Ordblindhed blev værkstedsejerens vej til succes
Martin Jensen havde svært ved at læse og skrive i folkeskolen og blev i stedet skarp til at fikse cykler og knallerter for skolekammeraterne. I dag ejer han Janderup Autoservice, et 570 kvadratmeter stort autoværksted, der som AutoMester E+ nu også er uddannet i at håndtere el- og hybridbiler
Det kører ikke ligefrem for ham med at læse og skrive, men han holder hele byen kørende, og det er blevet hans levevej. Sådan har det faktisk været, siden han var helt ung.
“Jeg måtte jo blive god til noget andet,” beretter 44-årige Martin Jensen, der ejer Janderup Autoservice. Han begyndte at gå meget op i cykling og lærte sig selv at reparere det tohjulede transportmiddel, og så var vejen lagt, fortæller han: “Når folk kom og spurgte mig, om jeg kunne hjælpe dem med deres cykler, så voksede jeg jo helt vildt.”
Som 14-årig var cyklerne skiftet ud med knallerter, der blev skilt ad, tunet og samlet igen for skolekammeraterne. Derfor fortalte en klassekammerat ham, at Esben Kraen, som havde et af byens autoværksteder, søgte en fejedreng:
“Jeg turde ikke at køre ned og søge jobbet,” afslører Martin Jensen og tilføjer: “Men min mor sagde, at hvis jeg gjorde det selv, fik jeg penge til at købe Den Blå Avis, så jeg kunne kigge på knallerter. Og jeg fik både pengene og jobbet. Så nu havde jeg et arbejde hver dag efter skole, hvor jeg efterhånden fik øjnene op for biler.”
Havde meget mere at bevise
I dag fylder ordblindheden ikke nær så meget, for han bruger sine kompetencer hver eneste dag, og så har han efterhånden lært sig alle ord fra bilbranchen efter 25 år som udlært mekaniker og 18 år som værkstedsejer:
“Jeg har en lærling, som er ordblind. Jeg kan se et lys i ham, og han kan bruge sine hænder. Og så er han en god dreng, så selvfølgelig vil jeg give ham en chance. Jeg kan jo selv nikke genkendende til det med, at man i næsten endnu højere grad har behov for at skulle bevise sig selv på andre måder.”
Martin Jensen har to lærlinge og to svende ansat, som begge er med i en fælles knallertklub, der hvert år triller ud på ture sammen i sommerlandet. Derudover er hans far fast inventar i værkstedet, hvor han gerne bruger flere timer om dagen på at give en hånd med, hvor der er brug for det.
Mere plads til kunder og medarbejdere
Netop medarbejderne og deres holdning er alfa og omega for værkstedsejeren. Så da muligheden for at flytte til nye, dobbelt så store lokaler bød sig, blev de inviteret med ud at se stedet allerede samme aften.
“Jeg involverer dem i stort set alle beslutninger. Det er vigtigt for mig, at de er en del af det og har nogle løsninger, de synes er fede. De gør det godt, og det må de gerne kunne mærke. Jeg forkæler dem også gerne lidt,” indrømmer værkstedsejeren, der i øvrigt pønser på at ansætte en ekstra mekaniker, fordi der både er kunder til det og hele syv lifte at gøre brug af.
Siden han overtog nøglerne på Industrivej i Oksbøl i maj sidste år, har de haft travlt med at fuge, male, beklæde facaden, renovere, installere lifte, udvide parkeringspladsen og meget mere. Det gjorde de, samtidig med at de fortsat skulle servicere bilparken ved at reparere skadede biler, skifte ruder og klargøre dem til syn - noget de typisk klarer samme dag, som bilen bliver afleveret. Lige inden jul fik de sat et AutoMester E+-skilt på facaden, der ifølge Martin Jensen markerer, at de fra årsskiftet nu blandt andet også er uddannede i at håndtere el- og hybridbiler:
“Jeg har altid været AutoMester, for det er bare mest professionelt i mine øjne. Men vi skal udvikle os hele tiden, og der bliver solgt flere og flere elbiler - også til dem, der er kommet hos os i mange år og egentlig helst vil fortsætte med at komme her. Så udover at min ene svend er uddannet tekniker, så har vi nu også været på el- og hybridkurser og investeret i testere og måleværktøj til batteriets helbred. Så vi kan det hele, og selvfølgelig også stadig benzin- og dieselbiler.”
Meget mere end et nummer i rækken
Kunderne kommer også helt konkret til at mærke skiftet til AutoMester E+ ved, at de får gratis vejhjælp med, når de får lavet service efter forskrifterne hos Janderup Autoservice. Derudover lover værkstedsejeren, at man kan regne med den samme gode service, som man kender:
“Man bliver tit bare et nummer i rækken, når firmaerne bliver for store. Men vi tager os tid og har også som princip, at man snakker direkte med den mekaniker, der har lavet ens bil. Det kan jeg selv godt lide, og derfor var jeg nok også lidt imod vores online booking. Men så snakker vi heldigvis bare sammen efter, for vi ringer altid og forklarer, hvad der er lavet på bilen.”
Det lader til at være en strategi, der giver pote. For på Trustpilot bliver værkstedet honoreret med hele fem stjerner og bemærkninger som imødekommende, fantastisk service, hjælpsomme og professionelle.
Nøgleord
Kontakter
Lena Britt PedersenMarketing ManagerAutoMester ApS
Tlf:+ 45 63 41 89 88lena.pedersen@automester.dkBilleder
Om AutoMester
AutoMester er Danmarks største værkstedskæde med næsten 400 værksteder. Den prisvindende kæde investerer i grønnere tiltag og nye teknologier, mens de tilbyder service og reparation af alle slags biler - uanset mærke, model og årgang. Fordi det skal være enkelt at være bilejer.
Følg pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra AutoMester Danmark
Brian har været mekaniker i 40 år, nu laver han værkstedet om6.1.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Online booking, nyt logo og arbejdstøj samt flere tiltag der er lidt grønnere end alternativet. Det er den nye virkelighed for Åbyhøj Autoservice, der bliver AutoMester E+ for klimaets, sønnens og kundernes skyld
Lokal AutoMester gearer op på elbiler4.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter 15 år som lokal AutoMester bliver Mads Thomsens værksted AutoMester E+. Med øget fokus på el- og hybridbiler samt øget miljøansvar er værkstedet klar til fremtiden. “Vi kan også håndtere elbiler, og det vil jeg da gerne skilte med,” fortæller han
En tilfældig praktikplads blev til 25 års jubilæum1.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nok var det tilfældigt, at Susan Madsen havnede hos AutoMester i virksomhedspraktik, men hun har ikke set sig tilbage siden. Det høster rosende ord fra kollegerne at være et levende bevis på, at den loyale medarbejder stadig findes: “Hun er uundværlig”
Fra Fast and Furious-film til AutoMester E+28.10.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Værkstedet på Østbirkvej i Seden har fået en ordentlig overhaling for at kunne blive AutoMester E+. Alligevel er de væsentligste ting helt, som man kender dem - også selv om det er langt fra Fast and Furious-filmene, der oprindeligt skabte interessen for at rode med biler hos værkstedsejeren
Bredal Auto opgraderer: “Vi udvikler os for kunderne”7.10.2024 07:02:00 CEST | Pressemeddelelse
Når en AutoMester får et E+ efter navnet, betyder det blandt andet, at de arbejder for at gøre fremtiden lidt grønnere end alternativet. Hos Bredal Auto mener man, at det er op til kunderne selv, om de vil “fylde på nede på tanken eller hjemme i stikkontakten,” men det er derimod vigtigt for værkstedsejeren, at han kan håndtere alle slags biler
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum