2024 bød på et gennembrud for ellastbiler i Danmark
2024 var et skelsættende år for omstillingen af den tunge transport i Danmark. Med en stigning fra én offentlig ladestation til ellastbiler i 2023 til hele 14 ved udgangen af 2024, har Danmark nu et landsdækkende ladenetværk, der understøtter en markant udvikling i elektrificeringen af den tunge transport. Det baner vejen for, at endnu flere lastbiler i fremtiden kan køre på el.
Drivkraft Danmarks medlemmer har investeret betydelige beløb i ladeinfrastruktur. I løbet af 2024 er antallet af ladestationer til ellastbiler steget fra en til 14, og dermed er der nu etableret et landsdækkende ladenetværk, som sikrer, at vognmænd kan oplade deres ellastbiler på tværs af hele landet. Samtidig peger de seneste fremskrivninger på, at antallet af ellastbiler er støt stigende på de danske veje, og Rådet for Grøn Omstilling forventer, at mere end hver fjerde lastbil vil køre på el i 2030.
”Vi er stolte over de resultater, branchen har leveret i 2024, men det er kun begyndelsen. Elektrificeringen af tung transport er helt afgørende for, at Danmark når sit klimamål, og vi arbejder målrettet på at sikre, at både infrastrukturen og de rette rammer er på plads,” udtaler Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark, og fortsætter: ”Med etableringen af et landsdækkende, offentligt tilgængeligt ladenetværk har vores medlemmer investeret foran efterspørgslen og dermed fjernet ’hønen og ægget’-problemet, hvor manglende opladningsmuligheder kunne holde mange vognmænd tilbage fra at tage springet til el” .
Investeringer og politisk støtte har accelereret udviklingen
Den hastige acceleration af elektrificeringen af den tunge transport i 2024 er blevet hjulpet godt på vej af både investeringer og politisk støtte. Ladebranchen har investeret massivt forud for efterspørgslen og bidraget til, at Danmark forventes at kunne opfylde EU’s krav om ladeinfrastruktur til tung transport allerede inden 2025. Samtidig har en statslig støttepulje på 75 millioner kroner til grøn omstilling af tung vejtransport været en vigtig katalysator. Puljen blev hurtigt udtømt i 2024, hvilket viser den store interesse fra branchen.
”Den store efterspørgsel på støttepuljen viser tydeligt, at vognmændene er klar til at bidrage til den grønne omstilling, men det understreger også, hvor afgørende det er, at ladeinfrastrukturen og de økonomiske rammebetingelser følger med. Jeg tror, at Danmark kan blive et foregangsland, når det kommer til elektrificering af den tunge transport,” siger Jacob Stahl Otte og fortsætter: ”2024 har vist, at både transportbranchen og ladebranchen er klar til omstilling. Drivkraft Danmarks medlemmer har gjort det til deres målsætning at etablere mindst 100 offentlige ladestationer til ellastbiler inden 2030. Allerede nu er udviklingen foran forventningerne, og målet er at sikre, at Danmark forbliver en frontløber i elektrificeringen af tung transport.”
Med etableringen af 14 ladestationer langs motorveje og ved transportknudepunkter er fundamentet lagt for, at ellastbiler kan blive en del af den daglige drift i transportbranchen. Fortsætter det gode samarbejde mellem de private investeringer og de politiske rammevilkår, så er der ingen grund til at tro, at 2025 ikke også kan blive endnu et rekordår for den grønne omstilling af den tunge transport.
Om lynladenetværket til tung transport
Drivkraft Danmarks medlemmer har etableret ladestationer på følgende lokationer:
Nyborg, Storebæltsvej 7D (Uno-X)
Hirtshals, Dalsagervej 3 (E.ON)
Horsens, Thorsgårdsvej 55 (Uno-X)
Taulov, Fredericia, Europavej 6 (OK)
Maribo, Europavej 7a (Allego)
Høje Taastrup, Estland Alle (E.ON)
Padborg, Toldbodvej (E.ON)
Vejen, Vestermarksvej 2 (Uno-X)
Fredericia, Europavej 6 (OK)
Brabrand Logistikparken 12 (OK)
Padborg, Hermesvej 14 (Circle K)
Stilling, Ørstedvej 6 (Circle K)
Slagelse, Trafikcenter Allé 6 (Circle K)
Recharge City, Horsens (Q8)
Billeder
Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.
Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Juleferie i elbil: Eksplosion af lademuligheder på farten17.12.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Mulighederne for lynopladning på farten er nærmest eksploderet over hele landet. Drivkraft Danmark, der repræsenterer danske lade-operatører, har nu over 360 åbne lynladestationer gennem det fælles netværk Vi oplader Danmark.
Drivkraft Danmark kalder på et opgør med bundling på lademarkedet26.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Uden konkurrence sidder lademarkedet fast i første gear. Ifølge Drivkraft Danmark, der repræsenterer danske ladeoperatører, er det på høje tid, at regeringen tager affære og følger Konkurrencerådets anbefaling om et midlertidigt forbud mod sammenbinding af hjemme- og udeopladning. Forbuddet skal sikre lavere priser, mere gennemsigtighed og bedre adgang til opladning for elbilister – til gavn for både forbrugere og den grønne omstilling.
Over 1250 lynladepladser klar til elbilisternes efterårsferie10.10.2024 14:31:04 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferie er lig med familiebesøg og sommerhusture. Den gode nyhed til de mange nye elbilister er, at det nu er lettere end nogensinde før at finde en lynladeplads langs de danske veje.
Ladebranchen skal sikre, at Danmark opfylder opladningskrav til el-lastbiler2.9.2024 11:53:45 CEST | Pressemeddelelse
Resultatet af et tæt samarbejde mellem ladebranchen, Vejdirektoratet og transportministeriet er i dag blevet offentliggjort. Den nye udrulningsplan bygger på, at det primært er det private marked, der skal sikre, at Danmark lever op til EU's krav om opladningsmuligheder til tung transport.
Positivt at Klimarådet har fokus på grønne brændstoffer til skibe og fly14.8.2024 12:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmark oplever, at branchen er villig til at investere massivt i PtX-produktion, men det kræver samtidig politiske prioriteringer og bedre rammebetingelser. Det nytter ikke noget, at PtX-producenter, der skal bruge biogen CO2, skal konkurrere på ulige vilkår med statsstøttede projekter, der pumper CO2’en i undergrunden. Drivkraft Danmark håber derfor, at Folketinget vil udvide støtten til også at gælde CCU og PtX-produktion. Ellers bliver det meget svært at nå de mål, som Klimarådet beskriver i sin nye rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum