Coop og Stop Spild Lokalt i nyt samarbejde om madspild
Coops butikker donerer overskudsmad til udsatte familier sammen med Stop Spild Lokalt, så julens mad kommer alle til gode. Fra januar udvides samarbejdet, så endnu flere butikker kan bidrage til Stop Spild Lokalts indsats mod madspild. Samarbejdet skal sikre, at overskudsmaden fra butikkerne bliver afhentet og bragt ud til økonomisk trængte familier, også uden for højtiderne.

Coop samarbejder for ottende år i træk med organisationen Stop Spild Lokalt, som henter overskudsmad fra Coops butikker i december og bringer det ud til mennesker, som har behov for en hjælpende hånd i julen. Og som noget nyt i år udvider Coop samarbejdet med en driftsaftale, der skal sikre, at Stop Spild Lokalt fremover kan hente overskudsmad i endnu flere butikker.
Stifter af Stop Spild Lokalt, Rasmus Erichsen, siger om den nye aftale med Coop:
”Det er helt afgørende for Stop Spild Lokalt, at store detailkæder som SuperBrugsen, Kvickly og 365discount donerer overskudsmad, så vi har varer at dele ud. At Coop desuden hjælper os økonomisk med at få hentet og bragt overskudsmaden er en rigtig flot julegave, som vil komme mange mennesker til gavn.”
Michael Tilsted, direktør i 365discount, siger om den nye aftale med Stop Spild Lokalt:
”Det giver ikke mening at smide mad ud, som mennesker kan spise. Derfor er vi glade for at kunne støtte den daglige drift i Stop Spild Lokalt, så endnu flere varer kan gøre nytte. Det glæder vores butikker over hele landet, at de kan hjælpe udsatte borgere i butikkernes nærområde. Og det bliver nu endnu nemmere for vores butikker at samarbejde med Stop Spild Lokalt.”
Overskudsmaden fra Coops butikker bliver hentet af frivillige og kørt til afhentningssteder fordelt over hele landet, såkaldte madoaser. Den 23. december er den helt store donationsdag, hvor den mad, der ikke kan holde sig i butikkerne over helligdagene, bliver sendt til Parken i København
Sidste år var 15.000 personer forbi en madoase i løbet af december, og 55.000 mennesker var i Parken for at hente overskudsmad. Da dørene til Parken åbnede stod 5.000 mennesker i kø. Stop Spild Lokalt forventer at se lige så mange mennesker i år.
Dørene åbner i Parken kl. 23.00 lillejuleaften.
For information om uddelingssteder samt behov for frivillige, gå ind på https://stopspildlokalt.dk/
Kontakter
Michael TilstedKædedirektør 365discount
Tlf:+45 60 66 27 72michael.tilsted@coop.dkEmil UlrichsenSenior kommunikationsrådgiver i Coop
Tlf:26 66 90 68emil.birkving.ulrichsen@coop.dkRasmus ErichsenStifter af Stop Spild Lokalt
Tlf:+45 50 69 69 72re@stopspildlokalt.dkBilleder




Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop i cykeloffensiv: Mustang lanceres i 100 butikker10.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Mustang-cyklerne sælges hovedsageligt i Kvickly og SuperBrugsen.
Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse
Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse
Coop ansætter ny direktør for Supply Chain, Logistik & Teknologi20.2.2025 15:00:00 CET | Pressemeddelelse
Som ny direktør for Supply Chain, Logistik & Teknologi har Coop ansat Martin Seier, 48 år. Han kommer fra en stilling som direktør hos en af Coops største leverandører, Carlsberg, hvor han er direktør for Supply Chain Operations i Carlsberg Western Europe og tidligere som en del af ledelsen i Carlsberg Danmark Han bliver en del af Coops topledelse, Coop Ledelses Team (CLT). Martin Seier har dyb erfaring inden for supply chain i dansk dagligvarehandel. Før han kom til Carlsberg, havde han en ni år lang karriere hos Lantmännen Unibake, hvor han var direktør Planning & Strategy og Operations Director i Schulstad, Danmark og Tyskland. Og før da var han knap 5 år i Cloetta som lean manager for henholdsvis Danmark og Europa. ”Jeg ser meget frem til samarbejdet, både fagligt og personligt, hvor Martin vil fortsætte den stærke udvikling, der er lige nu i Supply Chain, Logistik og Teknologi sammen med de respektive og velfungerende teams. ” siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen, Coop. Martin
Kvickly/SuperBrugsen begynder at bruge AI-modeller i tilbudsaviser20.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
I den kommende uges tilbudsavis fra Kvickly/SuperBrugsen vil der for første gang vises modeller skabt ved hjælp af kunstig intelligens (AI). Der vises også fotograferede modeller i samme tilbudsavis. ”Ved hjælp af AI får vi nu mulighed for at præsentere flere varer med modeller. For kunderne vil det betyde mere inspirerende tilbudsaviser. For os giver det en større fleksibilitet og nye kreative muligheder. Foreløbig er det en test, men vi forventer, at det vil brede sig. Derfor er det afgørende for os, at vi er åbne og transparente omkring brugen,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. I tilbudsavisen vil der fremgå, at der er ”billeder, der kan være AI-genereret.” Bag udviklingen af AI-modellerne står reklamebureauet Republica, der forventer, at brugen vil brede sig. ”Vi har allerede set nogle af verdens største mode-firmaer anvende AI i deres markedsføring. AI giver os mulighed for endnu mere fleksibilitet, og imødekommer vores kunders behov for at reagere hurtigt og effekt
Ny Head of Private Brands i Coop Danmark7.2.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Elias Billum Have er ansat som Head of Private Brands i Coop Danmark fra 1. marts.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum