Danskerne købte flere danske varer i Dagrofa sidste år
Dagrofa solgte markant flere danske varer i 2024 sammenlignet med tidligere. Godt hjulpet på vej af MENYs Danske Madskatte, der oplevede en vækst på næsten 20 procent. Også stor vækst til alkoholfri øl og vin og til økologi.

Forbrugerne var glade for danske produkter i Dagrofas kæder i 2024.
Fødevarekoncernen med kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb oplevede stor vækst i salget af danske varer, men også af økologi. Salget af convenience-produkter, altså nem mad, voksede også med omtrent 8 procent.
Koncernens tal viser således her på bagsiden af jul og nytår et øget salg af de danske varer på næsten 20 procent i 2024 i forhold til året før.
”Med vores fokus på danske varer, på nem mad og på økologi, er vi selvfølgelig rigtigt glade for, at kunderne har taget godt imod vores ideer,” siger Jesper Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa.
Med årsskiftet trådte Dagrofa ind i en ny strategiperiode, hvor ambitionen er at styrke salget af danske varer, af økologi og bestemt også på salg af nem mad, eftersom danskerne bruger mindre og mindre tid på selv at lave mad. Derfor giver det mening, at særligt salget af danske varer stak helt af i 2024.
”Vi er lige trådt ind i vores nye strategiperiode med den plan, vi kalder Gro’27, og disse ting er også en del af vores fremtidige strategi, så vi vil holde snuden i sporet og gå offensivt til værks,” siger Jesper Bjerring.
”MENY har kørt et helt år med Danske Madskatte, der er vokset til omtrent 700 produkter fra 50 leverandører. Samtidig har SPAR med sin nye strategi også sat fokus på danske varer til lave priser. Derfor har vi gjort mere ud af disse varer og præsenteret dem flot. Kunderne har taget godt imod fortællingen om de danske varer, som er produceret med passion, historie og innovation for øje,” fortsætter kategoridirektøren, der forventer yderligere vækst på området i år.
Kunderne i SPAR og især i MENY fortsætter med at lægge alkoholfri drikkevarer i kurven. Dagrofas salg af alkoholfri øl og vin steg i 2024 med næsten 13 procent. Væksten kommer oveni en meget stor vækst på næsten 40 procent på alkoholfri øl i 2023.
”Markedet for gode drikkevarer uden alkohol fortsætter med at vokse, og vi er ret godt tilfredse med, at vi står i absolut forreste linje med vores udvalg,” siger Jesper Bjerring.
Også i Dagrofa Foodservice oplever koncernen stor afsætning på de danske varer, der rummer en god fortælling om produktet og dets tilblivelse.
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med mere end 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Hård kamp om de unge: Dagrofa tager nye skridt for at hente talenterne15.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Med mere end 112.000 fuldtidsansatte i detailhandlen, er der konstant brug for nye talenter. Årgangene bliver mindre og mange andre brancher kæmper om de samme unge. Derfor skruer Dagrofa op for jagten på talenter med en række tiltag.
Ny undersøgelse: MENY kåres som Danmarks stærkeste dagligvarebrand13.9.2025 07:30:04 CEST | Pressemeddelelse
Efter næsten et årti år med konstante forbedringer, indtager MENY nu førstepladsen, som danskernes stærkeste supermarkedsbrand. MENY skubber dermed Rema 1000 ned fra den trone, som kæden ellers har haft nærmest patent på 9 år i træk.
Skærbæks nye SPAR får lokale kræfter i front12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når dørene senere på året åbner til byens nye SPAR, bliver det med en købmand, der både kender byen og kunderne. Bag supermarkedet står et lokalsamfund med et imponerende sammenhold.
Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’11.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere.
Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand10.9.2025 10:57:54 CEST | Pressemeddelelse
Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum