Vejdirektoratet

Danskerne kører fortsat med lavere hastigheder

Del

Nye tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer viser, at de danske trafikanter fortsætter med at lette foden fra speederen. I 2024 blev der igen registreret rekordlave hastigheder på en række vejtyper.

De lavere hastigheder bekræftes af trafikanterne selv. I en rundspørge angiver tre ud af fire trafikanter, at de bevidst kører langsommere. Foto: Vejdirektoratet
De lavere hastigheder bekræftes af trafikanterne selv. I en rundspørge angiver tre ud af fire trafikanter, at de bevidst kører langsommere. Foto: Vejdirektoratet

Langsomt, men sikkert – sådan kører danskerne i stigende grad på motorveje og landeveje.

De seneste år har vist, at danskernes spareinstinkt ikke kun gør sig gældende i supermarkedet, men også bag rattet i bilen, hvor mange kører med øjet på speedometeret. Den trend fortsatte i 2024, viser Vejdirektoratets hastighedsbarometer.

På motorvejene er der status quo med gennemsnitshastigheder på 118,3 km/t og 110,8 km/t for henholdsvis motorveje med hastighedsgrænser på 130 og 110 km/t. Det svarer til niveauet fra de foregående år, hvor de lavere hastigheder for alvor begyndte at slå igennem.

”Når vi ser hastighederne stabilisere sig, så skyldes det sandsynligvis en kombination af vaner og økonomiske hensyn. Mange trafikanter har opdaget, at de kan spare penge på brændstof uden at miste nævneværdig tid på turen. De vaner ser ud til at hænge ved – selvom brændstofpriserne ikke længere er lige så høje,” siger Niels Moltved, der er projektleder i Vejdirektoratets afdeling for trafikstatistik.

”Jeg kan jo give et eksempel. Kører du 110 km/t på en 50 km strækning, tager turen cirka 27 minutter. Skruer du op til 120 km/t, sparer du kun to minutter og når frem på omkring 25 minutter. Det viser, hvor lidt tid der egentlig er at hente ved at køre for hurtigt.”

Ny rekord på de jyske landeveje

De lavere hastigheder gør sig også gældende på landevejene, hvor gevinsten ved at sænke farten ellers er mindre markant. Særligt i Jylland blev speederfoden lettet i 2024, hvor den gennemsnitlige hastighed faldt fra 80,8 km/t til 79,8 km/t.

”Det er et fald, der sandsynligvis afspejler den samme økonomiske bevidsthed, vi ser på motorvejene. Selvom gevinsten ved at sænke farten på landeveje ikke er så stor som på motorvejene, kan det tyde på, at flere har fået øjnene op for, at de kan spare penge på brændstof – og samtidig køre mere sikkert. Det viser, at både økonomi og trafiksikkerhed stadig spiller en væsentlig rolle, når folk vælger at køre lidt langsommere,” siger Niels Moltved.

Andre faktorer kan også spille en rolle. For eksempel gennemførte Vejdirektoratet sidste år en rundspørge, som viste, at elbilister generelt er mere tilbøjelige til at sænke hastigheden. Her svarede 82 pct. af de adspurgte elbilister, at de bevidst har kørt langsommere for at maksimere effektiviteten af bilens batteri og undgå ekstra opladninger undervejs.

Desuden er de fleste nyere biler udstyret med teknologi, der både advarer mod overskridelse af hastighedsgrænser og aktivt hjælper føreren med at holde en passende fart.

Læs rundspørge om nedsatte hastigheder

Bliv god til at spare på brændstoffet

Vejdirektoratets hastighedsbarometer er baseret på målinger fra person- og varebiler og inkluderer kun perioder uden kø og trængsel.

Er du i øvrigt interesseret i at optimere din brændstoføkonomi og få mere ud af literen, kan du finde Vejdirektoratets kampagne ”Spar penge på vejen” fra 2022, som byder på ti gode sparetips til bilister.

Følg disse 10 sparetips og kør længere på literen

Læs mere om trafikkens udvikling

Nøgleord

Kontakter

Billeder

På både 130- og 110-strækninger på motorvejene ses en generel tendens til lavere gennemsnitshastigheder. Grafik: Vejdirektoratet
På både 130- og 110-strækninger på motorvejene ses en generel tendens til lavere gennemsnitshastigheder. Grafik: Vejdirektoratet
Download
På landevejene fortsætter den nedadgående kurve i hele Danmark. Grafik: Vejdirektoratet
På landevejene fortsætter den nedadgående kurve i hele Danmark. Grafik: Vejdirektoratet
Download

Vedhæftede filer

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Flere ændringer for trafikken ved TSA 61 ved Taulov29.1.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Ombygning af tilslutningsanlæg 61 tager nu fart og påvirker dermed trafikken yderligere. Spærringen af Skærbækvej mellem motorvejen og Dronningens Kvarter opretholdes frem til maj. Det betyder fortsat omkørsel via den nye Adelvej og den midlertidige tilslutning til rundkørslen, der sikrer adgang fra motorvejen mod syd. Spærringen af den nordøstlige frakørselsrampe 60b opretholdes til marts. Ensretning af Dronningens Kvarter opretholdes også til maj. Derfor er det fortsat ikke muligt at køre ud fra Dronningens Kvarter til Skærbækvej. I stedet skal udkørsel ske til Kolding Landevej. Nye spærringer og omkørsler Fra mandag den 3. februar og indtil slutningen af juni vil der være nye supplerende spærringer og omkørsler i området. Anlægsaktiviteter starter op på Skærbækvej nord for motorvejen, og Skærbækvej vil derfor være spærret for gennemkørsel mellem Europavej og rundkørslen ved Nordensvej. På grund af spærringen bliver der omkørsel via Nordensvej. Det vil fortsat være muligt at køre på

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye