Den danske Spiseguide fremtidssikres: Stifter, Bent Christensen sælger til en erhvervsdrivende fond, som etableres af Dagrofa
Bent Christensen har overdraget rettighederne til Den danske Spiseguide fra den 1. januar 2025, til en erhvervsdrivende fond, der etableres af Dagrofa ApS, som vil administrere den fremover. Bent Christensen fortsætter som frontfigur for Den danske Spiseguide.

Bent Christensen, der stiftede den danske Spiseguide i 1978 og har udgivet denne i eget navn siden, har overdraget rettighederne til dennes videreførelse til en fond. Bent Christensen fortæller om overdragelsen:
”Det er virkelig en stor glæde for mig, at rettighederne til Den danske Spiseguide overdrages til en fond der etableres af Dagrofa og dermed sikrer guidens fortsatte liv. Jeg er utrolig stolt over, hvordan Den danske Spiseguide har udviklet sig og er blevet en vigtig ingrediens på den danske restaurantscene, og jeg er glad for, at jeg i fremtiden også kan fortsætte mit virke som guidens leder og ansigt udadtil.”
I kalenderåret 2025 vil der efter samme retningslinjer som de foregående år løbende blive offentliggjort nomineringer af restauranter og ledende medarbejdere, som kåres sidst på året på Guidens Gallaevent med priser som fx: Årets Restaurant, Restaurantprofil, Årets Fine Wine Dining, Hall of Fame, Årets Wait & See og Særpriser.
I 2024 modtog fx Alimentum fra Aalborg prisen som ”Årets Social-spicy-intimate restaurant”, Geranium fra København løb med prisen for ”Årets Fine Wine selection”, ET fra Aarhus tog prisen som ”Årets Bistro/Brasseri/Spisested, mens Blink fra Skagen modtog hæderen for ”Årets grønne køkken”, blot for at nævne nogle få af årets hæderspriser.
Den danske Spiseguide og dens erfarne korps af prøvespisere er den mest erfarne og stabile reference på området. Blandt restauratørerne og køkkencheferne er der stor anerkendelse og respekt for Den danske Spiseguides anonyme og kvalificerede bedømmelse. Det er en blåstempling, som teamet bag guiden er meget glade for og stolte af. Ofte bliver der også refereret til Den danske Spiseguide, når dagblade og magasiners anmeldere skal bedømme en restaurant.
"Vores styrke er den systematiske, gentagne og totalt anonyme bedømmelse af en restaurant,” siger Bent Christensen om sin anerkendte spiseguide.
Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa:
“I Dagrofa vil vi gerne være omdrejningspunktet for de bedste madoplevelser. Vi ønsker at vinde mere af det professionelle marked, og på den baggrund vil vi også gerne sikre Den danske Spiseguides fortsatte virke som en aktiv, seriøs guide inden for det danske gastronomi- og restaurantunivers. Jeg er utrolig glad for, at vi sammen med Bent kan fortsætte spiseguiden som et samlepunkt for branchen og samtidig se ind i en digital videreudvikling,” siger koncernchefen.
Den danske Spiseguide har allerede aftalt sponsorater for 2025 med en række af de nuværende sponsorer, som således fortsætter. Overdragelsen sker med virkning fra 1. januar 2025. Dagrofa opretter en erhvervsdrivende, selvejende og selvfinansierende fond, der med en ny bestyrelse vil drive Den danske Spiseguide som et uafhængigt medie.
Fakta: Den danske Spiseguide
- Anerkendt spiseguide med mere end 300 restauranter, der serverer mad ud over det sædvanlige i forskellige prisklasser.
- Madanmeldelser laves af uafhængige konsulenter og er den mest erfarne og stabile reference på området i Danmark
- Har eksisteret siden 1978
- Alene at være optaget i Den danske Spiseguide anses for at være en hædersbevisning
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med mere end 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Hård kamp om de unge: Dagrofa tager nye skridt for at hente talenterne15.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Med mere end 112.000 fuldtidsansatte i detailhandlen, er der konstant brug for nye talenter. Årgangene bliver mindre og mange andre brancher kæmper om de samme unge. Derfor skruer Dagrofa op for jagten på talenter med en række tiltag.
Ny undersøgelse: MENY kåres som Danmarks stærkeste dagligvarebrand13.9.2025 07:30:04 CEST | Pressemeddelelse
Efter næsten et årti år med konstante forbedringer, indtager MENY nu førstepladsen, som danskernes stærkeste supermarkedsbrand. MENY skubber dermed Rema 1000 ned fra den trone, som kæden ellers har haft nærmest patent på 9 år i træk.
Skærbæks nye SPAR får lokale kræfter i front12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når dørene senere på året åbner til byens nye SPAR, bliver det med en købmand, der både kender byen og kunderne. Bag supermarkedet står et lokalsamfund med et imponerende sammenhold.
Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’11.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere.
Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand10.9.2025 10:57:54 CEST | Pressemeddelelse
Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum