Lidl indgår samarbejde med WWF og styrker sit engagement yderligere i at fremme bevidst ernæring
I flere år har Lidl taget ansvar for at fremme bevidst ernæring. Helt konkret vil dagligvarekæden inden udgangen af 2030 øge sit salg af plantebaserede fødevarer, såsom fuldkorn, frugt og grønt samt plantebaserede proteinkilder med 20 % - sammenlignet med 2023 og generelt tilpasse sit produktsortiment til Planetary Health Diet (PHD) inden 2050. For at styrke sit engagement i dagsordenen yderligere har Lidl indgået et internationalt partnerskab med WWF.

For at løse globale udfordringer såsom klimaforandringer, tab af biodiversitet og kost-relaterede sygdomme er vi nødt til at transformere vores fødevaresystem. Lidl anerkender de presserende udfordringer og tager ansvar ved at bidrage til den globale transformation af fødevaresystemet. Det gør dagligvarekæden blandt andet ved at øge sin ambition om at fremme bevidst ernæring gennem ambitiøse mål, der omfatter hele virksomhedens værdikæde.
Som en del af Lidls partnerskab med WWF International støtter organisationen med deres ekspertise Lidl gennem udviklingen og implementeringen af Lidls strategi for bevidst ernæring. Lidl øger derfor udbuddet af plantebaserede proteinkilder yderligere og sætter ambitiøse mål på tværs af alle tre sundhedsfremmende kategorier af PHD; proteinkilder, fuldkorn samt frugt og grønt.
Produktsortimentet i alle fødevarekategorier vil blive udviklet på tværs af alle 31 lande, hvor Lidl har butikker. Her har dagligvarekæden taget udgangspunkt i en metode udarbejdet af WWF ved navn WWF Planet-Based Diets Retailer Methodology. Metoden giver en klar ramme til at måle og rapportere Lidls fremskridt, hvilket hjælper med at understøtte overgangen til et mere ansvarligt fødevaresystem.
"Lidl prioriterer menneskers og planetens sundhed”
Alt dette skal være med til at give Lidls kunder mulighed for at træffe mere ansvarlige og miljøbevidste valg, og indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Maria Lovecchio, forklarer nærmere:
"For at sikre mad til en voksende verdensbefolkning på en måde, der respekterer planetens grænser, er det afgørende at transformere vores fødevaresystemer. Sammen med WWF arbejder vi som en erfaren og kompetent partner hen mod ansvarligt indkøb af råvarer, bekæmpelse af madspild samt at fremme bæredygtig forretningspraksis i hele vores værdikæde, alt sammen for at give vores kunder adgang til et bredere og bedre udvalg af mere ansvarlige alternativer. Derfor er mottoet for partnerskabet 'Sammen arbejder vi for flere ansvarlige valgmuligheder'."
Og Mariella Meyer fra WWF Schweiz, tilføjer: “Vi glæder os over Lidls tilpasning til Planetary Health Diet og brugen af WWF Planet-Based Diets Retailer Methodology. Det er et afgørende skridt i at transformere fødevaresystemet, som er en væsentlig drivkraft for tab af vilde dyr og natur. Ved at fokusere på et mere plantebaseret udbud prioriterer Lidl både menneskers og planetens sundhed. Vi håber, at det inspirerer andre dagligvarekæder til at følge trop og fokusere mere på plantebaserede valg sammenlignet med animalskbaserede tilbud."
Ambitiøse mål for plantebaserede proteinkilder og fuldkorn
Lidls internationale mål om at øge andelen af solgte plantebaserede fødevarer med 20 % i 2030 sammenlignet med 2023 er en del af Lidls overordnede CSR-strategi og central for indsatsen for at fremme bevidst ernæring. Dette vil blive opnået gennem målrettede tiltag i kategorierne proteinkilder, fuldkorn samt frugt og grøntsager.
Fra og med 2025 vil Lidl rapportere om sine fremskridt årligt og gøre data, som følger WWF’s metode til at fremme bevidste og sunde kostvaner, offentligt tilgængelige.
-
Proteinkilder: Siden 2022 har Lidl beregnet og analyseret et såkaldt "proteinsplit", som måler andelen af plantebaserede proteinkilder sammenlignet med animalske proteinkilder i sit produktsortiment. Inden udgangen af 2030 sigter Lidl Danmark mod at øge andelen af plantebaserede proteinkilder i forhold til animalske proteinkilder i sortimentet til 20 % sammenlignet med 2023. Dette inkluderer bælgfrugter, nødder, frø og veganske alternativer til kød, æg og fisk. Fra og med 2025 vil Lidl Danmark offentliggøre sit proteinsplit årligt for at skabe mere gennemsigtighed.
-
Fuldkorn: Inden udgangen af 2030 vil Lidl Danmark øge andelen af fuldkorn i kornsortimentet til 25 % sammenlignet med 2023. Lidl vil også tilbyde mindst én fuldkornsmulighed i alle relevante varegrupper inden 2030.
-
Frugt og grønt: Lidl fortsætter med at give kunderne et bredt udvalg af frisk fugt & grønt hver dag og udarbejder yderligere tiltag til at øge salget. Dette er en afgørende produktkategori i strategien for bevidst ernæring hos Lidl.
Planetary Health Diet blev udviklet i 2019 af 37 af verdens førende videnskabsmænd som en del af EAT Lancet Commission og udgør planen for en global ernæringsovergang, der vil gøre det muligt for en global befolkning på 10 milliarder mennesker at spise sundt inden for planetens grænser inden 2050 .
Mere information om engagementet med Lidl for bevidst ernæring vil være på hjemmesiden: Lidl Danmark
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkOm Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.
Vigtig kundeinformation: Opdateret d. 28.03.2524.3.2025 15:11:07 CET | Pressemeddelelse
Flæskesvær med BBQ-smag af mærket Snack Day, 100g tilbagekaldes grundet risiko for salmonella.
Bornholmsk sennep fra Lidl vinder prestigefyldt europæisk pris24.3.2025 12:40:00 CET | Pressemeddelelse
Lidl Danmark kan igen i år fejre international hæder, efter at kædens klassiske sennep fra Bornholms Oliemølle, som er en del af den populære En Bid af Danmark-serie, har vundet European Private Label Awards 2025 i kategorien ‘Sauces and Condiments’.
Ny indkøbsdirektør i Lidl: “Vi sætter fuld blus på at styrke vores image yderligere i 2025”3.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Peer Sandtner vender tilbage til Danmark som ny indkøbsdirektør i Lidl. Med solid erfaring fra flere europæiske Lidl-markeder, senest som viceindkøbsdirektør i Lidl Sverige, er han klar til at styrke Lidls brand i Danmark – blandt andet med et nyt nationalt private label-mærke, intensivering af danske og internationale sponsorkoncepter samt en stærk sundhedsagenda.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum