Danskerne købte flere danske varer i Dagrofa sidste år
Dagrofa solgte markant flere danske varer i 2024 sammenlignet med tidligere. Godt hjulpet på vej af MENYs Danske Madskatte, der oplevede en vækst på næsten 20 procent. Også stor vækst til alkoholfri øl og vin og til økologi.

Forbrugerne var glade for danske produkter i Dagrofas kæder i 2024.
Fødevarekoncernen med kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb oplevede stor vækst i salget af danske varer, men også af økologi. Salget af convenience-produkter, altså nem mad, voksede også med omtrent 8 procent.
Koncernens tal viser således her på bagsiden af jul og nytår et øget salg af de danske varer på næsten 20 procent i 2024 i forhold til året før.
”Med vores fokus på danske varer, på nem mad og på økologi, er vi selvfølgelig rigtigt glade for, at kunderne har taget godt imod vores ideer,” siger Jesper Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa.
Med årsskiftet trådte Dagrofa ind i en ny strategiperiode, hvor ambitionen er at styrke salget af danske varer, af økologi og bestemt også på salg af nem mad, eftersom danskerne bruger mindre og mindre tid på selv at lave mad. Derfor giver det mening, at særligt salget af danske varer stak helt af i 2024.
”Vi er lige trådt ind i vores nye strategiperiode med den plan, vi kalder Gro’27, og disse ting er også en del af vores fremtidige strategi, så vi vil holde snuden i sporet og gå offensivt til værks,” siger Jesper Bjerring.
”MENY har kørt et helt år med Danske Madskatte, der er vokset til omtrent 700 produkter fra 50 leverandører. Samtidig har SPAR med sin nye strategi også sat fokus på danske varer til lave priser. Derfor har vi gjort mere ud af disse varer og præsenteret dem flot. Kunderne har taget godt imod fortællingen om de danske varer, som er produceret med passion, historie og innovation for øje,” fortsætter kategoridirektøren, der forventer yderligere vækst på området i år.
Kunderne i SPAR og især i MENY fortsætter med at lægge alkoholfri drikkevarer i kurven. Dagrofas salg af alkoholfri øl og vin steg i 2024 med næsten 13 procent. Væksten kommer oveni en meget stor vækst på næsten 40 procent på alkoholfri øl i 2023.
”Markedet for gode drikkevarer uden alkohol fortsætter med at vokse, og vi er ret godt tilfredse med, at vi står i absolut forreste linje med vores udvalg,” siger Jesper Bjerring.
Også i Dagrofa Foodservice oplever koncernen stor afsætning på de danske varer, der rummer en god fortælling om produktet og dets tilblivelse.
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med mere end 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Dagrofa giver 8 millioner kroner til nye butikker på landet og understreger samfundsløfte12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dagrofa fortsætter sin donation til landsbypulje. Sidste års pulje blev tømt, og fødevarekoncernen understreger viljen til at arbejde for butikker på landet
SuperBrugsen i Roslev skifter til MENY11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I Roslevs store supermarked ønsker man at prøve noget nyt. Brugsforeningen sadler om og skifter til MENY. På den måde får Roslev på Skivekanten sit helt eget topmoderne supermarked. Butikken holder åbent under ombygning og bliver til MENY senest i januar 2026.
Dagrofa Foodservice får ny HR-direktør med en stærk strategisk og kommerciel baggrund3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 2. juni tiltrådte Julie Simone Boesen som ny HR-direktør hos Dagrofa Foodservice, der er en af Danmarks største totalleverandører til professionelle køkkener.
Dagrofa investerer trecifret millionbeløb i logistik20.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dagrofa investerer nu stort i de automatiseringer og forbedringer, som yderligere skal øge konkurrencedygtigheden og fremtidssikre koncernens logistik - et vigtigt skridt på fødevarekoncernens vækstrejse.
Dagrofa høster international hæder for knækbrød19.5.2025 15:04:04 CEST | Pressemeddelelse
Dagrofas eget knækbrød fra produktserien OMHU, henter førstepladsen i kategorien ”crackers & crispbreads” ved den store Private Label-konference ”Salute to Excellence i Amsterdam. Det er fjerde år i træk, at Dagrofa har mindst ét produkt, der hædres blandt verdens bedste.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum