledelse og samarbejde mellem aktørerne er omdrejningspunkterne i en ny indsats fra Arbejdstilsynet, der skal forebygge ulykker i branchen transport af gods.
En omskiftelig hverdag i trafikken, kunder med forskellige af- og pålæsningssteder, lastearbejde i al slags vejr og ofte tidspres kendetegner chaufførernes arbejde.
Chaufførerne kan selv gøre meget for deres egen sikkerhed ved at være opmærksomme på, hvordan de kører, løfter, læsser og bruger tekniske hjælpemidler. Men samarbejdet med vognmand, speditører, producenter, leverandører og de forhold, som arbejdet foregår under ude hos kunderne, har mindst lige så stor betydning.
I 2025 lancerer Arbejdstilsynet en indsats, der sætter fokus på at forebygge ulykker og styrke sikkerhedskulturen igennem hele rejsen fra kilde til kunde.
Kunden har betydning for sikkerheden
”Kunder har en stor betydning, når de får leveret eller afhentet gods. De kan være med til at løfte sikkerheden i chaufførernes arbejdsmiljø. Hvis vi skal skabe et godt arbejdsmiljø kræver det, at vi alle er villige til at tage ansvar for chaufførers arbejdsmiljø, når vi får leveret gods”, siger Lars Uldall Beck fra Arbejdstilsynet.
Chauffører kan fx blive forsinket i trafikken eller opleve aggressive personer, der bliver vrede over, at de holder og spærrer. Der er også kunder, som presser chauffører til at løfte lidt mere, end chaufføren selv føler er ansvarligt.
Opbakning fra vognmanden
Chaufføren er ofte alene og må klare opgaverne under de forhold, der er på stedet. Derfor er opbakning fra vognmanden afgørende.
”En central del af vognmandens ledelse består i at sikre, at chaufførerne har kompetencer til at kunne risikovurdere på egen hånd, håndtere konflikter og har den nødvendige opbakning til at sige fra, når sikkerheden ikke er i orden. Det stiller krav til ledelsen og en god dialog mellem leder og chauffør,” siger Lars Uldall Beck.
Fra 2016-22 skete der mere end 25 dødsulykker inden for branchen Transport af gods. Ulykker sker typisk i forbindelse med af- og pålæsning af gods, samt ved arbejde og kørsel i trafikken.
Om indsatsen
Helhedsindsatsen om arbejdsulykker i transport af gods omfatter:
- Målrettede virksomhedsforløb, med fokus på læring om forebyggelse af ulykker og udveksling af erfaringer med andre virksomheder i branchen
- Opsøgende dialog med chauffører på rastepladser, af- og pålæsningssteder mv.
- Kommunikation om forebyggelse af ulykker.
- Netværksaktiviteter i samarbejde med branchens egne aktører.
- Analyse og vidensopsamling om årsager til ulykker i branchen.
Helhedsindsatsen i transport af gods finder sted i 2025, og er en del af handlingsplanen mod arbejdsulykker fra juni 2023.
Har du spørgsmål, eller vil du vide mere de ovenstående aktiviteter som Arbejdstilsynet planlægger i 2025, kan du rette henvendelse på sikkerhed@at.dk
Billeder
Følg pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet vil styrke udenlandske medarbejderes viden om regler og rettigheder, når de arbejder i Danmark2.12.2024 09:28:44 CET | Pressemeddelelse
Arbejdstilsynet har netop lanceret en ny guide på websitet Workplace Denmark, som skal gøre det nemmere for udenlandske medarbejdere at orientere sig om deres rettigheder og søge indflydelse på deres arbejdsmiljø.
Ny kampagne fra Arbejdstilsynet: Sådan sætter I godt arbejdsmiljø på menuen28.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
1 ud af 4 har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling i restaurationsbranchen. Arbejdstilsynet vil med en ny kampagne udbrede gode råd og løsninger til, hvordan restauranter skaber et godt og inkluderende arbejdsmiljø.
Ny kampagne fra Arbejdstilsynet: Sådan sætter I godt arbejdsmiljø på menuen28.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
1 ud af 4 har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling i restaurationsbranchen. Arbejdstilsynet vil med en ny kampagne udbrede gode råd og løsninger til, hvordan restauranter skaber et godt og inkluderende arbejdsmiljø.
Alle slags ledere kan få brug for hjælp: Ny kampagne om ledertrivsel og hotline for ledere19.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ledere er generelt glade for deres arbejde. De trives med at have travlt, tage beslutninger og finde løsninger. Men også ledere kan stå i situationer, som er vanskelige at løse, og som kan påvirke deres trivsel negativt. Det kan være, når der er udfordringer i lederens eget arbejdsmiljø eller i medarbejdernes arbejdsmiljø.
Del jeres staldtips til en mere sikker arbejdsdag på gården17.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny kampagne opfordrer landmænd til at dele gode råd og rutiner med andre gårde, så arbejdet med maskiner og dyr kan blive mere sikkert i fremtiden. Med kampagnen ønsker Arbejdstilsynet at sætte lys på de mange gode erfaringer, der allerede findes i branchen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum