Danskerne købte flere danske varer i Dagrofa sidste år

Del

Dagrofa solgte markant flere danske varer i 2024 sammenlignet med tidligere. Godt hjulpet på vej af MENYs Danske Madskatte, der oplevede en vækst på næsten 20 procent. Også stor vækst til alkoholfri øl og vin og til økologi.

MENYs Danske Madskatte har været en medvirkende årsag til, at Dagrofas salg af danske varer er hævet markant i 2024. Også SPAR har fokus på danske varer til lave priser og oplevet stor vækst.
MENYs Danske Madskatte har været en medvirkende årsag til, at Dagrofas salg af danske varer er hævet markant i 2024. Også SPAR har fokus på danske varer til lave priser og oplevet stor vækst.

Forbrugerne var glade for danske produkter i Dagrofas kæder i 2024.

Fødevarekoncernen med kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb oplevede stor vækst i salget af danske varer, men også af økologi. Salget af convenience-produkter, altså nem mad, voksede også med omtrent 8 procent.

Koncernens tal viser således her på bagsiden af jul og nytår et øget salg af de danske varer på næsten 20 procent i 2024 i forhold til året før.

”Med vores fokus på danske varer, på nem mad og på økologi, er vi selvfølgelig rigtigt glade for, at kunderne har taget godt imod vores ideer,” siger Jesper Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa.

Med årsskiftet trådte Dagrofa ind i en ny strategiperiode, hvor ambitionen er at styrke salget af danske varer, af økologi og bestemt også på salg af nem mad, eftersom danskerne bruger mindre og mindre tid på selv at lave mad. Derfor giver det mening, at særligt salget af danske varer stak helt af i 2024.

”Vi er lige trådt ind i vores nye strategiperiode med den plan, vi kalder Gro’27, og disse ting er også en del af vores fremtidige strategi, så vi vil holde snuden i sporet og gå offensivt til værks,” siger Jesper Bjerring.

”MENY har kørt et helt år med Danske Madskatte, der er vokset til omtrent 700 produkter fra 50 leverandører. Samtidig har SPAR med sin nye strategi også sat fokus på danske varer til lave priser. Derfor har vi gjort mere ud af disse varer og præsenteret dem flot. Kunderne har taget godt imod fortællingen om de danske varer, som er produceret med passion, historie og innovation for øje,” fortsætter kategoridirektøren, der forventer yderligere vækst på området i år.

Kunderne i SPAR og især i MENY fortsætter med at lægge alkoholfri drikkevarer i kurven. Dagrofas salg af alkoholfri øl og vin steg i 2024 med næsten 13 procent. Væksten kommer oveni en meget stor vækst på næsten 40 procent på alkoholfri øl i 2023.

”Markedet for gode drikkevarer uden alkohol fortsætter med at vokse, og vi er ret godt tilfredse med, at vi står i absolut forreste linje med vores udvalg,” siger Jesper Bjerring.

Også i Dagrofa Foodservice oplever koncernen stor afsætning på de danske varer, der rummer en god fortælling om produktet og dets tilblivelse.

Nøgleord

Kontakter

Om Dagrofa

Med mere end 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner. 

Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

MENY ser frem til at åbne et stort madmarked på Østerbro i absolut topklasse5.12.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse

Fra medio januar 2026 bliver den nuværende MENY-butik på Bryggervangen 17 på Østerbro hjemløs i en midlertidig periode. MENY har været lejere i den pågældende bygning siden 1969, men nu har ejeren besluttet af de eksisterende bygninger skal rives ned til fordel for et ambitiøst nybyggeri. Det nye ejendomsprojekt bliver en blanding af boliger og erhvervsareal. Derfor vender MENY også meget stærkt tilbage til Bryggervangen, når byggeriet forventes færdigt i starten af 2029. Richo Boss, kædedirektør i MENY, fortæller: -”MADarbejderne i MENY Bryggervangen er utroligt dedikerede, og butikken nyder godt af en virkelig stor lokal opbakning. Derfor er vi selvsagt kede af, at vi nu ser ind i en periode, hvor butikken så at sige bliver hjemløs.” Han fortsætter: -”Jeg glæder mig til gengæld meget over, at vi vender stærkt tilbage til Bryggervangen med en ny og større butik, når ejendomsprojektet er færdigt. De lokale kunder vil kunne se frem til et madmekka i absolut topklasse med alt det bedste

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye