Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring
De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvilke forsikringer man skal have med, når man skal på skiferie? Hvornår man har pligt til at rydde sit fortov? Og hvordan forsikringen dækker, hvis en mobiloplader bryder i brand?

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen danskere med forsikringsrelaterede spørgsmål og med hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser, samler forsikringseksperterne de oftest stillede spørgsmål og svar, og dem kan landets redaktioner frit kan benytte ved henvisning til Forsikringsoplysningen. De medfølgende billeder kan benyttes frit ved kreditering af fotograf.
Januar 2025:
Spørgsmål - Hvad skal vi være opmærksomme på, når vi tager på skiferie enten nordpå eller sydpå?
Vi planlægger 2 skiferier denne vinter. Den ene går til Sverige og den anden går til Italien, men hvilke regler og lovgivning på området er gældende i de lande?
Svar fra Forsikringsoplysningen:
Der gælder forskellige regler rundt omkring i Norden og i Europa, og det er en rigtig god idé at sætte sig ind i reglerne, inden man drøner ned ad pisterne.
I Italien er en ansvarsforsikring lovpligtig, når du står på ski. Du skal medbringe bevis for, at du har forsikringen i orden, ellers risikerer du at få inddraget dit liftkort. Privatansvarsforsikringen er en del af indboforsikringen, og du kan ringe til dit forsikringsselskab og få tilsendt et dokument, som kan printes og medbringes.
I Sverige er der krav om vinterdæk i perioden 1. december til 31. marts, og er der ikke tale om pigdæk, skal de være mærket med et alpetop/snefug-symbol. Det betyder, at der kan være ældre vinterdæk, som ikke længere er lovlige.
Der er ikke krav om ansvarsforsikring i Sverige, men det er altid en god idé at have ansvarsforsikringen i orden, hvis uheldet er ude, og man kommer til at køre en anden ned på pisten.
Spørgsmål - Hvornår har jeg pligt til at rydde mit fortov, hvis der er sne og isglat?
I hvilket tidsrum har jeg pligt til at rydde mit fortov, hvis der er sne- og isglat? Skal jeg stå op om natten eller køre hjem fra arbejdet, hvis der pludselig falder sne?
Svar fra Forsikringsoplysningen:
Som husejer har du pligt til at rydde dit fortov og foretage den nødvendige glatførebekæmpelse straks efter snevejret er holdt op. Snerydningspligten gælder mellem kl. 7 og 22 – om søndagen først fra kl. 8.
Du skal derfor ikke stå op om natten eller haste hjem fra arbejdet midt på dagen, men du skal foretage den nødvendige snerydning, så snart du kommer hjem, og hvis du fx arbejder hjemme, skal du rydde sne i løbet af dagen.
Hvis du ikke er hjemme i en længere periode, skal du aftale med naboer eller andre, at de kan rydde sne og glatførebekæmpe i dit sted.
Spørgsmål - Dækker min forsikring, hvis en mobiloplader bryder i brand?
Dækker min indboforsikring, hvis min mobiloplader bryder i brand. Helt generelt, men også hvorvidt forsikringsselskabet skelner mellem om det er en original oplader, der er skyld i branden, eller om det er en billig efterligning købt på fx Temu, der er brudt i brand?
Svar fra Forsikringsoplysningen:
Som udgangspunkt dækker indboforsikringen brand, og det vil den også gøre, hvis en oplader bryder i brand – uanset hvilken oplader, der er tale om.
Det er dog rigtig godt at tage sine forholdsregler, når man oplader elektriske devices, fordi de kan bryde i brand. Brand er både livsfarlig og ødelæggende, uanset om forsikringen dækker eller ej.
Vi har samlet en række gode råd til forebyggelse af brand i elektriske apparater - rådene finder du her
Forsikringsoplysningen har ikke kendskab til, at der er begrænsninger i dækningen, hvis branden skyldes en oplader købt på Temu eller anden kinesisk hjemmeside, men en nylig undersøgelse (fra Forbrugerrådet Tænk) har vist, at opladere fra Temu over tid kan blive livsfarlige.
Nøgleord
Kontakter
Anne Garde SlothuusForsikringsoplysningen
Tlf:+4541919145ags@fogp.dkBilleder
Links
Fakta om Forsikringsoplysningen
Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 tirsdag – torsdag 9.00-11.30 og 12.30-15.00, eller via på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.
Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension
F&P: Stormflodsordningen skal tilpasses det vildere vejr11.6.2025 06:40:09 CEST | Pressemeddelelse
Stormfloderne kommer oftere og rammer hårdere, og det kalder på en ny og økonomisk fremtidssikret stormflodsordning. Det mener F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – der foreslår, at stormflodsafgiften hæves for alle. På længere sigt bør afgiften differentieres og fastsættes med udgangspunkt i offentlige ejendomsvurderinger og risikoen for oversvømmelse.
F&P foreslår milliardløft af syv superhavne10.6.2025 20:57:23 CEST | Pressemeddelelse
Danske havne kan med udbygning få en nøglerolle i både oprustning af forsvaret, omstilling til grøn energi, og når det gælder en styrket europæisk konkurrenceevne. Derfor bør regeringen udbygge og etablere såkaldte superhavne, mener F&P – forsikrings- og pensionsbranchen. Pensionsbranchen har ekspertisen og står potentielt klar med milliardinvesteringer.
Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring2.6.2025 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om rejseforsikringen omfatter børn, der rejser alene? Om indboforsikringen dækker tyveri fra telt og på festival? Og om bilforsikringen dækker hvis man bruger den som Ø-taxi?
Ny kortlægning kalder på byrdelettelse20.5.2025 11:24:36 CEST | Pressemeddelelse
Digitaliseringsstyrelsen har netop kortlagt hvor ofte de danske virksomheder skal indberette til det offentlige. Det viser bl.a. at hotelbranchen indberetter 1 gang om året, energivirksomheder gør det 72 gange, men forsikrings- og pensionsbranchen skal gøre det hele 814 gang om året.
F&P: Ny aftale kan genstarte udbygning af dansk havvind19.5.2025 16:15:14 CEST | Pressemeddelelse
Ny aftale om udbudsrammer er et vigtigt skridt mod, at dansk havvind atter kan blive en god businesscase for både udviklere og investorer i den benhårde internationale konkurrence, så Danmark kan komme tilbage på sporet som førende havvindnation og foregangsland i den grønne omstilling. Det mener F&P – forsikrings- og pensionsbranchen, der roser regeringen og partierne bag aftalen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum