Forudsætninger til beregning af trafikeffekter af Østlig Ringvej fastlagt

Del

I samarbejde med eksterne eksperter og interessenter har Sund & Bælt fastlagt de forudsætninger, der skal sikre retvisende beregninger af de trafikale effekter ved en mulig Østlig Ringvej, der kan lede trafik uden om de indre dele af København.

Som en del af Infrastrukturplan 2035 er Sund & Bælt i gang med at gennemføre en miljøkonsekvensvurdering af en Østlig Ringvej, der anlagt som sænketunnel ud for Amagers østkyst skal forbinde Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd. 

En Østlig Ringvej vil dermed kunne lede trafik uden om de indre dele af København, ligesom tunnelen vil kunne trafikbetjene nye byområder i Østhavnen af København og sikre bedre adgang til Øresundsforbindelsen. 

Et vigtigt element i miljøkonsekvensvurderingen er de trafikale effekter af en sådan tunnel. Derfor har Sund & Bælt samarbejdet med eksterne eksperter og interessenter fra bl.a. DTU, Vejdirektoratet og CONCITO for at få fastlagt de forudsætninger, der skal indgå i de avancerede modeller, som kan beregne de trafikale effekter af en Østlig Ringvej. 

Forudsætningerne til trafikmodelberegninger foreligger nu i form af et notat udarbejdet i tæt samarbejde med den eksterne følgegruppe, der har leveret input og sparring for at sikre så retvisende trafikmodelberegninger som muligt.  

"Vi er meget tilfredse med at have fastlagt et forudsætningsnotat i samarbejde med førende eksperter og interessenter på området. Notatet danner grundlag for beregningen af de trafikale effekter, som en eventuel Østlig Ringvej vil have. Det er vigtigt for os, at de kommende trafikmodelberegninger er solide og bygger på gode data og stor ekspertise, siger Christian Frank, der er Head of Data & Insights hos Sund & Bælt.  

Et væsentligt element i forudsætningerne er, hvor meget byudvikling der kan forudses og forventes i Østhavnen. I samråd med følgegruppen har Sund & Bælt besluttet, at trafikmodelberegningerne på dette område gennemføres for to varianter; En variant med byudvikling på Lynetteholm i overensstemmelse med Københavns Kommunes forventninger og en variant uden byudvikling på Lynetteholm. Andre forudsætninger drejer sig bl.a. om økonomiske vækstscenarier, befolkningsprognoser og bilejerskab. Beregningerne gennemføres for 2035, 2040, 2050 og 2070, og der gennemføres også beregninger for en tunnel, der kun går mellem Nordhavn og Lynetteholm. 

Læs forudsætningsnotatet her.

Følgegruppen består af eksperter og interessenter fra DTU, CONCITO, Dansk Industri, Københavns Kommune, By & Havn, Københavns Lufthavn, Metroselskabet, Refshaleøens Ejendomsselskab, Vejdirektoratet og Transportministeriet. 

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Sommertrafik på Storebæltsbroen24.6.2025 09:07:19 CEST | Pressemeddelelse

Når skolernes sommerferie skydes i gang på fredag, stiger trafikken over Storebælt betydeligt. De travleste perioder hen over sommeren vil være lørdage og søndage mellem klokken 10 og 17. På fredag starter skolernes sommerferie og for mange betyder det en tur over Storebælt på vej mod feriedestinationen. Derfor vil trafikken stige betydeligt allerede i weekenden. Ikke bare på Storebæltsbroen, men i hele landet. Generelt forudser Sund & Bælt øget trafik hen over sommeren, og omkring weekender vil der opstå perioder med tæt trafik og længere rejsetid. De travleste perioder i retning mod Fyn og Jylland vil være på lørdage og søndage mellem kl. 10:00 og kl. 14:00. I retning mod Sjælland er trafikken tættest lørdage og søndage mellem kl. 11:00 og kl. 17:00. ”Vi er mange, der skal krydse Storebælt i ferien, og det kan selvfølgelig mærkes på broen - især lørdag og søndag er store rejsedage. Vi opfordrer derfor til at benytte vores ekspresbaner med en bizz eller nummerpladebetaling, så man kom

To transportministre åbner kæmpe LEGO-udstilling23.6.2025 15:43:46 CEST | Pressemeddelelse

Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indviede mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling om Danmarks største infrastrukturprojekt i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.

GENUDSENDELSE - Presseinvitation: Transportministre åbner stor Femern-udstilling i LEGOLAND mandag den 23. juni20.6.2025 09:18:01 CEST | Pressemeddelelse

Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indvier mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye