Forudsætninger til beregning af trafikeffekter af Østlig Ringvej fastlagt

I samarbejde med eksterne eksperter og interessenter har Sund & Bælt fastlagt de forudsætninger, der skal sikre retvisende beregninger af de trafikale effekter ved en mulig Østlig Ringvej, der kan lede trafik uden om de indre dele af København.
Som en del af Infrastrukturplan 2035 er Sund & Bælt i gang med at gennemføre en miljøkonsekvensvurdering af en Østlig Ringvej, der anlagt som sænketunnel ud for Amagers østkyst skal forbinde Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd.
En Østlig Ringvej vil dermed kunne lede trafik uden om de indre dele af København, ligesom tunnelen vil kunne trafikbetjene nye byområder i Østhavnen af København og sikre bedre adgang til Øresundsforbindelsen.
Et vigtigt element i miljøkonsekvensvurderingen er de trafikale effekter af en sådan tunnel. Derfor har Sund & Bælt samarbejdet med eksterne eksperter og interessenter fra bl.a. DTU, Vejdirektoratet og CONCITO for at få fastlagt de forudsætninger, der skal indgå i de avancerede modeller, som kan beregne de trafikale effekter af en Østlig Ringvej.
Forudsætningerne til trafikmodelberegninger foreligger nu i form af et notat udarbejdet i tæt samarbejde med den eksterne følgegruppe, der har leveret input og sparring for at sikre så retvisende trafikmodelberegninger som muligt.
"Vi er meget tilfredse med at have fastlagt et forudsætningsnotat i samarbejde med førende eksperter og interessenter på området. Notatet danner grundlag for beregningen af de trafikale effekter, som en eventuel Østlig Ringvej vil have. Det er vigtigt for os, at de kommende trafikmodelberegninger er solide og bygger på gode data og stor ekspertise, siger Christian Frank, der er Head of Data & Insights hos Sund & Bælt.
Et væsentligt element i forudsætningerne er, hvor meget byudvikling der kan forudses og forventes i Østhavnen. I samråd med følgegruppen har Sund & Bælt besluttet, at trafikmodelberegningerne på dette område gennemføres for to varianter; En variant med byudvikling på Lynetteholm i overensstemmelse med Københavns Kommunes forventninger og en variant uden byudvikling på Lynetteholm. Andre forudsætninger drejer sig bl.a. om økonomiske vækstscenarier, befolkningsprognoser og bilejerskab. Beregningerne gennemføres for 2035, 2040, 2050 og 2070, og der gennemføres også beregninger for en tunnel, der kun går mellem Nordhavn og Lynetteholm.
Læs forudsætningsnotatet her.
Følgegruppen består af eksperter og interessenter fra DTU, CONCITO, Dansk Industri, Københavns Kommune, By & Havn, Københavns Lufthavn, Metroselskabet, Refshaleøens Ejendomsselskab, Vejdirektoratet og Transportministeriet.
Kontakter
Louise RasmussenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:+ 45 51 37 79 22lora@sbf.dkFølg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Påskeferien skaber øget trafik over Storebælt9.4.2025 11:45:59 CEST | Pressemeddelelse
De travleste rejsedage over Storebælt er skærtorsdag samt 1. og 2. påskedag. For at markere helligdagene lyses pylonerne op i gult.
Vedligehold påvirker trafikken på Storebæltsbroen i næste uge3.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra mandag den 7. til fredag den 11. april, bliver der udført vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen i aften- og nattetimerne. I denne periode vil der være dobbeltrettet trafik. Broen lukkes kortvarigt ad flere omgange for at omlægge trafikken.
Stigende trafik og vigtige milepæle i projekterne27.3.2025 13:26:54 CET | Pressemeddelelse
I 2024 blev der sat ny rekord for trafikken på begge broer. På Storebæltsbroen var væksten især drevet af lastbiltrafikken, mens det på Øresundsbron var personbiltrafikken, der drev årets vækst. Trafikudviklingen bidrager positivt til resultatet, som lå over forventningerne for året. På Storebæltsbroen steg lastbiltrafikken med 3,0 pct, mens der var et mindre fald i personbiltrafikken på 0,2 i forhold til 2023. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet, og vejtrafikken satte ny årsrekord med knap 13,7 mio. køretøjer. Omsætningen fra vejtrafikken på Storebæltsforbindelsen var på 3.237 mio. kr. og steg med 2,6 pct. i forhold til 2023. På Øresundsbron steg personbiltrafikken med 3,8 pct., mens lastbiltrafikken endte med en stigning på 1,2 pct. Vejtrafikken satte ny årsrekord med 7,6 mio. køretøjer, og knap 21.000 kørte dagligt over forbindelsen i 2024. I delårsrapporten fra 3. kvartal var forventningen til årets resultat før dagsværdireguleringer og skat i stø
Sund & Bælt foretager miljøundersøgelser i Østersøen27.3.2025 09:03:24 CET | Pressemeddelelse
Havområderne ved Kriegers Flak og Rønne Banke kan være gode steder at skaffe råstoffer til en Østlig Ringvej, der kan lede trafik uden om de indre dele af København. Derfor gennemfører Sund & Bælt nu undersøgelser af havbunden som led i miljøkonsekvensvurderingen af projektet.
Dykkere finder granater i Københavns Havn21.3.2025 12:48:32 CET | Pressemeddelelse
Marinarkæologer er i disse uger i vandet for at lede efter kulturhistoriske genstande i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej. Forleden fandt de dog noget langt mere sprængfarligt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum