Cepos

Ny CEPOS-analyse: Flere ressourcer pr. elev i folkeskolen øger ikke forældretilfredsheden

Del

Forældre vurderer folkeskolernes kvalitet ud fra elevernes faglige resultater og i stigende grad også elevernes trivsel, viser ny CEPOS-analyse. Samtidig udfordrer analysen forestillingen om, at flere ressourcer nødvendigvis fører til højere tilfredshed

Karsten Bo Larsen
Karsten Bo Larsen Foto: Jakob Melgaard

Hvad betyder mest, når det kommer til forældrenes tilfredshed med landets folkeskoler?

En ny CEPOS-analyse viser, at forældre til folkeskoleelever i stigende grad vurderer skolernes kvalitet baseret på elevernes trivsel og de faglige resultater. Analysen udfordrer samtidig antagelsen om, at flere ressourcer automatisk skaber større tilfredshed.

Ifølge Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS, er resultaterne en tydelig indikation af, hvad der virkelig betyder noget for forældrene.

”Forældrene sender et klart signal om, hvad der betyder mest for dem – nemlig deres børns trivsel og læring,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Analysen viser, at skolernes evne til at løfte elevernes faglige niveau har en markant betydning for forældrenes tilfredshed. Derudover er elevernes trivsel en faktor, som forældrene nu tillægger større vægt end tidligere.

”Forældrenes øgede fokus på trivsel i forhold til bare for få år siden viser, at vi som samfund har taget en kraftig og hurtig drejning mod en mere helhedsorienteret tilgang til uddannelse. Det handler ikke kun om faglige resultater, men om at skabe skoler, hvor børnene trives og udvikler sig som hele mennesker,” siger Karsen Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Analysen viser, at der ikke er nogen statistisk sammenhæng mellem ressourcer pr. elev og forældrenes tilfredshed. Dette står i kontrast til politiske prioriteringer, hvor fokus ofte ligger på at tilføre flere midler til folkeskolen.

”Politikernes løsning er oftest at sende flere penge, når de forsøger at forbedre folkeskolen. Det er tankevækkende, når det ikke er dét, der skaber tilfredshed hos forældrene. I stedet bør vi rette fokus mod de faktorer, der virkelig betyder noget: Bedre skoleledelse, lærernes trivsel og elevernes faglige og sociale udvikling,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

På baggrund af analysen anbefaler CEPOS et ændret fokus i skolepolitikken, hvor man ikke løser alle problemer med flere penge. Der bør i stedet sættes langt større fokus på at styrke ledelsen af skolerne, sikre trivsel blandt både elever og lærere samt prioritere faglige resultater. Forældrenes vurderinger bør inddrages som en central del af beslutningsgrundlaget, da de er de nærmeste vidner til børnenes hverdag og udvikling.

”Folkeskolen er fundamentet for børnenes liv. En skole, der løfter både trivslen og fagligheden, skaber ikke bare glade forældre – den giver også børnene de bedste forudsætninger for at opnå deres ønsker til et leve et godt og meningsfuldt liv,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.

Læs analysen her.

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Cepos

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cepos

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye