Rådet for Sikker Trafik og politiet advarer: Stop børns ulovlige kørsel på el-løbehjul
Børn under 15 år må ikke køre alene på elektriske løbehjul i trafikken – heller ikke til og fra skole. Men det sker flere steder, beretter politiet og Rådet for Sikker Trafik. Det øger risikoen for ulykker og kan koste dyrt, hvis forsikringen ikke dækker.

Hvis man vil køre på et el-løbehjul i trafikken, er der nogle regler der skal overholdes. Et af kravene er, at man skal være fyldt 15 år, hvis man kører på el-løbehjul i trafikken uden følgeskab af en voksen.
Men den regel brydes flere steder i landet, viser en rundringning, som Rådet for Sikker Trafik har gennemført til politikredsene.
Otte politikredse (Nordsjælland, Københavns Vestegn, Sydsjælland og Lolland-Falster, Fyn, Syd- og Sønderjylland, Sydøstjylland, Midt- Vestjylland og Nordjylland) fortæller, at de oplever børn under 15 år, der kører på elektriske løbehjul fx til skole uden at de følges med en voksen, som reglerne kræver.
- Det er et problem med børn under 15 år, der kører på el-løbehjul i trafikken, og vi får jævnligt henvendelser fra skoler om det. Derfor har vi sendt information ud til alle skoler i vores område, så de kan fortælle forældrene, at det er ulovligt. Og når vi møder børn under 15 år på et elektrisk løbehjul, så ringer vi til forældrene og tager en snak med dem og forklarer dem reglerne, siger politikommissær Esben Dal fra Forebyggelses- og Nærhedscentret i Nordsjællands Politi.
El-løbehjul farligere end cykler
Foruden aldersgrænsen på 15 år er der også en række andre krav, som man skal opfylde, hvis man vil køre på et el-løbehjul i trafikken. Det må max kunne køre 20 km/t, der skal være lys på hele døgnet, og så er cykelhjelm lovpligtigt.
Reglerne er lavet for at forebygge alvorlige ulykker og skader. For det er langt farligere at køre på el-løbehjul end på cykel. Faktisk er ulykkesrisikoen 5-10 gange højere, viser danske og udenlandske undersøgelser.
- Det her er ikke et harmløst legetøj. Vi har desværre set ulykker, hvor børn kommer slemt til skade på elektriske løbehjul, og vi ved at ulykkesrisikoen er høj for elløbehjul. Så det er vigtigt, at man ikke lader børn under 15 år køre på el-løbehjul alene i trafikken. Og i det hele taget bør man som forældre overveje, om det ikke er bedre, at ens børn kører på cykel, da det er mere sikkert og ovenikøbet også er sundere, siger Jakob Bøving Arendt, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik
En ulykke kan blive meget dyr
Kører man ulovligt på el-løbehjul, skal man desuden være klar over, at ulykkes- og ansvarsforsikringen i nogle tilfælde ikke dækker, hvis der sker en ulykke, hvor man selv eller andre kommer til skade. Det kan derfor blive meget dyrt, hvis fx et barn under 15 år kører alene i trafikken og kommer galt afsted eller rammer andre, der skal have erstatning.
- Som udgangspunkt dækker dine forsikringer, hvis du kommer til skade i trafikken, eller hvis du kommer til at skade andre. Men da det er ulovligt at føre et el-løbehjul uden følgeskab af en voksen, hvis du er under 15 år, skal du ikke regne med at din forsikring dækker, hvis dit barn forvolder en skade på andre med et el-løbehjul i trafikken. Det er altid en god idé at tjekke op med dit forsikringsselskab, så du ikke risikerer at stå med en gæld, der kan koste både dig og dit barn en dårlig start på voksenlivet. Vi har set eksempler på erstatning på mere end 1 million kroner, fortæller Anne Garde Slothuus, forsikringsekspert hos Forsikringsoplysningen.
På Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside kan man se alle reglerne for at køre på el-løbehjul.
Gode råd:
- Tjek reglerne for at køre på el-løbehjul, før du køber et til dig selv eller dine børn.
For at være lovligt, må løbehjulet højst kunne køre 20 km/t og det skal være CE-mærket. - Vær kritisk hvis du vil købe et elektrisk løbehjul på nettet. Der er eksempler på, at der bliver solgt løbehjul, der kører for hurtigt og ikke er lovlige i trafikken i Danmark.
- Tjek din forsikring grundigt, før du eller dine børn kører ud på et elektrisk løbehjul i trafikken.
- Overvej, om det ikke er bedre, at dit barn kører på cykel end på el-løbehjul.
Kontakt:
Jakob Bøving Arendt, adm. direktør, Rådet for Sikker Trafik: 4080 3657.
Søren Ørsted Pedersen, pressechef, Rådet for Sikker Trafik: 3916 3969.
Esben Dal, politikommissær, Forebyggelses- og Nærhedscentret, Nordsjællands Politi: 2420 0911.
Nicolai Schacke, pressechef, Forsikring & Pension: 2424 0402.
Rådet for Sikker Trafik er en privat organisation, der arbejder for at øge trafiksikkerheden. Medlemmerne af Rådet er dels offentlige myndigheder og dels private organisationer.
Rådet for Sikker Trafiks arbejde omfatter bl.a. kampagner, undervisningsmaterialer og rådgivning. Administrerende direktør for Rådet for Sikker Trafik er Jakob Bøving Arendt.
Se mere på www.sikkertrafik.dk

Følg pressemeddelelser fra Rådet for Sikker Trafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Rådet for Sikker Trafik
Motorcyklisterne er igen på vejene – nyt tiltag gør dem lettere at se.9.4.2025 05:50:00 CEST | Pressemeddelelse
Med foråret kommer motorcyklerne igen på vejene. Motorcyklisterne er sårbare særligt i ulykker med andre trafikanter, men nu skal nyt tiltag øge motorcyklisternes synlighed, så andre trafikanter ikke overser dem.
Ny kampagne skal minimere skader med varevogne7.4.2025 06:20:00 CEST | Pressemeddelelse
Der sker mange ulykker i trafikken med varevogne og håndværkerbiler. Nu sætter Rådet for Sikker Trafik og forsikringsselskabet Alm. Brand ind med en ny kampagne, der skal hjælpe flere håndværkere med at blive mere opmærksomme i trafikken.
Skildpadder viser vejen: Hovedstadens cyklister kan lære af dyrene4.4.2025 07:21:00 CEST | Pressemeddelelse
Cyklisters brug af cykelhjelm er lavere i region Hovedstaden og på Sjælland end i resten af landet. Det viser en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik, som sammen med ZOO København nu går en alternativ vej for at få hjelmen på flere børn og især deres forældre (OBS: REGIONALE tal for hele landet nederst i pressemeddelelsen).
Rundspørge i Politikredsene: Ulovlige elcykler er et problem i trafikken13.3.2025 06:05:00 CET | Pressemeddelelse
Billige og ulovlige elcykler er et stadig større problem, oplever Rådet for Sikker Trafik og politiet. Mange borgere er i tvivl om reglerne, og de ulovlige elcykler øger risikoen for ulykker og kan koste føreren dyrt, hvis de bliver stoppet af politiet eller kører galt.
Gode råd til sikker bilferie: Planlæg pauser og overhold færdselsreglerne i udlandet8.2.2025 07:35:00 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med vinterferien vil tusindvis af danskere i de kommende uger køre på bilferie. Rådet for Sikker Trafik og FDM opfordrer til, at man planlægger turen og husker pauser undervejs, så man ikke kører, mens man er træt og uopmærksom.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum