Fyn og Sjælland kan godt – jyderne er næsten i mål
Der er stadig forskel på danskerne i Jylland og på øerne, når det kommer til overskridelserne af fartgrænserne, men det går den rigtige vej. Nu skal en kampagne fra Rådet for Sikker Trafik få færre til at køre for stærkt på landevejene.

Danskerne er trods et relativt lille geografisk område forskellige, i hvert fald når det kommer til farten på landevejene. Jyderne har i årevis været mere fartglade end øboerne, selvom tendensen i hele landet er, at farten er faldende.
Målinger fra Vejdirektoratet viser nemlig, at gennemsnitshastigheden på landevejene er faldet støt de sidste ti år. Faktisk kom gennemsnitsfarten på landevejene øst for Lillebælt ned på de tilladte 80 km/t tilbage i 2017, og noget tyder på, at 2024 kunne blive året, hvor jyderne også kommer ned på det tilladte.
- For høj fart på landevejene koster cirka 30 mennesker livet hvert år. Derfor skal vi fastholde indsatsen for at få flere til at overholde hastighedsgrænserne, for selv små overskridelser kan aflæses i ulykkesstatistikken. Man kan ikke diskutere med fysikkens love, og derfor har det stor betydning, at flere overholder hastighedsgrænsen. Vi skal have endnu flere – ikke mindst jyder – til at lette foden fra speederen og altid køre efter forholdende for deres egen og andres skyld, siger Jakob Bøving Arendt, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.
Samtidig med at hastigheden falder, bliver vejene sikrere, og bilerne får bedre assistentsystemer som automatisk nødbremse og vognbaneassistent, hvilket også er med til at redde liv. Men den vigtigste faktor er, at fartgrænserne overholdes.
For høj fart koster årligt omkring 48 mennesker livet på vejene i Danmark. Og heraf sker de 30 trafikdrab alene på landevejene, viser ulykkestal fra perioden 2018-2022.
Færre dræbte i fartulykker
Det er positivt for trafiksikkerheden, at gennemsnitsfarten falder. Det er nemlig noget, som kan ses i ulykkesstatistikken, særligt på landeveje med 80 km/t. begrænsning.
Fra 2017 til 2022 er antallet af dræbte i fartulykker på landeveje faldet med mere end 40 procent, hvilket viser, at danskernes adfærd har betydning for sikkerheden. Det viser de politiregistrerede ulykker, som Vejdirektoratet opgør.
Ifølge Vejdirektoratets målinger ligger jyderne på en gennemsnitshastighed på 79,8 km/t som gennemsnit for de første ni måneder af 2024. Det er et fald på mere end 3 km/t. over de seneste fem år. På øerne er gennemsnitshastigheden 77,3 km/t over de første ni måneder af 2024 - et fald på mere end 2 km/t over de seneste 5 år.
- Det er vigtigt for trafiksikkerheden, at vi får flere bilister til at overholde hastighedsgrænsen. For nogen bilister virker argumentet, at det gavner trafiksikkerheden, mens andre har et økonomisk incitament til at sænke hastigheden. Vi ved fra vores undersøgelser, at knap halvdelen af bilisterne på by- og landeveje inden for de sidste par år har valgt at køre langsommere, end de plejer. Det er især et ønske om at spare på brændstoffet, der motiverer dem. Men allerede før brændstof- og energipriserne steg, var gennemsnitsfarten faldende. Og det er godt for trafiksikkerheden, siger Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.
Her kan du se Rådet for Sikker Trafiks fartkampagne, der skal få endnu flere til at sænke farten på vejene og respektere fartgrænserne: https://sikkertrafik.dk/til-toppen/kampagner/saenk-farten/
Fakta:
I knap fire ud af 10 dødsulykker er for høj fart en afgørende faktor for, at ulykken sker.
Herunder gennemsnitshastigheder på landeveje på øerne og i Jylland (kilde: Vejdirektoratet). Meget tyder på, at gennemsnitshastigheden på landevejene i Jylland for første gang siden man begyndte at måle gennemsnitshastigheder kommer under 80 km/t i 2024. Om tendensen fortsætter de sidste tre måneder af 2024, må tiden vise.

Vejdirektoratets hastighedsbarometer viser trafikanternes selvvalgte hastighed på månedsbasis for henholdsvis motorveje, landeveje og bygader. Tallene er renset for perioder med lav hastighed og tæt trafik som følge af myldretid, uheld og dårligt vejr. Hastighedsbarometret indeholder kun data for køretøjer under 5,8 meter – altså person- og varebiler.
Der indgår omkring 50 permanente tællestationer i hastighedsbarometret, hvor trafikken er fulgt måned for måned siden 2013. Tællestationerne er jævnt fordelt over landet på forskellige vejkategorier og er derfor meget velegnet til at beskrive udviklingen i hastigheder. Udover gennemsnitshastigheder måles også overskridelsesprocenter i forhold til de gældende hastighedsgrænser.
Kontakt:
Jakob Bøving Arendt, adm. direktør, Rådet for Sikker Trafik: 4080 3657.
Jeppe Holm Gudmandsen, pressekonsulent, Rådet for Sikker Trafik: 2811 5863.
Marianne Foldberg Steffensen, leder af trafiksikkerhedsafdelingen, Vejdirektoratet: 2238 3222.
Rådet for Sikker Trafik er en privat organisation, der arbejder for at øge trafiksikkerheden. Medlemmerne af Rådet er dels offentlige myndigheder og dels private organisationer.
Rådet for Sikker Trafiks arbejde omfatter bl.a. kampagner, undervisningsmaterialer og rådgivning. Administrerende direktør for Rådet for Sikker Trafik er Jakob Bøving Arendt.
Se mere på www.sikkertrafik.dk

Følg pressemeddelelser fra Rådet for Sikker Trafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Rådet for Sikker Trafik
Motorcyklisterne er igen på vejene – nyt tiltag gør dem lettere at se.9.4.2025 05:50:00 CEST | Pressemeddelelse
Med foråret kommer motorcyklerne igen på vejene. Motorcyklisterne er sårbare særligt i ulykker med andre trafikanter, men nu skal nyt tiltag øge motorcyklisternes synlighed, så andre trafikanter ikke overser dem.
Ny kampagne skal minimere skader med varevogne7.4.2025 06:20:00 CEST | Pressemeddelelse
Der sker mange ulykker i trafikken med varevogne og håndværkerbiler. Nu sætter Rådet for Sikker Trafik og forsikringsselskabet Alm. Brand ind med en ny kampagne, der skal hjælpe flere håndværkere med at blive mere opmærksomme i trafikken.
Skildpadder viser vejen: Hovedstadens cyklister kan lære af dyrene4.4.2025 07:21:00 CEST | Pressemeddelelse
Cyklisters brug af cykelhjelm er lavere i region Hovedstaden og på Sjælland end i resten af landet. Det viser en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik, som sammen med ZOO København nu går en alternativ vej for at få hjelmen på flere børn og især deres forældre (OBS: REGIONALE tal for hele landet nederst i pressemeddelelsen).
Rundspørge i Politikredsene: Ulovlige elcykler er et problem i trafikken13.3.2025 06:05:00 CET | Pressemeddelelse
Billige og ulovlige elcykler er et stadig større problem, oplever Rådet for Sikker Trafik og politiet. Mange borgere er i tvivl om reglerne, og de ulovlige elcykler øger risikoen for ulykker og kan koste føreren dyrt, hvis de bliver stoppet af politiet eller kører galt.
Gode råd til sikker bilferie: Planlæg pauser og overhold færdselsreglerne i udlandet8.2.2025 07:35:00 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med vinterferien vil tusindvis af danskere i de kommende uger køre på bilferie. Rådet for Sikker Trafik og FDM opfordrer til, at man planlægger turen og husker pauser undervejs, så man ikke kører, mens man er træt og uopmærksom.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum